Komunikaty PR

Wyzwania związane z czeskim, słowackim i węgierskim rynkiem internetowym

2022-06-21  |  13:00
Biuro prasowe

 

Czechy, Słowacja i Węgry to 25 mln obywateli UE. Ponad połowa z nich już robi zakupy online, a liczba ta w szybkim tempie rośnie. Zanim jednak zdecydujemy się na zagraniczną ekspansję warto dokładnie sprawdzić nie tylko preferencje zakupowe konsumentów za naszymi granicami, ale także możliwości dostawy. Im większa świadomość rynku, tym większa szansa, że firma odniesie na nim sukces. Czym zatem się on charakteryzuje?

 

Czechy

W latach 2020-2021 liczba użytkowników Internetu w Czechach wzrosła o 123 tysiące (+1,3%). Tylko w styczniu 2021 roku w Czechach było 9,43 mln internautów, a wskaźnik korzystania z Internetu wyniósł 88,0%. Czechy mają największą liczbę sklepów internetowych na mieszkańca w Europie. Szacuje się, że do końca 2021 r. było ich około 50 tys. Czescy konsumenci mogą zatem wybierać spośród wielu lokalnych ofert i są rozpieszczani przez sprzedawców lokalnych e-sklepów. Zatem by zdobyć klientów, trzeba być skrupulatnym i profesjonalnym, ponieważ klienci przyzwyczajeni są do wysokiego standardu sklepów internetowych. Należy liczyć się z tym, że lokalni i zagraniczni konkurenci działający na tym rynku oferują środowisko w pełni dostosowane do lokalnych warunków i komunikują się w lokalnym języku.

 

Słowacja

Z kolei w styczniu 2021 r. na Słowacji było 4,64 mln internautów. W latach 2020-2021 liczba internautów wzrosła o 111 tys. (+2,4%), natomiast wskaźnik korzystania z Internetu wyniósł 85,0%. Ze względu na podobieństwa kulturowe z Czechami, konsumenci rynku słowackiego rozumieją sklepy internetowe w języku czeskim i korzystają zarówno ich sklepów internetowych, jak i porównywarek cen.

 

Konkurencyjna cena jest istotna na wszystkich rynkach, ale na rynku słowackim jest szczególnie ważna. Kolejną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, jest sposób eksponowania certyfikatu autentyczności w przypadku dostarczania produktów markowych.

 

Węgry

Węgierski rynek e-biznesu ma ogromny potencjał rozwojowy. Pewne innowacje technologiczne, szerszy asortyment towarów i lepsza jakość usług przyczyniły się do rozkwitu węgierskiego handlu elektronicznego. 97% mieszkańców Węgier w wieku 25-34 lat codziennie korzysta z Internetu, a młodsze pokolenie w wieku 16-24 lat osiągnęło wynik 94%. Te kategorie wiekowe są kluczowym segmentem na przyszłe lata, ponieważ są w wieku produkcyjnym, a ich zainteresowanie i skłonność do zakupów online rośnie. Starsze pokolenia Węgrów nie pozostają daleko w tyle. W grupie wiekowej 35-44 lata codziennie korzysta z Internetu 86% osób, w grupie 45-54 lata - 82%, a w grupie wiekowej 55+ aktywnych w Internecie jest 71%. Ponieważ rynek ten nie jest jeszcze nasycony taką liczbą sklepów internetowych jak rynki sąsiednie (ok. 6,5 tys. sklepów internetowych), coraz więcej Węgrów decyduje się na robienie zakupów online na rynkach sąsiednich.

 

Internet stał się ogromną szansą na rozwój nawet relatywnie małej marki w krótkim czasie i na wielu płaszczyznach. Widząc potencjał w polskich e-sklepach i determinacji ich właścicieli wyszliśmy z ofertą, która ułatwi im dotarcie do klientów na zagranicznych rynkach i pomoże w budowaniu pozycji firmy poza granicami Polski –– mówi Dawid Bednarek, Dyrektor ds. sprzedaży w Packeta Poland.

 

Najważniejsze czynniki zakupowe

W tym regionie, w porównaniu z innymi zachodnimi i skandynawskimi krajami UE, cena jest jeszcze istotnym czynnikiem w procesie zakupowym i decyzyjnym. Równie ważna jest szybkość dostawy i odpowiedni wybór opcji dostawy - klienci są przyzwyczajeni, że ich towar dociera do nich w ciągu 1-3 dni roboczych. Jeśli dostawa jest bezpłatna lub koszty są niskie, akceptują również dłuższy czas dostawy, zwykle do 5 dni roboczych.

 

Poszczególne rynki, mimo podobnych preferencji zakupowych konsumentów, różnią się pod względem logistycznym i sposobów dotarcia do samego klienta. Dlatego Packeta oferuje z jednej strony dostarczanie przesyłek zagranicznych w niskiej cenie, ale również wsparcie i doradztwo w działaniach e-sklepu na rynku zagranicznym – dodaje Dawid Bednarek, Dyrektor ds. sprzedaży w Packeta Poland.

 

Istotna jest również lokalna wersja sklepu internetowego z lokalną obsługą klienta. Na przykład w Czechach tylko 23% (badanie z 2020 r.) kupujących w Internecie kupiło towar za granicą. Węgrzy są szczególnie wrażliwi na tym punkcie i mają bardzo małe zaufanie do nieprzetłumaczonych sklepów internetowych.

 

Preferowane metody płatności

COD (ang. Cash On Delivery) jest najczęściej używaną metodą płatności na rynku słowackim i węgierskim, a w Czechach zajmuje drugie miejsce, po płatności online kartą. Przy odbiorze klient może zapłacić gotówką lub kartą bezpośrednio kurierowi lub w punkcie odbioru. Wszystkie główne firmy kurierskie oferują dostawę za pobraniem. Ważnym i powszechnym rozwiązaniem w Czechach i na Słowacji jest również natychmiastowy przelew bankowy. Co ciekawe, Węgrzy wprowadzili tę opcję dopiero w 2020 roku.

 

Zwroty towaru

Konsumenci oczekują, że będą mieli możliwość dokonywania bezpłatnych zwrotów, szczególnie widoczne jest to w branży modowej i przy zakupie drogich produktów. A jeśli muszą sami zapłacić za zwrot - powinno się im zaoferować lokalny adres zwrotny lub załączoną etykietę wysyłkową. Ważne jest też, aby informacje o procesie zwrotu były wyraźnie podane w sklepie internetowym.

 

 

W materiale wykorzystano dane z raportu „Przewodnik po e-eksporcie do Czech, Słowacji i Węgier” firmy Makes You Local.

­***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne posiadając własną sieć kurierską. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, świadcząc kompleksowe usługi logistyczne dla sklepów internetowych, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 10200 własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 

 

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki Biuro prasowe
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w
Gospodarka Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
2024-12-28 | 13:00

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

W grudniu odbyła się prezentacja polskich priorytetów cyfrowych na czas prezydencji z udziałem wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, wiceministra cyfryzacji
Gospodarka Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
2024-12-20 | 11:00

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie

Jest to niestety rekord, z którego nikt się nie cieszy, zwłaszcza w kluczowej dla polskiej gospodarki Europie Zachodniej – mającej największy wkład w globalną liczbę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii

Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Polityka

Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.