Zniesienie lockdownu, odrmożenie gospodarki i powrót do normalności
KLANG! Media
Prosta 68
00-838 Warszawa
m.marciniak|klangmedia.pl| |m.marciniak|klangmedia.pl
(+48) 510 029 844
https://klangmedia.pl
Maj to czas długo oczekiwanego zniesienia obostrzeń. Najbardziej skorzystają branże: gastronomiczna i turystyczna. Szacuje się, że podmioty z tych dziedzin zasiliły Krajowy Rejestr Dłużników odpowiednio o 10% i 26%. Stopniowe wychodzenie z lockdownu powinno przynieść wytchnienie przedsiębiorcom.
W maju stopniowo znoszone będą obostrzenia. Uczniowie zaczną wracać do szkół. Otwarte zostaną też restauracje, kina, muzea, hotele i galerie handlowe. To bardzo ważny krok dla polskiej gospodarki, która ucierpiała przez ponad roczny (choć z niewielkimi przerwami) lockdown.
-
Znoszenie lockdownu cieszy nie tylko dlatego, że spada liczba zakażeń, a rośnie ta zaszczepionych osób. To duża szansa dla gospodarki i mniejszych przedsiębiorców na powrót do normalności, a przede wszystkim - na odzyskanie źródeł dochodu - komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl i loando.pl).
Straty, jakie przyniósł lockdown są naprawdę niepokojące. Od marca ubiegłego roku do końca lutego br. Krajowy Rejestr Dłużników odnotował wzrost podmiotów o 10,4% w branży gastronomicznej i o 26% w branży turystycznej.
Społeczeństwo nie może się doczekać powrotu do normalności. Głosy o potrzebie zniesieniu lockdownu pojawiały się już w styczniu. Na początku roku aż 56% ankietowanych deklarowało poparcie dla zniwelowania obostrzeń. Brak takiej decyzji skutkował otwieraniem się restauracji i hoteli wbrew decyzjom rządu. Przedsiębiorcy decydowali się na taki krok, bardziej obawiając się bankructwa, niż kontroli sanepidu.
Liczba zachorowań dopiero teraz pozwoliła na stopniowe znoszenie obostrzeń. W sieci można zaobserwować, że znaczna część społeczeństwa nie może się już doczekać wyjścia do ulubionej restauracji. Użytkownicy social mediów snują plany, które miejsce odwiedzić w pierwszej kolejności. Tak pozytywne reakcje z pewnością są nadzieją dla gastronomii, która czeka, by podnieść się po trudach lockdownu.
-
Wydaje się, że Polacy, stęsknieni na normalnością, chętniej będą korzystać z usług restauracji, hotelów czy kin. W tym celu można skorzystać z doraźnej formy dofinansowania, jaką są m.in. pożyczki. Należy jednak pamiętać, by dokładnie przemyśleć tę decyzję, np. zastanowić się jaka kwota będzie odpowiednia oraz sprawdzić pożyczkodawcę, by nie dać się oszukać. - radzi Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl i loando.pl).
Otwarte zostaną także hotele. Wiele osób oczekiwało otwarcia miejsc noclegowych już przed majówką, by móc cieszyć się długim weekendem. Pokój w hotelu będzie jednak można zarezerwować od 8 maja. Mimo wszystko jest to dobra wiadomość. Dla branży hotelowej oznacza to szansę na przetrwanie. Wcześniej niemalże połowa deklarowała, że jeśli lockdown potrwa do wakacji, to będą zmuszeni zamknąć działalność.
Zmiany dotyczą też otwarcia kin, teatrów i muzeów. Oprócz atrakcji dla miejscowych, ponowne otwarcie placówek kultury również może przyczynić się do rozwoju turystyki. Samo otwarcie hoteli na nic by się nie zdało, jeśli w czasie wyjazdu trzeba by siedzieć zamkniętym w pokoju. Uruchomienie instytucji kultury przyciągnie turystów, szczególnie do większych miast.
-
Jak pokazują dane, branża turystyczna to jedna z tych, które przez pandemię ucierpiały najbardziej - zarówno w skali kraju, jak i świata. Zniesienie restrykcji ma szansę stać się wytchnieniem dla przedsiębiorców. Dni stają się coraz cieplejsze, co z pewnością będzie sprzyjać wyjazdom. Znaczna część jest spragniona odpoczynku i turystycznych doznań. - mówi Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl i loando.pl).

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.