Wakacyjny chaos na lotniskach trwa - rośnie zainteresowanie ubezpieczeniami

Odwołane czy opóźnione loty, przepełnione podróżującymi lotniska i ciągła niepewność sprawiły, że dla wielu wyczekiwane od ponad 2 lat wakacje zmieniły się w prawdziwy survival. Zamiast beztroski towarzyszy nam napięcie i stan niepewności, czy uda nam się dotrzeć do wymarzonego celu, czy nie. Kiwi.com, wyszukiwarka tanich lotów i podróży, a także firma z sektora traveltech przyjrzała się wakacyjnym trendom i przygotowała krótkie podsumowanie. Rośnie liczba produktów ubezpieczeniowych, wykupywanych przez podróżujących, którzy chcą zabezpieczyć się na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. Analizy Kiwi.com wskazują, że ceny za bilety na popularnych trasach w trwającym właśnie szczycie sezonu rosną - średnia cena za bilet to 124 EUR, podczas gdy jesienią spadną do 55 EURO na krótkich, europejskich trasach. Dodatkowo, z końcem lata liczba odwołanych i opóźnionych lotów będzie malała. W tym roku naprawdę warto rozważyć urlop po sezonie.
„Mamy do czynienia ze szczególną sytuacją w sektorze turystycznym, z którą branża mierzy się po raz pierwszy. Trend tzw. Revenge Holidays, które ekstremalnie zwiększyły liczbę rezerwacji zmienia się w istny survival. Ceny biletów na popularnych trasach turystycznych rosną, ponieważ popyt jest szczytowy, a loty odwoływane są z powodu niewydolności lotnisk do obsługi tak dużego ruchu po pandemii COVID-19. Analizy Kiwi.com wskazują, że rośnie zainteresowanie produktami ubezpieczeniowymi wśród podróżujących, którzy szukają różnych dróg, by zabezpieczyć się na wypadek odwołanego lotu i wakacji. AirHelp Plus, który oferuje wsparcie w przypadku roszczenia, odnotował ostatnio znaczny wzrost sprzedaży. Co więcej, loty są coraz droższe, a szczyt sezonu tej tendencji zwyżkowej sprzyja - średnia cena za bilet lotniczy w lipcu jest na poziomie 124 EURO - to o 37 EURO więcej niż w 2021 roku. Ci, którzy szukają oszczędności i mogą być elastyczni powinni rozważyć wakacje jesienią, już poza sezonem. W październiku i listopadzie średnia cena za bilet wyniesie około 103 EURO, do tego czasu trwający dziś chaos powinien się wyciszyć, a mniejsza liczba podróżujących sprawią, że będzie można liczyć na większy komfort podróży. ” - mówi Eliška Řezníček Dočkalová, dyrektor Customer Experience w Kiwi.com.
Popyt na produkty ubezpieczeniowe
W czerwcu i w lipcu b.r. Kiwi.com odnotowała prawie dwukrotnie większą liczbę odwołanych przez linie lotnicze lotów w Europie w porównaniu z danymi z kwietnia i maja. Po raz pierwszy nastąpił również niewielki spadek popytu i jednocześnie wzrost cen biletów ze względu na utrudnienia w postaci strajków, braków kadrowych itp.
Jednocześnie Kiwi.com odnotowuje rosnącą liczbę podróżujących, którzy chcąc ochronić się przed nieprzewidzianymi okolicznościami, jak odwołanie, opóźnienie lotu czy tzw. overbooking, dokonują zakupu dodatkowych świadczeń, dzięki którym mogą liczyć na odszkodowanie. Jedną z wybieranych opcji jest AirHelp Plus, czyli dodatkowa usługa, którą Kiwi.com oferuje we współpracy z partnerem AirHelp, która pomaga w ewentualnym roszczeniu od linii lotniczej.
W porównaniu z kwietniem zakup AirHelp Plus przez europejskich podróżnych w maju b.r. wzrósł o 24,3%, a następnie o 44,3% od maja do czerwca i 24,8% od czerwca do lipca. Z Polski odnotowano 36,2% wzrost od maja do czerwca i kolejny 19,9% skok w zakupie od czerwca do lipca.
AirHelp automatycznie sprawdza roszczenie po podróży - jeśli podróżującemu przysługuje odszkodowanie, dzięki usłudze środki trafiają na konto bez dodatkowych opłat.
W zależności od obowiązujących przepisów można otrzymać:
- do 600 € za opóźnienie, odwołanie i overbooking.
- do 6 000 EUR za dodatkowe koszty spowodowane opóźnieniem, w tym zagubiony bagaż i nieodebrane rezerwacje (hotele, loty itp.)
Lipiec jest najdroższy - kiedy zarezerwować najtańsze wakacje?
Nie od dziś wiadomo, że wakacje najlepiej organizować poza sezonem turystycznym - unikamy tłumów, kolejek, a dodatkowo za wszystko płacimy dużo mniej niż w szczycie wakacji.
Dane wyszukiwarki tanich lotów i podróży oraz firmy z sektora traveltech, Kiwi.com, pokazują, że w tym roku lipiec należy do najdroższych miesięcy, biorąc pod uwagę ceny za bilety. Średnia cena za bilet wynosi 124 EUR - to prawie 40 EURO więcej niż w 2021, kiedy za bilet na najpopularniejszych wśród Polaków trasach średnio płaciliśmy 87 EURO.
Kiwi.com wskazuje, że sierpień powinien być nieco tańszy ze średnią ceną na poziomie 118 EURO - na krótkich trasach do 1500 km wyniesie ona 77 EURO.
Najtaniej i najbardziej komfortowo będzie jesienią - średnia cena biletu spadnie ze 124 EUR do niemal 100 EUR. W październiku za lot na krótkich europejskich trasach zapłacimy średnio 55 EURO. O tej porze roku, poza szczytem sezonu, podróżujący mogą liczyć na niższe ceny zakwaterowania i samego pobytu na miejscu.
Najpopularniejsze kierunki tego lata
Kiwi.com sprawdziła najpopularniejsze kierunki w tym sezonie wakacyjnym.
Generalnie na liście top najczęściej wybieranych przez Polaków destynacji są:
- Włochy
- Hiszpania
- Grecja
- Wielka Brytania
- Francja
Kiwi.com wskazuje, że każdy miesiąc wyróżnia się swoją unikatową destynacją.
We wrześniu na liście top pojawi się również Portugalia, a w październiku i listopadzie wielu z nas będzie odkrywało księżycowy krajobraz Islandii, a także uda się do Holandii.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.