Unilever podsumowuje kolejny rok drogi do redukcji plastiku
Unilever, właściciel m.in. marek takich jak: Dove, Domestos, Knorr, Cif, czy Magnum, podsumował kolejny rok działań związanych z redukcją odpadów plastikowych. Pomimo pandemii Covid-19, firma znacznie zwiększyła wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
W ubiegłym roku Unilever stał się pierwszym dużym producentem towarów konsumpcyjnych, który zobowiązał się do tak znaczącej redukcji plastiku w swoim portfolio. Firma poinformowała, że do 2025 r. o połowę zmniejszy zużycie pierwotnego plastiku, redukując zużycie opakowań z tworzyw sztucznych o ponad 100 tys. ton i zwiększając wykorzystanie plastiku pochodzącego z recyklingu. W ciągu roku firma:
- zwiększyła wykorzystanie plastiku pochodzącego z recyklingu opakowań od konsumentów (PCR) do blisko 75 000 ton*, co stanowi ponad 10 proc. używanego przez nią plastiku. To duży krok w realizacji celu, który zakłada, że do 2025 r. Unilever stosować będzie co najmniej 25 proc. plastiku PCR w opakowaniach swoich produktów. Firma spodziewa się też, że wykorzystanie PCR podwoi się w ciągu następnych 12 miesięcy;
- wprowadziła innowacyjne rozwiązania przyczyniające się do całkowitego ograniczenia użycia plastiku. Jednym z nich jest zastosowanie nadających się do recyklingu pojemników na lody, wyprodukowanych na bazie papieru. Rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić około 4 500 ton plastiku;
- kontynuowała prace nad stworzeniem i testowaniem nowych modeli biznesowych, związanych z opakowaniami wielokrotnego użytku i wielokrotnego napełniania;
- opracowała szczegółowe plany dla poszczególnych krajów, dotyczące zbierania i przetwarzania opakowań plastikowych w ilości większej niż ta, którą wprowadza na rynek.
– Kultura produktów jednorazowych i związane z nią modele biznesowe niestety nadal dominują w naszym życiu i niszczą naszą planetę. Mimo trudnych warunków nie możemy jednak zapominać o skali problemu zanieczyszczenia plastikiem. Bardzo ważne jest, abyśmy we współpracy z innymi producentami branżowymi wciąż ograniczali liczbę zużywanych przez nas tworzyw sztucznych i efektywnie przechodzili na gospodarkę o obiegu zamkniętym – mówi Alan Jope, CEO Unilever.
Nowe podejście do plastiku
Unilever prowadzi badania w zakresie poszukiwania nowych sposobów dostarczania produktów, kierując się przy tym zasadą "Less, Better, No" plastic.
- Poprzez Less Plastic (Mniej Plastiku) Unilever rozumie badania i opracowanie nowych opakowań. W Polsce w keczupie Hellmann’s zastąpiono czerwoną butelkę PET na łatwiejszą do ponownego przetworzenia butelkę transparentną PET oraz zmniejszono gramaturę o 33% - dzięki czemu tylko w Polsce wyeliminowano 40 ton plastiku w skali roku. Innym lokalnym przykładem mogą być nadające się do recyklingu i wykonane w 99% z papieru opakowania lodów Ben&Jerry’s. We Francji marka Signal wprowadziła na rynek szczoteczkę do zębów z wymienną główką i metalowym uchwytem. Do produkcji wymiennych głowic wykorzystywany jest plastik PCR, co redukuje użycie pierwotnego plastiku o 95%.
- Better Plastic (Lepszy Plastik) czyli używanie do produkcji opakowań plastików pochodzących z recyklingu najlepiej opisać na przykładach. Dove, jedna z największych na świecie marek kosmetycznych przeszła na wykorzystywanie butelek pochodzących w 100% z recyklingu. Dzięki temu rozwiązaniu tylko w naszym kraju używane jest aż 500 ton mniej pierwotnego plastiku rocznie. Innymi markami dostępnym na polskim rynku, których opakowania się w 100% wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu są również Seventh Generation, czy Love Beauty and Planet. Magnum wypuszcza na rynek w Europie 7 milionów opakowań lodów wykonanych z plastiku pochodzącego z recyklingu. Od początku przyszłego roku również w Polsce będą dostępne pinty Magnum w opakowaniach wykonanych w 100% z PCR. Z kolei w Niemczech marka Seventh Generation wprowadziła na rynek butelki wykonane z pozyskiwanego lokalnie w Hamburgu plastiku pochodzącego z recyklingu.
