Rozdano certyfikaty II edycji Kampanii "Dobry Transport"
Festcom
ul. Admiralska
00-910 Warszawa
agnieszka.nowakowska|festcom.pl| |agnieszka.nowakowska|festcom.pl
660777909
www.festcom.pl
Flota betonomieszarek w Polsce to ponad 3100 aut. Każdego dnia przejeżdżają one średnio ponad pół miliona kilometrów – z tego 70 proc. w obszarze aglomeracji miejskich. Standardy transportu betonu towarowego mają wpływ na bezpieczeństwo pracowników, komfort życia mieszkańców miast i kwestie ekologiczne. Skala produkcji betonu sprawia, że bezpieczeństwo jego transportu to priorytet. Dobiegła końca II Edycja Kampanii „Dobry Transport” organizowanej przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce i Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie.
Polska produkuje rocznie ok. 25 mln. m3 betonu, będąc pod tym względem czwartym rynkiem w Europie. 600 firm posiada w Polsce ok. 1100 wytwórni betonu. Liczby obrazują skalę wpływu sektora na otoczenie – w wielu aspektach. Od dwóch lat branża betonowa mierzy się z nową rzeczywistością – w kontekście produkcji, transportu i zatrudnienia pracowników. Obecnie także samo słowo „bezpieczeństwo” zyskało nowe znaczenie – łącząc standardy załadunku, korzystania z maszyn i bezpieczeństwa na drodze – z ochroną zdrowia w czasie pandemii. Przedstawiciele branży budowlanej „okrzepli” już w nowej rzeczywistości, wychodząc naprzeciw potrzebom rynku. A prognozy pokazują, że w nadchodzących kwartałach potrzeby będą znaczne.
Perspektywy dla produkcji betonu
Na lata 2021-2027 zaplanowany jest najwyższy w historii poziom środków dla Polski z budżetu Unii Europejskiej – 139 mld EUR w formie dotacji oraz 34 mld EUR w formie pożyczek. Istotny wpływ na perspektywy sprzedażowe mają także rządowe programy infrastrukturalne. – Wysoki szacowany poziom inflacji, a także niewątpliwa niepewność dotycząca uwarunkowań legislacyjnych nie hamuje nastrojów inwestycyjnych, które, bezsprzecznie, odczuwa rynek. Widoczne są korzystne perspektywy w segmencie budownictwa mieszkaniowego i magazynowego. Stale ruszają nowe inwestycje – powiedział Michał Grys, Prezes Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce. Oczywiście, należy zauważyć, że ostatni rok – w związku z pandemią – oznaczał znaczne spowolnienie inwestycji w obszarze budownictwa biurowego. Całościowy obraz perspektyw branży jest jednak obiecujący. Co więcej, jako kluczowy z priorytetów jawi się wdrażanie działań związanych ze zrównoważonym rozwojem branży. Osiągnięcia takie jak redukcja emisji CO2 i zmiany odnośnie DMC to zwiastun dalszych wyzwań w tym zakresie – dodał.
Jak pokazują szacunki SPBT, produkcja betonu towarowego w Polsce w latach 2020 i 2021 zamknie się wynikiem ok. 25,0-25,5 mln m3. Jest to wynik o ok. 1,5-2,0 proc. niższy niż w rekordowym roku 2019, ale w dalszym ciągu baza pozostaje na wysokim poziomie.
Bezpieczeństwo w branży produkcji betonu
Ostatnie kwartały pokazały bardzo duże zrozumienie i zaangażowanie uczestników branży dla kwestii bezpieczeństwa produkcji i transportu betonu, a także wpływu na ekosystem. Wspólne działanie firm przyniosło pozytywne rezultaty, o których głośno mówi sektor gospodarczy. Redukcja emisji CO2 (w ciągu 20 lat redukcja o ok. 60 proc. w m3), zwiększenie efektywności transportu betonu poprzez zwiększenie limitu Dopuszczalnej Masy Całkowitej (DMC) dla 4-osiowych betonomieszarek
z 32 t do 34 t, z zachowaniem maksymalnego nacisku 9,5 t/oś. Obecnie priorytetowym hasłem jest bezpieczeństwo – w całym łańcuchu dostaw, w tym w szczególności w transporcie. Klamrą, jaka spina dobre praktyki producentów betonu, jest Kampania „Dobry Transport”, za którą odpowiedzialne są Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce oraz Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie.
„Dobry Transport” – certyfikacja dla dobrych standardów
Zorganizowana już po raz drugi kampania koncentruje się na bezpieczeństwie na linii budowa – dostawa betonu. Obie edycje skierowane zostały do producentów betonu i firm świadczących usługi w zakresie transportu oraz podawania mieszanek betonowych. – Nasze działania kierujemy do firm, które, realizując swoje zadania, stawiają mocny akcent na zasady bezpieczeństwa. Edukujemy i certyfikujemy przedsiębiorstwa za pomocą szczegółowych audytów, dotyczących procedur pracy oraz parametrów maszyn – powiedział Maciej Gruszczyński, Dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce.
W II Edycji Kampanii „Dobry Transport” certyfikowane zostały aż 53 pompy do betonu i 149 betonomieszarek. Większość pojazdów otrzymało to wyróżnienie na okres 2 lat. Jak podkreślają eksperci, posiadanie certyfikatu niesie za sobą wymierne korzyści ułatwiające funkcjonowanie na konkurencyjnym rynku.
Certyfikat dla identyfikacji
Certyfikowany pojazd uzyskuje m.in. prawo wjazdu na budowy realizowane przez firmy skupione w Porozumieniu dla Bezpieczeństwa w Budownictwie i ich podwykonawców bez konieczności każdorazowego prowadzenia prekwalifikacji i kontroli wstępnych z zakresu BHP. Ponadto, firmy świadczące usługi w zakresie transportu i podawania betonu uprawnione są do wolnego wjazdu na teren wytwórni betonu towarowego przynależnych do SPBT w okresie ważności certyfikatu bez dodatkowych kontroli z zakresu BHP. – Udział w Kampanii „Dobry Transport” umożliwia także łatwą identyfikację pojazdów certyfikowanych. Każda z maszyn, która otrzymała certyfikat, oznaczona jest naklejką ułatwiającą identyfikację. Na stronie internetowej SPBT znajduje się wyszukiwarka, która umożliwia sprawdzenie ważność certyfikatu pojazdu za pomocą numeru rejestracyjnego – podkreśla Maciej Gruszczyński.
Twórcy Kampanii zapowiadają kolejne edycje kampanii „Dobry Transport”.
dr inż. Maciej Gruszczyński
Dyrektor Biura SPBT
tel. 602 883 995
e-mail: gruszczynski@spbt.pl
Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie
Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw
Środowiska biznesowe apelują do MON o wzmocnienie potencjału obronnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.
Handel
Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.
Problemy społeczne
Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.