4 powody, dlaczego warto wejść w sprzedaż online
Coraz więcej przedsiębiorstw posiadających sklepy stacjonarne decyduje się również na rozpoczęcie sprzedaży online. Według analizy przeprowadzonej przez PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce” obecnie w Polsce ponad 150 tys. firm oferuje dostęp do towarów i usług za pomocą sklepów online bądź platform sprzedażowych. Aby zyskać przewagę nad konkurencją każdy przedsiębiorca powinien rozważyć wprowadzenie tej opcji również w swojej firmie. Oto 4 główne powody, dlaczego warto wejść w sprzedaż internetową.
1.Dotarcie do większej liczby klientów i brak barier geograficznych
Pandemia, cyfryzacja społeczeństwa, zmiana zachowań i preferencji zakupowych konsumentów niewątpliwie wpłynęły na rozwój branży e-commerce. Wiele osób docenia zakupy online za ich szybkość, wygodę, szeroki asortyment, a także możliwość błyskawicznego porównania cen. Ważna jest również kwestia dotarcia z ofertą do większego grona klientów. Obecnie osoby posiadające punkt stacjonarny mogą w prosty sposób zacząć sprzedawać swoje produkty online między innymi na platformach typu marketplace lub skorzystać z gotowego oprogramowania do handlu internetowego. To duże ułatwienie, ponieważ są one łatwe i intuicyjne w użyciu oraz zintegrowane z dostawcami usług kurierskich, porównywarkami cenowymi, mediami społecznościowymi itp. Warto zauważyć, że w przypadku sklepu koszty uruchomienia placówki stacjonarnej mogą być o wiele wyższe niż tej online – nie musimy inwestować w drogi lokal w centrum miasta. Sklep internetowy możemy prowadzić nawet z domu.
2. Zwiększenie konkurencyjności oraz zysków firmy, a także poprawa wizerunku
Według raportu Gemius „E-Commerce w Polsce 2022” dostępność oferty 24 godziny na dobę jest czynnikiem, który najbardziej zachęca użytkowników do realizacji transakcji online – jest to element wskazany przez ponad ¾ badanych. Wprowadzając możliwość zakupu przez internet przedsiębiorcy mogą wyprzedzić konkurencję, która funkcjonuje tylko poprzez sklepy stacjonarne działające w ograniczonych godzinach. Prowadzenie sprzedaży w wielu kanałach pozwoli w dłuższej perspektywie osiągnąć lepsze wyniki finansowe.
- Obecnie światy online i offline przenikają się, a klienci oczekują szybkich, nowoczesnych rozwiązań. Jak im uprościć życie? Dobrą opcją, jeśli nie mamy jeszcze sklepu internetowego, jest np. udostępnienie płatności za zamawiany towar lub usługę poprzez Generator Linków, który uruchomiliśmy w PolCard from Fiserv. Obecnie ta funkcja bardzo dobrze sprawdza się np. w hotelach. Aby konsument mógł zapłacić bez wychodzenia z domu wystarczy przesłać mu wygenerowany link np. mailem, a on sam wybiera najwygodniejszą dla siebie formę płatności. Z kolei w przypadku sprzedaży szybciej zbywalnych produktów w sklepach internetowych lepiej sprawdzi się bramka płatnicza. Wszystko zależy od profilu i skali biznesu – mówi Grzegorz Kucaba, dyrektor ds. e-commerce w Fiserv Polska, działającym pod marką PolCard from Fiserv.
Klienci cenią przede wszystkim wygodę, dlatego wchodząc w sprzedaż online ważne jest udostępnienie im różnych form płatności. Według badania Blue Media „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych”, najczęściej wybieraną formą płatności przez internautów jest BLIK. Na kolejnych miejscach znalazły się szybkie przelewy elektroniczne oraz płatności kartą.
- Dostępność ulubionych form zapłaty jest najbardziej motywującym elementem podczas robienia zakupów przez internet dla 52 proc. konsumentów według raportu Gemius „E-Commerce w Polsce 2022”. W konsekwencji brak preferowanej formy płatności może spowodować porzucenie koszyka zakupowego. Klienci mają odmienne przyzwyczajenia, dlatego też warto w swoim sklepie udostępnić im wszystkie najpopularniejsze metody realizacji transakcji, czyli szybkie e-przelewy, karty, portfele elektroniczne (Google Pay, Apple Pay) czy BLIK. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z usług jednego agenta rozliczeniowego zarówno w swoim sklepie stacjonarnym, jak i w sprzedaży online. Kompleksowe podejście pozwoli zaoszczędzić czas oraz uzyskać dostęp do szerokiej gamy usług dodatkowych – mówi Grzegorz Kucaba, dyrektor ds. e-commerce w Fiserv Polska, działającym pod marką PolCard from Fiserv.
3. Możliwość wprowadzenia analizy i badania swoich odbiorców
Obecnie funkcjonujące systemy e-commerce pozwalają na badanie kim są klienci oraz jakie są ich preferencje. Można zastosować między innymi narzędzia analityczne Google czy wszelkiego rodzaju systemy marketing automation. Wprowadzenie takich rozwiązań to duża przewaga handlu internetowego nad tradycyjnym. Lepsze poznanie klientów oparte na konkretnych danych pozwoli na uatrakcyjnienie oferty oraz dopasowanie jej do ich upodobań. Regularne monitorowanie wyników sprzedaży (w tym np. o preferowanych produktach, szczytowych godzinach, wpływie promocji i obniżek cen) oraz wiedza o preferencjach konsumentów to argumenty, które zdecydowanie przemawiają za wejściem w świat sprzedaży online.
4. Szybki kontakt z klientami oraz lepsza prezentacja oferty
E-commerce umożliwia także stały kontakt z klientami poprzez zastosowanie między innymi chatbotów czy wirtualnych asystentów. Można regularnie wysyłać im np. informacje o aktualnych promocjach czy zmianach.
Posiadanie własnego sklepu internetowego pozwala również na lepsze przedstawienie produktów z oferty. Warto zastosować różnego rodzaju formy graficzne, prezentacje itp., które dobrze zadziałają na wyobraźnie konsumenta i zachęcą go do zakupu.
Wejście w sprzedaż online szansą dla biznesu
Niskie koszty wejścia w sprzedaż online oraz możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców powodują, że zdecydowanie warto spróbować rozwinąć biznes również w tym kanale. Dodatkowo e-commerce to jeden z najszybciej rozwijających się rynków, więc można prognozować, że zainteresowanie nim będzie rosło także w przyszłości.

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.