- W ramach inicjatywy No Plastic (Bez Plastiku) w Polsce wszystkie majonezy Hellmann’s są teraz dostępne wyłącznie w szklanych opakowaniach. Wśród rozwiązań wprowadzonych już w innych krajach warto wspomnieć opakowania produktów z zerową zawartością plastiku wprowadzone przez markę Seventh Generation. Z kolei marka PG Tips do 2021 r. usunie folię plastikową z pudełek, wprowadzając w pełni biodegradowalne torebki na herbatę.
Unilever współpracuje z wieloma partnerami, pomagając w zbiórce i przetwarzaniu opakowań plastikowych. W tym celu realizuje programy w wielu krajach, w tym w Brazylii, Indiach, Indonezji, na Filipinach, w Rosji, RPA, Tajlandii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
Wkraczając w refillową rewolucję
Refill to nic innego, jak możliwość ponownego napełnienia pustych butelek po ulubionych produktach – kosmetykach, żelach pod prysznic czy detergentach. Pierwszym produktem do prania refill Unilever było OMO Concentrate. Produkt został przetestowany w Brazylii w 2019 r. i odniósł wielki sukces. Na jego użytkowanie zdecydowało się 30 proc. tamtejszych konsumentów.
W ciągu 12 miesięcy od wprowadzenia na rynek w Wielkiej Brytanii Cif Ecorefills, Unilever zredukował 171 ton tworzyw sztucznych w samej Wielkiej Brytanii i umożliwił setkom tysięcy klientów ponowne użycie butelek typu spray bez potrzeby zakupu kolejnych. Ten rozcieńczalny format został od tego czasu wprowadzony w Polsce oraz wielu krajach europejskich, Kanadzie i Australii.
Unilever kontynuuje też testowanie stacji refillowych w sklepach. Nawet w trakcie Covid-19 firma planuje kolejne pilotaże na całym świecie. W tym miesiącu w Wielkiej Brytanii Unilever uruchomił swoją największą w Europie stację refillową. W automatach można napełnić opakowania wielokrotnego użytku środkami do prania, czy produktami do higieny osobistej.
Aby przyspieszyć przejście na gospodarkę obiegu zamkniętego i jeszcze bardziej ograniczyć wykorzystanie tworzyw sztucznych, firma powołała dedykowane zespoły, które zajmują się opracowywaniem nowych modeli biznesowych.
– Ponowne wykorzystywanie i wielokrotne napełnianie opakowań może radykalnie zmniejszyć ilość odpadów z tworzyw sztucznych, dlatego przeprojektowanie naszych produktów stanowi dla nas priorytet. Na przykład inwestycja w Cif Ecorefill rozpoczęła się jako projekt pilotażowy w Wielkiej Brytanii, a obecnie została wprowadzona w kolejnych krajach. Podejście "testuj, ucz się i udoskonalaj" jest niezbędne, aby uświadomić nam, do czego jeszcze jesteśmy w stanie dojść w zakresie modelu refill.
Kontynuujemy także działania dotyczące rozwiązań refill w sklepach – również w warunkach Covid-19. W tym miesiącu w Wielkiej Brytanii nawiązaliśmy współpracę z siecią Asda. Testujemy możliwość uzupełniania opakowań niektórymi produktami do prania, pielęgnacji ciała czy herbatą. Będziemy współpracować z partnerem, ponieważ wierzymy, że tego typu rozwiązania mają sens – niezależnie od tego, czy opakowania będą uzupełniane w domu, w sklepie, czy w podróży.
Jesteśmy zdeterminowani, aby dokonać prawdziwej rewolucji w ponownym użyciu i uzupełnianiu opakowań. Dziś dzielimy się naszymi doświadczeniami i z nadzieją patrzymy na szansę współpracy z rządami, organizacjami pozarządowymi i szeroko pojętym przemysłem, aby jak najszybciej przejść od fazy pilotażowej do wprowadzania rozwiązań na szeroką skalę – powiedział Richard Slater, dyrektor ds. badań i rozwoju Unilever.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.