Hakerzy FIN8 powracają z nową wersją BADHATCH
Wiele grup cyberprzestępczych po przeprowadzaniu fali ataków, chowa się w cień, zaprzestając na pewien czas swoich działań. Zazwyczaj dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze przestępcy nie chcą przyciągać uwagi mediów a także dostawców systemów bezpieczeństwa, zaś po drugie, przygotowują w spokoju nowe, jeszcze groźniejsze wersje złośliwego oprogramowania. Klasycznym przykładem tego typu postępowania jest grupa FIN8, która dała się poznać z ataków wymierzonych w placówki handlowe, hotelarstwo i branżę rozrywkową. Gang przestępczy wykorzystuje szeroką gamę technik, takich jak spear phishing i złośliwe narzędzia: PUNCHTRACK i BADHATCH. Oba służą do kradzieży danych kart płatniczych z systemów POS (Point of Sale). Cyberprzestępczą działalność FIN8 wykryła w 2016 roku firma Fire Eye. Trzy lata później Gigamon odnotował pierwsze ataki przeprowadzone za pośrednictwem BADHATCH. Rozwojowi tego ostatniego narzędzia bacznie przyglądają się specjaliści z Bitdefendera, którzy w ostatnim czasie wytropili najnowszą wersję BADHATCH. Bitdefender w opublikowanym raporcie zwraca uwagę na fakt, iż złośliwe oprogramowanie BADHATCH to dojrzały, wysoce zaawansowany backdoor, który wykorzystuje kilka technik unikania i obrony. Nowy backdoor próbuje ominąć monitorowanie bezpieczeństwa, używając szyfrowania TLS w celu ukrycia poleceń Powershell.
BADHATCH został wdrożony jako implant zdolny do uruchamiania zadań dostarczonych przez napastnika, które są pobierane ze zdalnego serwera. Na tej liście znajdują się m.in załadowanie złośliwych bibliotek DLL, zbieranie informacji systemowych i eksfiltracja danych. Badacze Bitdefendera podkreślają, iż najnowsza wersja (2,14) tego backdoora nadużywa legalnej usługi o nazwie sslp.io, aby udaremnić wykrycie jego obecności podczas procesu przenikania do sieci ofiary. Malware pobiera skrypt PowerShell, który z kolei wykonuje kod powłoki zawierający bibliotekę DLL BADHATCH.
Co zrobić, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się BADHATCH?
- Oddzielić sieć POS od tych, z których korzystają pracownicy lub goście.
- Dostosować rozwiązania zabezpieczające pocztę e-mail, aby automatycznie odrzucało złośliwe lub
podejrzane załączniki.
- Zintegrować informacje o zagrożeniach z istniejącym SIEM lub mechanizmami zabezpieczeń pod
kątem odpowiednich wskaźników naruszenia bezpieczeństwa.
- Wprowadzić szkolenie uświadamiające w zakresie cyberbezpieczeństwa dla pracowników, aby
pomóc im wykrywać wiadomości phishingowe.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.