Komunikaty PR

Wyzwania związane z czeskim, słowackim i węgierskim rynkiem internetowym

2022-06-21  |  13:00
Biuro prasowe

 

Czechy, Słowacja i Węgry to 25 mln obywateli UE. Ponad połowa z nich już robi zakupy online, a liczba ta w szybkim tempie rośnie. Zanim jednak zdecydujemy się na zagraniczną ekspansję warto dokładnie sprawdzić nie tylko preferencje zakupowe konsumentów za naszymi granicami, ale także możliwości dostawy. Im większa świadomość rynku, tym większa szansa, że firma odniesie na nim sukces. Czym zatem się on charakteryzuje?

 

Czechy

W latach 2020-2021 liczba użytkowników Internetu w Czechach wzrosła o 123 tysiące (+1,3%). Tylko w styczniu 2021 roku w Czechach było 9,43 mln internautów, a wskaźnik korzystania z Internetu wyniósł 88,0%. Czechy mają największą liczbę sklepów internetowych na mieszkańca w Europie. Szacuje się, że do końca 2021 r. było ich około 50 tys. Czescy konsumenci mogą zatem wybierać spośród wielu lokalnych ofert i są rozpieszczani przez sprzedawców lokalnych e-sklepów. Zatem by zdobyć klientów, trzeba być skrupulatnym i profesjonalnym, ponieważ klienci przyzwyczajeni są do wysokiego standardu sklepów internetowych. Należy liczyć się z tym, że lokalni i zagraniczni konkurenci działający na tym rynku oferują środowisko w pełni dostosowane do lokalnych warunków i komunikują się w lokalnym języku.

 

Słowacja

Z kolei w styczniu 2021 r. na Słowacji było 4,64 mln internautów. W latach 2020-2021 liczba internautów wzrosła o 111 tys. (+2,4%), natomiast wskaźnik korzystania z Internetu wyniósł 85,0%. Ze względu na podobieństwa kulturowe z Czechami, konsumenci rynku słowackiego rozumieją sklepy internetowe w języku czeskim i korzystają zarówno ich sklepów internetowych, jak i porównywarek cen.

 

Konkurencyjna cena jest istotna na wszystkich rynkach, ale na rynku słowackim jest szczególnie ważna. Kolejną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, jest sposób eksponowania certyfikatu autentyczności w przypadku dostarczania produktów markowych.

 

Węgry

Węgierski rynek e-biznesu ma ogromny potencjał rozwojowy. Pewne innowacje technologiczne, szerszy asortyment towarów i lepsza jakość usług przyczyniły się do rozkwitu węgierskiego handlu elektronicznego. 97% mieszkańców Węgier w wieku 25-34 lat codziennie korzysta z Internetu, a młodsze pokolenie w wieku 16-24 lat osiągnęło wynik 94%. Te kategorie wiekowe są kluczowym segmentem na przyszłe lata, ponieważ są w wieku produkcyjnym, a ich zainteresowanie i skłonność do zakupów online rośnie. Starsze pokolenia Węgrów nie pozostają daleko w tyle. W grupie wiekowej 35-44 lata codziennie korzysta z Internetu 86% osób, w grupie 45-54 lata - 82%, a w grupie wiekowej 55+ aktywnych w Internecie jest 71%. Ponieważ rynek ten nie jest jeszcze nasycony taką liczbą sklepów internetowych jak rynki sąsiednie (ok. 6,5 tys. sklepów internetowych), coraz więcej Węgrów decyduje się na robienie zakupów online na rynkach sąsiednich.

 

Internet stał się ogromną szansą na rozwój nawet relatywnie małej marki w krótkim czasie i na wielu płaszczyznach. Widząc potencjał w polskich e-sklepach i determinacji ich właścicieli wyszliśmy z ofertą, która ułatwi im dotarcie do klientów na zagranicznych rynkach i pomoże w budowaniu pozycji firmy poza granicami Polski –– mówi Dawid Bednarek, Dyrektor ds. sprzedaży w Packeta Poland.

 

Najważniejsze czynniki zakupowe

W tym regionie, w porównaniu z innymi zachodnimi i skandynawskimi krajami UE, cena jest jeszcze istotnym czynnikiem w procesie zakupowym i decyzyjnym. Równie ważna jest szybkość dostawy i odpowiedni wybór opcji dostawy - klienci są przyzwyczajeni, że ich towar dociera do nich w ciągu 1-3 dni roboczych. Jeśli dostawa jest bezpłatna lub koszty są niskie, akceptują również dłuższy czas dostawy, zwykle do 5 dni roboczych.

 

Poszczególne rynki, mimo podobnych preferencji zakupowych konsumentów, różnią się pod względem logistycznym i sposobów dotarcia do samego klienta. Dlatego Packeta oferuje z jednej strony dostarczanie przesyłek zagranicznych w niskiej cenie, ale również wsparcie i doradztwo w działaniach e-sklepu na rynku zagranicznym – dodaje Dawid Bednarek, Dyrektor ds. sprzedaży w Packeta Poland.

 

Istotna jest również lokalna wersja sklepu internetowego z lokalną obsługą klienta. Na przykład w Czechach tylko 23% (badanie z 2020 r.) kupujących w Internecie kupiło towar za granicą. Węgrzy są szczególnie wrażliwi na tym punkcie i mają bardzo małe zaufanie do nieprzetłumaczonych sklepów internetowych.

 

Preferowane metody płatności

COD (ang. Cash On Delivery) jest najczęściej używaną metodą płatności na rynku słowackim i węgierskim, a w Czechach zajmuje drugie miejsce, po płatności online kartą. Przy odbiorze klient może zapłacić gotówką lub kartą bezpośrednio kurierowi lub w punkcie odbioru. Wszystkie główne firmy kurierskie oferują dostawę za pobraniem. Ważnym i powszechnym rozwiązaniem w Czechach i na Słowacji jest również natychmiastowy przelew bankowy. Co ciekawe, Węgrzy wprowadzili tę opcję dopiero w 2020 roku.

 

Zwroty towaru

Konsumenci oczekują, że będą mieli możliwość dokonywania bezpłatnych zwrotów, szczególnie widoczne jest to w branży modowej i przy zakupie drogich produktów. A jeśli muszą sami zapłacić za zwrot - powinno się im zaoferować lokalny adres zwrotny lub załączoną etykietę wysyłkową. Ważne jest też, aby informacje o procesie zwrotu były wyraźnie podane w sklepie internetowym.

 

 

W materiale wykorzystano dane z raportu „Przewodnik po e-eksporcie do Czech, Słowacji i Węgier” firmy Makes You Local.

­***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne posiadając własną sieć kurierską. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, świadcząc kompleksowe usługi logistyczne dla sklepów internetowych, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 10200 własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 

 

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki Biuro prasowe
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w
Gospodarka Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
2024-12-28 | 13:00

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

W grudniu odbyła się prezentacja polskich priorytetów cyfrowych na czas prezydencji z udziałem wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, wiceministra cyfryzacji
Gospodarka Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
2024-12-20 | 11:00

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie

Jest to niestety rekord, z którego nikt się nie cieszy, zwłaszcza w kluczowej dla polskiej gospodarki Europie Zachodniej – mającej największy wkład w globalną liczbę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.