Rynek żywności eko rośnie, ale do wyznaczonych celów daleka droga
Ekologiczne trendy już na dobre zagościły zarówno na naszych stołach jak i na polach uprawnych. Od kilku lat mamy do czynienia z systematycznym wzrostem popularności eko żywności. Według danych Eurostatu w ostatnich 10 latach w Unii Europejskiej powierzchnia upraw ekologicznych zwiększyła się o 6,5 mln ha. Systematycznie rośnie również wartość rynku żywności ekologicznej, w 2021 roku osiągnął wartość 150,7 mld USD. Eko trendy wzmacniane są przez unijne przepisy. Europejski Zielony Ład zakłada, że w 2030 roku 25% wszystkich upraw w UE będzie uprawami ekologicznymi. To duże wyzwanie, biorąc pod uwagę, że obecnie to niecałe 9 %.
„Rynek produktów ekologicznych w Polsce w 2023 roku zbliży się do około 1,5 mld PLN (wg szacunków Bio Planet), zaś jego udział w rynku żywności ogółem odnotowuje stałe wzrosty. Pomimo wieloletnich wzrostów żywność ekologiczna w Polsce to nadal zaledwie około 0,5 % rynku całej żywności. Perspektywy wzrostu tego rynku są olbrzymie, gdyż w większości krajów Unii Europejskiej udział ten wynosi od kilku do kilkunastu procent. Świadomość ekologiczna społeczeństwa jest coraz większa i wszystko wskazuje na to, że ten trend pozostanie z nami na dłużej. Nie bez znaczenia jest również fakt, że dostępność eko produktów jest coraz większa, znajdziemy je już właściwie w większości sklepów spożywczych” – mówi Sylwester Strużyna, Prezes Zarządu Bio Planet S.A.
Badania przeprowadzone przez Organic Trade Association, ponad połowa konsumentów – 55% deklaruje, że kwestie zdrowotne związane z lepszymi właściwościami odżywczymi i brak pestycydów decydują o tym, że podczas zakupów sięgają po produkty ekologiczne. Innymi czynnikami są kwestie ochrony środowiska, deklaruje je 42% konsumentów i etyczne traktowanie zwierząt, ten argument wskazało 38% uczestników badania.
„Rosnące zainteresowanie produktami ekologicznymi widzimy również w systematycznym wzroście sprzedaży. W pierwszym półroczu 2023 roku zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o około 27 % rok do roku. Regularnie zwiększamy również naszą ofertę produktów i rozwijamy kanały sprzedaży, aby nasze produkty były dostępne dla jak największego grona klientów” – komentuje Sylwester Strużyna.
Eksperci wskazują, że w kolejnych latach rynek żywności ekologicznej nadal będzie dynamicznie się rozwijał. Duży udział w tej zmianie ma Unia Europejska, która zakłada, że do 2030 roku ¼ wszystkich upraw będzie miała charakter ekologiczny. Chociaż powierzchnia upraw eko systematycznie wzrasta, w 2021 roku było to 15,9 mln ha w porównaniu do 14,5 mln rok wcześniej, eksperci wskazują, że w najbliższych siedmiu latach nie uda się osiągnąć wyznaczanego w Europejskim Zielonym Ładzie poziomu. Realne wydaje się osiągnięcie poziomu kilkunastu procent.
W ocenie Prezesa Bio Planet zmiany dotyczące przechodzenia na rolnictwo ekologiczne będą zachodzić ewolucyjnie. Jak ocenia, przestawianie jednego gospodarstwa rolnego z systemu konwencjonalnego na rolnictwo ekologiczne (konwersja) to proces trwający z reguły około trzech lat; wymagający świadomych decyzji właściciela gospodarstwa i jego dużego zaangażowania. Trudno będzie prowadzić masowe konwersje na rolnictwo ekologiczne; raczej będą to pojedyncze, punktowe gospodarstwa rozproszone na terenie całej Polski.
Bio Planet S.A. jest obecnie liderem wśród dostawców żywności ekologicznej w Polsce. Działalność spółki koncentruje się na konfekcjonowaniu oraz dystrybucji żywności ekologicznej. W ofercie posiada ok. 8,0 tys. indeksów sprzedażowych obejmujących produkty trwałe oraz produkty świeże. Od 2007 roku produkty Bio Planet S.A. posiadają certyfikat AGRO BIO TEST, który jest podstawą kwalifikowania żywności oferowanej przez Spółkę jako żywności ekologicznej (żywności bio).

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.