Komunikaty PR

Wyzwania związane z czeskim, słowackim i węgierskim rynkiem internetowym

2022-06-21  |  13:00
Biuro prasowe

 

Czechy, Słowacja i Węgry to 25 mln obywateli UE. Ponad połowa z nich już robi zakupy online, a liczba ta w szybkim tempie rośnie. Zanim jednak zdecydujemy się na zagraniczną ekspansję warto dokładnie sprawdzić nie tylko preferencje zakupowe konsumentów za naszymi granicami, ale także możliwości dostawy. Im większa świadomość rynku, tym większa szansa, że firma odniesie na nim sukces. Czym zatem się on charakteryzuje?

 

Czechy

W latach 2020-2021 liczba użytkowników Internetu w Czechach wzrosła o 123 tysiące (+1,3%). Tylko w styczniu 2021 roku w Czechach było 9,43 mln internautów, a wskaźnik korzystania z Internetu wyniósł 88,0%. Czechy mają największą liczbę sklepów internetowych na mieszkańca w Europie. Szacuje się, że do końca 2021 r. było ich około 50 tys. Czescy konsumenci mogą zatem wybierać spośród wielu lokalnych ofert i są rozpieszczani przez sprzedawców lokalnych e-sklepów. Zatem by zdobyć klientów, trzeba być skrupulatnym i profesjonalnym, ponieważ klienci przyzwyczajeni są do wysokiego standardu sklepów internetowych. Należy liczyć się z tym, że lokalni i zagraniczni konkurenci działający na tym rynku oferują środowisko w pełni dostosowane do lokalnych warunków i komunikują się w lokalnym języku.

 

Słowacja

Z kolei w styczniu 2021 r. na Słowacji było 4,64 mln internautów. W latach 2020-2021 liczba internautów wzrosła o 111 tys. (+2,4%), natomiast wskaźnik korzystania z Internetu wyniósł 85,0%. Ze względu na podobieństwa kulturowe z Czechami, konsumenci rynku słowackiego rozumieją sklepy internetowe w języku czeskim i korzystają zarówno ich sklepów internetowych, jak i porównywarek cen.

 

Konkurencyjna cena jest istotna na wszystkich rynkach, ale na rynku słowackim jest szczególnie ważna. Kolejną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, jest sposób eksponowania certyfikatu autentyczności w przypadku dostarczania produktów markowych.

 

Węgry

Węgierski rynek e-biznesu ma ogromny potencjał rozwojowy. Pewne innowacje technologiczne, szerszy asortyment towarów i lepsza jakość usług przyczyniły się do rozkwitu węgierskiego handlu elektronicznego. 97% mieszkańców Węgier w wieku 25-34 lat codziennie korzysta z Internetu, a młodsze pokolenie w wieku 16-24 lat osiągnęło wynik 94%. Te kategorie wiekowe są kluczowym segmentem na przyszłe lata, ponieważ są w wieku produkcyjnym, a ich zainteresowanie i skłonność do zakupów online rośnie. Starsze pokolenia Węgrów nie pozostają daleko w tyle. W grupie wiekowej 35-44 lata codziennie korzysta z Internetu 86% osób, w grupie 45-54 lata - 82%, a w grupie wiekowej 55+ aktywnych w Internecie jest 71%. Ponieważ rynek ten nie jest jeszcze nasycony taką liczbą sklepów internetowych jak rynki sąsiednie (ok. 6,5 tys. sklepów internetowych), coraz więcej Węgrów decyduje się na robienie zakupów online na rynkach sąsiednich.

 

Internet stał się ogromną szansą na rozwój nawet relatywnie małej marki w krótkim czasie i na wielu płaszczyznach. Widząc potencjał w polskich e-sklepach i determinacji ich właścicieli wyszliśmy z ofertą, która ułatwi im dotarcie do klientów na zagranicznych rynkach i pomoże w budowaniu pozycji firmy poza granicami Polski –– mówi Dawid Bednarek, Dyrektor ds. sprzedaży w Packeta Poland.

