Technologia 3D ułatwi realizację założeń uchwały krajobrazowej Gdańska
2 kwietnia 2020 r. zakończył się okres dostosowawczy w ramach tzw. uchwały krajobrazowej Gdańska. Teraz za nieprzestrzeganie regulacji można spodziewać się wysokich kar – nawet
244 zł za każdy dzień łamania zapisów. Pomocna w dostosowaniu się do nowych wytycznych, jak i ich weryfikacji, okazuje się technologia skanowania laserowego 3D przestrzeni publicznej.
Uchwała krajobrazowa Gdańska dokładnie określa zasady umieszczania w przestrzeni publicznej nośników reklamowych – opisuje ich typ, zasady sytuowania oraz dozwolone gabaryty. Dotyczy obiektów małej architektury, ogrodzeń, szyldów, reklam na budynkach i wolnostojących. Zabronione jest np. zaklejanie całej powierzchni witryny sklepowej, umieszczanie wielkoformatowych banerów na budynkach czy świecących ekranów LED przy drogach. 2 kwietnia 2020 r. zakończył się dwuletni okres przejściowy – czas, w którym właściciele nośników reklamowych, a także sklepów, lokali czy różnego rodzaju punktów usługowych mieli dostosować się do nowych wytycznych. Teraz zapisy uchwały umożliwiają egzekwowanie wskazanych regulacji od wszystkich przedsiębiorców umieszczających reklamy w przestrzeni miejskiej. Dla przykładu umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień.
Inwentaryzacja 3D i dostosowanie się do zapisów uchwały
Zweryfikowanie tradycyjnymi metodami wszystkich nośników reklamowych pod kątem zgodności z zapisami uchwały miejskiej, np. w przypadku sieci sklepów czy lokali rozproszonych po całym mieście, nie zawsze jest proste, za to na pewno bardzo czasochłonne. Kluczowa dla realizacji uchwały krajobrazowej może okazać się technologia skanowania laserowego przestrzeni publicznej. To metoda pomiaru alternatywna do tradycyjnych rozwiązań geodezyjnych. Jest szybka, bezinwazyjna, a sama obróbka i wymiana danych może być realizowana w sposób zdalny i bezpieczny.
– Wykorzystując mobilny skaner laserowy oraz obrotową kamerę 360, w czasie jednego przejazdu przez miasto, uzyskujemy trójwymiarowy, precyzyjny obraz wszystkich obiektów przestrzeni miejskiej – mówi Krzysztof Wojciechowski, dyrektor rozwoju obszaru Industrial Services w Grupie Impel. – To sposób na dokładne zinwentaryzowanie wybranych elementów. Powstała dzięki skanowaniu chmura punktów, wraz ze zdjęciami panoramicznymi, umożliwia szczegółowe pomiary i analizy przestrzenne, bez konieczności wielokrotnego wyjścia w teren oraz bez kontaktu z innymi osobami bądź przedmiotami. Pozwala na bezpieczną i szybką ocenę sytuacji, co dla właścicieli nośników reklamowych i przedsiębiorstw ma dziś kluczowe znaczenie, jeśli jeszcze nie przeprowadzili niezbędnej inwentaryzacji i są narażeni na kontrole oraz kary – komentuje Krzysztof Wojciechowski i podkreśla, że usługa jest już realizowana w Gdańsku. – Cały proces weryfikacji obejmuje zarówno skanowanie nośników i kontrolę ich zgodności z uchwałą miejską, jak również utylizację tych nieprawidłowych, tworzenie nowych, poprawnych zamienników oraz ich montaż – dodaje dyrektor Wojciechowski.
Technologia z korzyścią dla przedsiębiorstw, gmin i mieszkańców
Skanowanie laserowe przestrzeni miejskiej pomaga przedsiębiorcom dostosować się do obowiązujących regulacji zawartych w uchwałach krajobrazowych, z kolei miastom umożliwia prowadzenie kontroli i weryfikację zapisów. Dane zebrane podczas jednego przejazdu pomiarowego, mogą być wykorzystywane do zdalnego sprawdzenia wielu podmiotów. Taka metoda pomiaru pozwala też na analizę przestrzenną lokalizacji istniejących nośników i zarządzanie krajobrazem gminy poprzez wytyczenie stref o odrębnych regułach i zasadach ekspozycji urządzeń reklamowych. Kolejnym, choć pośrednim, beneficjentem technologii są mieszkańcy i turyści, dla których estetyka przestrzeni publicznej ma coraz większe znaczenie.
www.impel.pl

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.