Komunikaty PR

Znaczenie networkingu w nowoczesnej gospodarce

2022-10-03  |  23:00
Biuro prasowe

Beata Drzazga, ceniona mentorka i doradca biznesowy. Bizneswoman z wieloletnim doświadczeniem o ty m jak wymiana doświadczeń pozwala uniknąć błędów, ale także otwiera nowe możliwości.

Networking należy rozumieć jako proces budowy trwałych, wielostronnych, korzystnych dla wszystkich uczestników relacji biznesowych. Dawniej budowanie relacji odbywało się podczas różnego rodzaju przyjęć, wystaw, imprez targowych, zjazdów czy kongresów. Networking miał zawsze szczególnie istotne znaczenie w dyplomacji i polityce. W latach 90-tych XX wieku, w wyniku rozwoju technologii bardzo wzrosło jego znaczenie handlowe, ewoluował on wtedy w różne formy marketingu z bazy danych. Sieci kontaktów handlowych zaczęły być budowane metodami masowymi, przez mailingi czy telemarketing.

Networking pełni kilka istotnych funkcji, najważniejsze z nich to wymiana informacji i wzajemne wsparcie. Nie ma najmniejszych wątpliwości co do tego, że szeroka sieć osobistych kontaktów jest narzędziem przydatnym w prowadzeniu biznesu, jednak przedsiębiorcy tradycyjnie dzielą się na dwie grupy – tych którzy lubią nawiązywać liczne kontakty i tych, którzy za tym nie przepadają. Obydwie grupy bardzo chętnie racjonalizują swoje przekonania. W pewnym momencie okazało się, że wśród przeciwników networkingu jako metody rozwoju biznesu znalazło się kilku bardzo wpływowych specjalistów od zarządzania. Najgłośniejszym z nich jest prawdopodobnie Adam Grant, specjalista od psychologii organizacji, profesor Wharton School na Uniwersytecie Pensylwanii.

Przeciwnicy networkingu podnosili liczne kwestie etyczne, ich zdaniem promuje on urodzonych mówców o atrakcyjnym wyglądzie, a nie osoby najbardziej kompetentne. Networking utożsamiano również z narzędziem natrętnej sprzedaży, próbami manipulacji i nieszczerymi intencjami uczestników. Nie bez znaczenia jest to, że wiele osób czuje się niezbyt komfortowo w sytuacjach społecznych oraz podczas rozmów na żywo. Konwersacja bardzo często zmusza do wyjścia ze strefy komfortu, wymaga natychmiastowej i prawidłowej reakcji na słowa rozmówcy, może się wiązać z licznymi pomyłkami i przejęzyczeniami. Tymczasem rozmowa z potencjalnym kontrahentem to często bardzo ważna sprawa, lepiej dobrze przemyśleć, co się chce powiedzieć.

Nic dziwnego, że napisano tysiące książek i poradników dotyczących sposobów prowadzenia konwersacji. Są one pełne prostych i słusznych rad w rodzaju – zawsze miej ze sobą wizytówkę i długopis, słuchaj uważnie rozmówcę, nawiąż kontakt wzrokowy, dotrzymaj złożonych podczas rozmowy obietnic. Nawet jeżeli prawdą jest, że na biznesowych przyjęciach można spotkać mnóstwo osób niewiarygodnych, w zgodnej opinii specjalistów szanse na nawiązanie długotrwałych, korzystnych relacji mają przede wszystkim osoby szczere, pomocne, dotrzymujące obietnic i pozostające w kontakcie.

Harvard Business Review w swoim głośnym artykule “How Leaders Create and Use Network”[i] wyróżnia trzy typy networkingu: operacyjny, osobisty i strategiczny. W pierwszym przypadku chodzi o to aby zapewnić prawidłowe wykonanie zadań przez grupę. Sieć kontaktów najczęściej znajduje się wtedy wewnątrz przedsiębiorstwa, uczestnicy grupy bardzo dobrze znają się ze sobą i utrzymują długoterminowe relacje, również przy wykonywaniu innych projektów. Networking osobisty jest z kolei bardziej zorientowany na zewnątrz organizacji. Kontakty zawierane w ramach klubów biznesowych, stowarzyszeń absolwentów czy społeczności lokalnych mogą mieć bardzo duży wpływ na życie zawodowe i prywatne.  Natomiast networking strategiczny to pojęcie związane ze znajdowaniem poparcia, budowaniem koalicji i osiąganiem celów. W tym przypadku networking staje się świadomie stosowanym narzędziem.

Podejście przyjęte przez autorów artykułu świadczy o tym, że pojęcie networkingu należy traktować znacznie szerzej niż myślimy. Nie chodzi tutaj tylko o chodzenie na przyjęcia i nawiązywanie kontaktów. Chodzi raczej o to, że ogromna część naszej działalności biznesowej i prywatnej jest wykonywana w ramach skomplikowanej sieci społecznych powiązań. Pytanie, czy chcemy korzystać z tej sieci powiązań jest zupełnie nie na miejscu. Jesteśmy w niej, czy chcemy tego czy nie. Do wyboru pozostaje tylko forma, w jakiej chcemy z niej korzystać. Jeżeli ktoś nie czuje się komfortowo podczas przyjęć i small talk nie jest jego mocną stroną, może korzystać z narzędzi sieciowych. Tym bardziej, że są one wręcz stworzone dla introwertyków. Możliwość schowania się za ekranem komputera, czas na przemyślenie treści każdego posta, możliwość łatwego znalezienia osób o podobnych zainteresowaniach powoduje, że networking internetowy wyrównuje szanse. Biznes przestaje być domeną atrakcyjnie wyglądających dusz towarzystwa. Coraz bardziej liczą się wiedza i kompetencje.

Krytyka networkingu jako narzędzia wykorzystywanego przez osoby o złych intencjach też jest trudna do zrozumienia. Jeżeli się nad tym głębiej zastanowimy, kontakty nawiązywane na przyjęciach biznesowych nie różnią się niczym od kontaktów nawiązywanych w biurze, w internecie czy przy innych okazjach w życiu osobistym. Przy każdej z tych okazji możemy nawiązać kontakty wartościowe, możemy też trafić na osoby, które chcą nami manipulować, spotkamy ludzi którzy będą chcieli nam coś sprzedać, ale spotkamy również takich, którzy będą chcieli od nas coś kupić. W każdym z tych przypadków trzeba być ostrożnym i realnie oceniać konsekwencje wynikające z nawiązania znajomości.      

 


[i] https://hbr.org/2007/01/how-leaders-create-and-use-networks

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki Biuro prasowe
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w
Gospodarka Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
2024-12-28 | 13:00

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

W grudniu odbyła się prezentacja polskich priorytetów cyfrowych na czas prezydencji z udziałem wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, wiceministra cyfryzacji
Gospodarka Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
2024-12-20 | 11:00

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie

Jest to niestety rekord, z którego nikt się nie cieszy, zwłaszcza w kluczowej dla polskiej gospodarki Europie Zachodniej – mającej największy wkład w globalną liczbę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.