Zamówienia publiczne a wojna na Ukrainie

Bogdan Setlak
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy SKA
ul. Kącik 4
30-549 Kraków
bogdan.setlak@kwkr.pl; marketing@kwkr.pl
+48504034729; +48123957161
https://koniecznywierzbicki.pl/
Wojna w Ukrainie w szczególny sposób wpływa na sektor zamówień publicznych, zarówno na rynku polskim, unijnym, międzynarodowym czy wreszcie – na rynku ukraińskim. Zamówienia publiczne mogą być instrumentem służącym wsparciu i odbudowie Ukrainy. Przy ich pomocy rozdysponowuje się pomoc uchodźcom. Wreszcie odpowiednie ukształtowanie zamówień publicznych jest jednym ze sposobów egzekwowania sankcji przeciwko Rosji. Wyjątkowa sytuacja międzynarodowa spowodowała zmiany w przepisach regulujących zamówienia publiczne. Konflikt i jego skutki mają jednak także wpływ na praktykę, gdyż liczne organizacje międzynarodowe uruchamiają przetargi mające na celu wsparcie Ukrainy.
Potrzeba zmiany
Coraz częściej pojawiają się jednak głosy lokalnych komentatorów, iż szczególna sytuacja uzasadniająca uproszczone zasady udzielania zamówień nie występuje już w takim natężeniu w stosunku do całego terytorium Ukrainy, które uzasadniałoby dalsze utrzymywanie tych szczególnych regulacji. Konkurencyjne postępowanie przetargowe może natomiast pobudzić gospodarkę i zwiększyć odporność systemu na korupcję – co nie jest bez znaczenia również w warunkach wojennych.
Więcej na temat interpretacji przepisów oraz szczególnych warunkach przeprowadzania zamówień publicznych przeczytacie Państwo na stronie naszej kancelarii.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.