Co to znaczy zaangażowanie? Pierwsza część raportu Marka Zaangażowana 2.0 już d

Collegium Civitas
plac Defilad 1, XII piętro
00-901 Warszawa
anna.radecka|civitas.edu.pl| |anna.radecka|civitas.edu.pl
+48 501 541 798
www.civitas.edu.pl
Zaangażowanie marek to nieodłączny element dzisiejszego świata biznesu. Jednak, jak pokazuje najnowsze badanie przeprowadzone przez ABR SESTA, OŚRODEK BADAŃ NAD PRZYSZŁOŚCIĄ COLLEGIUM CIVITAS, FUNDACJĘ BRANDY LAB oraz SYNO POLAND, sposób, w jaki konsumenci odbierają to zaangażowanie, zależy od ich stopnia zaangażowania społecznego.
Punktem wyjścia do badania „Marka Zaangażowana 2.0” były sytuacje, w których konsumenci, jako przedstawiciele społeczeństw, zwracali się do marek niemal jak do osób, by te podjęły lub zaniechały jakiś działań. Było to widoczne zwłaszcza w czasie ostatnich wielkich kryzysów (pandemia, wojna w Ukrainie, katastrofa klimatyczna, nierówności społeczne).
Jak mówi Grażyna Skarżyńska z Ośrodka Badań nad Przyszłością Collegium Civitas „ze względu na zachodzące zmiany w regulacjach oraz przechodzenie np. tematów zielonych do mainstreamowych mediów, wydaje się, że presja by angażować się rośnie. Zaczęliśmy się zastanawiać, jak robić to mądrze i jakie oczekiwania mają konsumenci. Chcieliśmy sprawdzić co czują, gdy marka jest zaangażowana i jakie marki według nich są zaangażowane? Ważne też dla nas było, czy kwestia zaangażowania marki ma wpływ na decyzje zakupowe, czy firmy powinny podejmować działania i się nimi chwalić, czy może lepiej siedzieć cicho?”
Wyniki badania „Marka Zaangażowana 2.0”, przeprowadzonego na ogólnopolskiej próbie N=1000, jednoznacznie pokazują, że sposób, w jaki konsumenci odbierają zaangażowanie marek, zależy od ich stopnia zaangażowania społecznego. W pierwszej części „Co to znaczy zaangażowanie”, dzięki analizie segmentacyjnej, udało się podzielić badanych na trzy grupy: Aktywni Działacze (36% ogółu badanych), Bezsilni Obserwatorzy (27%) i Pasywni Konformiści (37%). Postawy tych grup mają wpływ na sposób, w jaki podchodzą do interakcji z markami.
Każda z trzech grup konsumenckich posiada inne oczekiwania i reakcje na zaangażowanie marek. Działacze oczekują aktywności ze strony firm i są gotowi nagradzać je lojalnością. Obserwatorzy, mimo braku wpływu na marki, oczekują od nich wyrazu solidarności i odpowiedzialności społecznej. Natomiast konformiści, często bierni w swoim zaangażowaniu społecznym, preferują marki, które pozostają neutralne i nie wtrącają się w kontrowersyjne tematy.
Czytelnicy raportu „Marka Zaangażowana 2.0” mogą się spodziewać analiz: znaczenia zaangażowania marek, roli Listy Wstydu i Przebaczenia oraz wpływu postaw konsumenckich na interakcję z markami. Wyniki badania mogą pomóc właścicielom i kreatorom marek w lepszym zrozumieniu tego, co mieści się we współczesnej definicji zaangażowania marki, jak można budować trwałe i mocne relacje oraz jakie kroki podejmować, by miały one szansę przejść pozytywną weryfikację, kiedy konsumenci powiedzą „sprawdzam!”
Autorami badania są eksperci z różnych dziedzin, w tym Jakub Śwircz, strateg marki w obszarze brandingu i designu, dr dr Roland Zarzycki, prorektor ds. dydaktycznych w Collegium Civitas, dr Paweł Jurowczyk, Strategy Business Director w ABR SESTA, Grażyna Skarżyńska, doradca strategiczny ds. brandu i komunikacji oraz Iwona Pulik, badacz w Agencji Badań Rynku ABR SESTA.
Do komentowania opracowanego materiału zaproszeni zostali praktycy i badacze podejmujący w swojej pracy wątki związane z zieloną transformacją.
__________
Technika badawcza: CAWI (Computer-Assisted Web Interview) – wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony www.
Próba: N=1000. | Kobiety i mężczyźni w wieku 16-65 lat. Dobór reprezentatywny ze względu na płeć, wiek, makroregion i wielkość miejsca zamieszkania. Wszystkie analizy zostały przeprowadzone na danych ważonych. Korekta struktury próby poprzez ważenie w szczególności polegała na przybliżeniu reprezentatywności ze względu na region zamieszkania.
Termin realizacji badania: 2-9.12.2022

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.