Rynek żywności eko rośnie, ale do wyznaczonych celów daleka droga
Ekologiczne trendy już na dobre zagościły zarówno na naszych stołach jak i na polach uprawnych. Od kilku lat mamy do czynienia z systematycznym wzrostem popularności eko żywności. Według danych Eurostatu w ostatnich 10 latach w Unii Europejskiej powierzchnia upraw ekologicznych zwiększyła się o 6,5 mln ha. Systematycznie rośnie również wartość rynku żywności ekologicznej, w 2021 roku osiągnął wartość 150,7 mld USD. Eko trendy wzmacniane są przez unijne przepisy. Europejski Zielony Ład zakłada, że w 2030 roku 25% wszystkich upraw w UE będzie uprawami ekologicznymi. To duże wyzwanie, biorąc pod uwagę, że obecnie to niecałe 9 %.
„Rynek produktów ekologicznych w Polsce w 2023 roku zbliży się do około 1,5 mld PLN (wg szacunków Bio Planet), zaś jego udział w rynku żywności ogółem odnotowuje stałe wzrosty. Pomimo wieloletnich wzrostów żywność ekologiczna w Polsce to nadal zaledwie około 0,5 % rynku całej żywności. Perspektywy wzrostu tego rynku są olbrzymie, gdyż w większości krajów Unii Europejskiej udział ten wynosi od kilku do kilkunastu procent. Świadomość ekologiczna społeczeństwa jest coraz większa i wszystko wskazuje na to, że ten trend pozostanie z nami na dłużej. Nie bez znaczenia jest również fakt, że dostępność eko produktów jest coraz większa, znajdziemy je już właściwie w większości sklepów spożywczych” – mówi Sylwester Strużyna, Prezes Zarządu Bio Planet S.A.
Badania przeprowadzone przez Organic Trade Association, ponad połowa konsumentów – 55% deklaruje, że kwestie zdrowotne związane z lepszymi właściwościami odżywczymi i brak pestycydów decydują o tym, że podczas zakupów sięgają po produkty ekologiczne. Innymi czynnikami są kwestie ochrony środowiska, deklaruje je 42% konsumentów i etyczne traktowanie zwierząt, ten argument wskazało 38% uczestników badania.
„Rosnące zainteresowanie produktami ekologicznymi widzimy również w systematycznym wzroście sprzedaży. W pierwszym półroczu 2023 roku zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o około 27 % rok do roku. Regularnie zwiększamy również naszą ofertę produktów i rozwijamy kanały sprzedaży, aby nasze produkty były dostępne dla jak największego grona klientów” – komentuje Sylwester Strużyna.
Eksperci wskazują, że w kolejnych latach rynek żywności ekologicznej nadal będzie dynamicznie się rozwijał. Duży udział w tej zmianie ma Unia Europejska, która zakłada, że do 2030 roku ¼ wszystkich upraw będzie miała charakter ekologiczny. Chociaż powierzchnia upraw eko systematycznie wzrasta, w 2021 roku było to 15,9 mln ha w porównaniu do 14,5 mln rok wcześniej, eksperci wskazują, że w najbliższych siedmiu latach nie uda się osiągnąć wyznaczanego w Europejskim Zielonym Ładzie poziomu. Realne wydaje się osiągnięcie poziomu kilkunastu procent.
W ocenie Prezesa Bio Planet zmiany dotyczące przechodzenia na rolnictwo ekologiczne będą zachodzić ewolucyjnie. Jak ocenia, przestawianie jednego gospodarstwa rolnego z systemu konwencjonalnego na rolnictwo ekologiczne (konwersja) to proces trwający z reguły około trzech lat; wymagający świadomych decyzji właściciela gospodarstwa i jego dużego zaangażowania. Trudno będzie prowadzić masowe konwersje na rolnictwo ekologiczne; raczej będą to pojedyncze, punktowe gospodarstwa rozproszone na terenie całej Polski.
Bio Planet S.A. jest obecnie liderem wśród dostawców żywności ekologicznej w Polsce. Działalność spółki koncentruje się na konfekcjonowaniu oraz dystrybucji żywności ekologicznej. W ofercie posiada ok. 8,0 tys. indeksów sprzedażowych obejmujących produkty trwałe oraz produkty świeże. Od 2007 roku produkty Bio Planet S.A. posiadają certyfikat AGRO BIO TEST, który jest podstawą kwalifikowania żywności oferowanej przez Spółkę jako żywności ekologicznej (żywności bio).

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.