Komunikaty PR

Uzbekistański rynek przyjazny dla logistyki?

2022-04-12  |  08:00

W stolicy Uzbekistanu odbyło się Międzynarodowe Forum Inwestycyjne, któremu towarzyszyła misja gospodarcza zorganizowana przez polskich przedsiębiorców. Wydarzenie to miało na celu zaprezentowanie możliwości inwestycyjnych na dynamicznie rozwijającym się rynku uzbekistańskim. Czy ten środkowoazjatycki kraj jest atrakcyjny dla branży logistycznej?

W dniach 24-26 marca miała miejsce pierwsza edycja Tashkent International Investment Forum. Organizatorzy postawili sobie za zadanie skupić w jednym miejscu tych, którzy reprezentują najprężniej działające sektory uzbekistańskiej gospodarki oraz inwestorów poszukujących nowych obszarów do rozwoju swoich biznesów. Czy trzy dni intensywnych wystąpień, podsumowań i prezentacji zakończyło się sukcesem?  

Potencjał drzemiący w Uzbekistanie

Sytuacja geopolityczna stawia wiele podmiotów w sytuacji, która jednocześnie jest trudna, a z drugiej otwiera zupełnie nowe możliwości. Przetasowania w strukturach gospodarczych, zaburzenie ciągu dostaw i dostępu do zasobów to szansa dla tych, którzy w świecie przed wojną często stali w cieniu gigantów. – Uzbekistan to ciekawy rynek dla inwestorów. Charakteryzuje się dostępem do wielu surowców oraz złóż naturalnych takich jak złoto, uran, srebro, wolfram czy też miedź. Jest również producentem metali rzadkich takich jak chociażby kadm czy bizmut. Surowce energetyczne, takie jak ropa, gaz czy węgiel wystarczają na swobodne pokrycie potrzeb własnych kraju, jak i też nawiązanie współpracy eksportowej. Dynamiczny rozwój dotyka również branże chemiczne, samochodowe oraz przemysł maszynowy – mówi Bakhrom Babaev, Ambasador Uzbekistanu. 

Misja gospodarcza, czyli polska inicjatywa

Potencjał Uzbekistanu zaciekawił polskich przedsiębiorców, którzy uczestniczyli w misji gospodarczej zorganizowanej przez Konsula Honorowego Uzbekistanu. Celem wyjazdu było nie tylko uczestnictwo w Międzynarodowym Forum Inwestycyjnym, ale przede wszystkim możliwość spotkania z lokalnymi przedsiębiorcami i przedstawicielami uzbekistańskiego rządu. – Przedsiębiorcy i reprezentanci z ramienia władz byli niezwykle otwarci na przyjazd i okazali się również bardzo pomocni w organizacji naszej Misji Gospodarczej. Dzięki współpracy mogliśmy liczyć na pełne wsparcie przy nawiązaniu nowych kontaktów w pełni odpowiadających planom inwestycyjnym w wielu branżach. Wizyta, która zakończyła się sukcesem zarówno dla strony polskiej, jak i uzbekistańskiej, będzie kontynuowana – mówi Piotr Kocoń, Konsul Honorowy Uzbekistanu.

Logistyka i Uzbekistan – współpraca na horyzoncie?

Potencjał współpracy pomiędzy Polską a Uzbekistanem nie ogranicza się wyłącznie do zainteresowania surowcami – obejmuje znacznie szerszy zakres, a jednym z ciekawych obszarów okazała się logistyka. Podczas wizyty w stolicy doszło do spotkania Dyrektora generalnego Uzbekiston Pochtasi z Prezesem firmy Świat Przesyłek w towarzystwie Ambasadora Uzbekistanu w Polsce, Bahroma Babaeva. Obie strony omówiły kwestie rozwoju sektora kuriersko-pocztowego, co zaowocowało planami na rozpoczęcie współpracy. – Bazując na doświadczeniu jakie zdobyliśmy pracując w branży od ponad 10 lat, okazaliśmy się być podmiotem, który swoją wiedzą jest w stanie wesprzeć działania uzbekistańskiego przedsiębiorstwa. W ramach naszej grupy logistycznej od lat optymalizujemy procesy logistyczne i po wysłuchaniu wyzwań, jakie stoją przed tamtejszym rynkiem, wyraziliśmy gotowość do inwestycji w otwarcie sieci przesyłek ekspresowych, a także rozwój sektora pocztowego i usług kurierskich. Ponadto omówiliśmy możliwości otwarcia przedstawicielstwa firmy Świat Przesyłek w Uzbekistanie – mówi Piotr Kocoń ze Świata Przesyłek. Bodźcem do otwarcia współpracy jest rosnące zapotrzebowanie na przesyłki pocztowe i kurierskie oraz znaczący rozwój branży e-commerce na świecie. 

Misja Gospodarcza, zainicjowana przez Konsula Honorowego jest projektem, który będzie kontynuowany i wspierany przez stronę uzbekistańską z osobą samego Ambasadora na jej czele. Kolejna wyprawa do Taszkientu planowana jest w maju. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii

Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).

Handel

Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.

Farmacja

Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.