Komunikaty PR

Ruch towarowy na granicy z Ukrainą osłabł już przed blokadą

2023-12-07  |  10:00
Biuro prasowe

Aktywność przewoźników na drogowych przejściach granicznych pomiędzy Polską i Ukrainą w okresie styczeń - październik 2023 była wyższa niż w analogicznym okresie. Ostatnie miesiące wskazują jednak na istotne osłabienie ruchu – wynika z analizy międzynarodowej agencji celnej Bunasta przygotowanej na bazie danych Straży Granicznej. W październiku (w relacji r/r) liczba wjazdów do Polski była niższa o 26%, a w stronę ukraińską wyjechało o 5% mniej transportów. Największy spadek ruchu do Polski zanotowały przejścia w Dorohusku i Hrebennem. Eksperci Bunasta zwracają uwagę, że pomimo spadków, granice i tak mają problem z przepustowością, którą pogłębia trwający protest przewoźników. W udrożnieniu ruchu mogą pomóc zmiany w zakresie procedur celnych.

 

Ruch ciężarówek na polsko - ukraińskiej granicy jest cały czas powyżej poziomów sprzed wojny. Międzynarodowa agencja celna Bunasta przenalizowała ruch samochodów ciężarowych na przejściach drogowych z Ukrainą w latach 2021 – 2023. Pod uwagę zostały wzięte przejścia z pełną odprawą celną i obejmujące w całym tym okresie samochody o ładowności powyżej 3,5 ton.

 

Od stycznia do października 2023 zanotowano ponad 861 tys. przekroczeń. Jest to wzrost o 13% w porównaniu do ubiegłego roku. W zestawieniu z 10 pierwszymi miesiącami 2021 r. tegoroczny ruch w analogicznym okresie jest wyższy o 15%. Jednocześnie widać zatrzymanie wzrostowego trendu. Październik jest szóstym miesiącem z rzędu w tym roku kiedy liczba wjazdów do Polski ze strony ukraińskiej spada w relacji rok do roku. Dodatkowo, październik okazał się najgorszym miesiącem pod względem dynamiki przekroczeń granicy przez ciężarówki. Łączna liczba spadła w porównaniu z ubiegłym rokiem o  15%. Wjazdów do Polski było mniej o 26%, a liczba samochodów ciężarowych, która wjechała do Ukrainy spadła o 5%.

 

- Spadek wolumenu ruchu na granicy to z jednej strony efekt globalnego spowolnienia koniunktury, ale widać tutaj też istotny lokalny czynnik. W wyniku wprowadzanych ograniczeń na import surowców rolnych modyfikacji ulegają szlaki przewozowe. Tranzyt ukraińskich płodów rolnych jest coraz mniej zależny od zachodniej granicy, a zdecydowana większość eksportu realizowana jest przez granicę rumuńską. Dodatkowo, przewoźnicy mogą wybierać inne trasy ze względu na ograniczoną przepustowość granicy polsko – ukraińskiej. Oczywiście trwająca blokada przewoźników istotnie pogłębi ten problem, ale trzeba pamiętać, że kolejki i długi czas oczekiwania to nie tylko kwestia protestu. Pamiętajmy, że ruch pomimo spadków w ostatnim czasie jest cały czas wyższy niż przed wojną. Wraz z postępującą odbudową Ukrainy w kolejnych okresach będzie rosła presja na udrożnienie przepustowości polsko – ukraińskiej granicy – zwraca uwagę Jurgis Adomavičius, prezes Bunasta, międzynarodowej agencji celnej, obecnej od siedmiu lat również na ukraińskim rynku.

Spośród 9 przejść funkcjonujących dla ruchu ciężarowego, aż 60% ruchu koncentruje się na trzech: Dorohusk, Hrebenne i Korczowa. W całym trzecim kwartale ta koncentracja była jeszcze większa i wynosiła 64% całego wolumenu przekroczeń granicy przez ciężarówki. To właśnie te przejścia w październiku zanotowały też największy spadek ruchu. W miarę stabilna sytuacja panowała na przejściu Medyka – Szeginie, gdzie wjazdów do Polski było o 8% mniej, a wjazdów do Ukrainy o 1% więcej.  Wzrosty zanotował punkt Krościenko – Smolnica (54% na wjazd do RP i 10% na wyjazd). Jednak to przejście pod względem wolumenów jest jednym z najmniejszych.

- Listopad pokazuje, że problem z przepustowością granicy eskaluje. Protest przewoźników to nie tylko problemy branży transportowej, ale również zagrożenie dla pozycji Polski jako hubu tranzytowego dla Ukrainy. Problem przepustowości można jednak rozwiązać. Pomocne byłyby zmiany zasady rezerwacji kolejki po ukraińskiej stronie, zwiększenie liczby punktów granicznych oraz uproszczenie lub przyspieszenie procedur przekraczania granicy. Warto zwrócić uwagę na przeniesienie kontroli weterynaryjnej z granic celnych do organów celnych odbiorcy oraz zmianę procedury wydawania gwarancji tranzytowej. Dużo korzyści może przynieść również cyfryzacja procesów celnych  i wprowadzenie obowiązkowej deklaracji wstępnej, dzięki której pojazdy mają wszystkie niezbędne dokumenty gotowe na godzinę przed przyjazdem na granicę. Takie rozwiązanie wprowadziliśmy już na Litwie – twierdzi Jurgis Adomavičius.

Zebrane dane pochodzą z przejść granicznych na granicy polsko-ukraińskiej z punktów: Dorohusk – Jagodzin, Hrebenne – Rawa Ruska, Korczowa – Krakowiec, Krościenko – Smolnica, Medyka – Szeginie.

Bunasta oferuje i monitoruje ruch transportowy na jedenastu przejściach granicznych. Firma jest jedną z największych agencji celnych w Litwie, a także istotnym partnerem dla polskich przewoźników. Spółka oferuje również gwarancje ubezpieczeniowe niezbędne w tranzytowym ruchu pojazdów. Wartość jej funduszu gwarancyjnego, który należy do największych w Polsce, przekracza 50 mln EUR. Firma powstała w 2012 roku na Litwie, od 2016 roku istnieje Bunasta Polska, podobne firmy funkcjonują na Łotwie, w Kazachstanie i Wielkiej Brytanii.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki Biuro prasowe
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w
Gospodarka Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
2024-12-28 | 13:00

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

W grudniu odbyła się prezentacja polskich priorytetów cyfrowych na czas prezydencji z udziałem wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, wiceministra cyfryzacji
Gospodarka Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
2024-12-20 | 11:00

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie

Jest to niestety rekord, z którego nikt się nie cieszy, zwłaszcza w kluczowej dla polskiej gospodarki Europie Zachodniej – mającej największy wkład w globalną liczbę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Przemysł spożywczy

Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa

Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

Regionalne – Mazowieckie

Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku

Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.