Technologia 3D ułatwi realizację założeń uchwały krajobrazowej Gdańska
2 kwietnia 2020 r. zakończył się okres dostosowawczy w ramach tzw. uchwały krajobrazowej Gdańska. Teraz za nieprzestrzeganie regulacji można spodziewać się wysokich kar – nawet
244 zł za każdy dzień łamania zapisów. Pomocna w dostosowaniu się do nowych wytycznych, jak i ich weryfikacji, okazuje się technologia skanowania laserowego 3D przestrzeni publicznej.
Uchwała krajobrazowa Gdańska dokładnie określa zasady umieszczania w przestrzeni publicznej nośników reklamowych – opisuje ich typ, zasady sytuowania oraz dozwolone gabaryty. Dotyczy obiektów małej architektury, ogrodzeń, szyldów, reklam na budynkach i wolnostojących. Zabronione jest np. zaklejanie całej powierzchni witryny sklepowej, umieszczanie wielkoformatowych banerów na budynkach czy świecących ekranów LED przy drogach. 2 kwietnia 2020 r. zakończył się dwuletni okres przejściowy – czas, w którym właściciele nośników reklamowych, a także sklepów, lokali czy różnego rodzaju punktów usługowych mieli dostosować się do nowych wytycznych. Teraz zapisy uchwały umożliwiają egzekwowanie wskazanych regulacji od wszystkich przedsiębiorców umieszczających reklamy w przestrzeni miejskiej. Dla przykładu umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień.
Inwentaryzacja 3D i dostosowanie się do zapisów uchwały
Zweryfikowanie tradycyjnymi metodami wszystkich nośników reklamowych pod kątem zgodności z zapisami uchwały miejskiej, np. w przypadku sieci sklepów czy lokali rozproszonych po całym mieście, nie zawsze jest proste, za to na pewno bardzo czasochłonne. Kluczowa dla realizacji uchwały krajobrazowej może okazać się technologia skanowania laserowego przestrzeni publicznej. To metoda pomiaru alternatywna do tradycyjnych rozwiązań geodezyjnych. Jest szybka, bezinwazyjna, a sama obróbka i wymiana danych może być realizowana w sposób zdalny i bezpieczny.
– Wykorzystując mobilny skaner laserowy oraz obrotową kamerę 360, w czasie jednego przejazdu przez miasto, uzyskujemy trójwymiarowy, precyzyjny obraz wszystkich obiektów przestrzeni miejskiej – mówi Krzysztof Wojciechowski, dyrektor rozwoju obszaru Industrial Services w Grupie Impel. – To sposób na dokładne zinwentaryzowanie wybranych elementów. Powstała dzięki skanowaniu chmura punktów, wraz ze zdjęciami panoramicznymi, umożliwia szczegółowe pomiary i analizy przestrzenne, bez konieczności wielokrotnego wyjścia w teren oraz bez kontaktu z innymi osobami bądź przedmiotami. Pozwala na bezpieczną i szybką ocenę sytuacji, co dla właścicieli nośników reklamowych i przedsiębiorstw ma dziś kluczowe znaczenie, jeśli jeszcze nie przeprowadzili niezbędnej inwentaryzacji i są narażeni na kontrole oraz kary – komentuje Krzysztof Wojciechowski i podkreśla, że usługa jest już realizowana w Gdańsku. – Cały proces weryfikacji obejmuje zarówno skanowanie nośników i kontrolę ich zgodności z uchwałą miejską, jak również utylizację tych nieprawidłowych, tworzenie nowych, poprawnych zamienników oraz ich montaż – dodaje dyrektor Wojciechowski.
Technologia z korzyścią dla przedsiębiorstw, gmin i mieszkańców
Skanowanie laserowe przestrzeni miejskiej pomaga przedsiębiorcom dostosować się do obowiązujących regulacji zawartych w uchwałach krajobrazowych, z kolei miastom umożliwia prowadzenie kontroli i weryfikację zapisów. Dane zebrane podczas jednego przejazdu pomiarowego, mogą być wykorzystywane do zdalnego sprawdzenia wielu podmiotów. Taka metoda pomiaru pozwala też na analizę przestrzenną lokalizacji istniejących nośników i zarządzanie krajobrazem gminy poprzez wytyczenie stref o odrębnych regułach i zasadach ekspozycji urządzeń reklamowych. Kolejnym, choć pośrednim, beneficjentem technologii są mieszkańcy i turyści, dla których estetyka przestrzeni publicznej ma coraz większe znaczenie.
www.impel.pl

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.