 

Najważniejsze czynniki zakupowe

W tym regionie, w porównaniu z innymi zachodnimi i skandynawskimi krajami UE, cena jest jeszcze istotnym czynnikiem w procesie zakupowym i decyzyjnym. Równie ważna jest szybkość dostawy i odpowiedni wybór opcji dostawy - klienci są przyzwyczajeni, że ich towar dociera do nich w ciągu 1-3 dni roboczych. Jeśli dostawa jest bezpłatna lub koszty są niskie, akceptują również dłuższy czas dostawy, zwykle do 5 dni roboczych.

 

Poszczególne rynki, mimo podobnych preferencji zakupowych konsumentów, różnią się pod względem logistycznym i sposobów dotarcia do samego klienta. Dlatego Packeta oferuje z jednej strony dostarczanie przesyłek zagranicznych w niskiej cenie, ale również wsparcie i doradztwo w działaniach e-sklepu na rynku zagranicznym – dodaje Dawid Bednarek, Dyrektor ds. sprzedaży w Packeta Poland.

 

Istotna jest również lokalna wersja sklepu internetowego z lokalną obsługą klienta. Na przykład w Czechach tylko 23% (badanie z 2020 r.) kupujących w Internecie kupiło towar za granicą. Węgrzy są szczególnie wrażliwi na tym punkcie i mają bardzo małe zaufanie do nieprzetłumaczonych sklepów internetowych.

 

Preferowane metody płatności

COD (ang. Cash On Delivery) jest najczęściej używaną metodą płatności na rynku słowackim i węgierskim, a w Czechach zajmuje drugie miejsce, po płatności online kartą. Przy odbiorze klient może zapłacić gotówką lub kartą bezpośrednio kurierowi lub w punkcie odbioru. Wszystkie główne firmy kurierskie oferują dostawę za pobraniem. Ważnym i powszechnym rozwiązaniem w Czechach i na Słowacji jest również natychmiastowy przelew bankowy. Co ciekawe, Węgrzy wprowadzili tę opcję dopiero w 2020 roku.

 

Zwroty towaru

Konsumenci oczekują, że będą mieli możliwość dokonywania bezpłatnych zwrotów, szczególnie widoczne jest to w branży modowej i przy zakupie drogich produktów. A jeśli muszą sami zapłacić za zwrot - powinno się im zaoferować lokalny adres zwrotny lub załączoną etykietę wysyłkową. Ważne jest też, aby informacje o procesie zwrotu były wyraźnie podane w sklepie internetowym.

 

 

W materiale wykorzystano dane z raportu „Przewodnik po e-eksporcie do Czech, Słowacji i Węgier” firmy Makes You Local.

­***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne posiadając własną sieć kurierską. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, świadcząc kompleksowe usługi logistyczne dla sklepów internetowych, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 10200 własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 

 

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Małe firmy myślą, że windykacja jest tylko dla dużych Biuro prasowe
2024-04-26 | 08:00

Małe firmy myślą, że windykacja jest tylko dla dużych

Co 5. firma nie reguluje zobowiązań wobec kontrahentów, bo sama nie otrzymuje zapłaty od klientów – wynika z badania „Przeterminowanie faktur w polskich
Gospodarka Przenoszenie rachunków bankowych w systemie Ognivo w I kw. 2024 r.
2024-04-23 | 14:00

Przenoszenie rachunków bankowych w systemie Ognivo w I kw. 2024 r.

W I kw. 2024 r. decyzję o zmianie rachunku bankowego, z wykorzystaniem systemu Ognivo, podjęło 4 796 osób. Najwięcej wniosków w tym kwartale – ponad dwa tys. –
Gospodarka Majówka - wymarzony okres dla złodziei. Sklepy, lotniska i podróżni narażeni
2024-04-23 | 09:07

Majówka - wymarzony okres dla złodziei. Sklepy, lotniska i podróżni narażeni

Wielkimi krokami zbliża się wyczekiwana przez większość z nas majówka. Planujemy wyjazdy, wypady za miasto, albo zwyczajnie przeznaczymy ten czas na wypoczynek w domowym zaciszu.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.