Co to znaczy zaangażowanie? Pierwsza część raportu Marka Zaangażowana 2.0 już d

Collegium Civitas
plac Defilad 1, XII piętro
00-901 Warszawa
anna.radecka|civitas.edu.pl| |anna.radecka|civitas.edu.pl
+48 501 541 798
www.civitas.edu.pl
Zaangażowanie marek to nieodłączny element dzisiejszego świata biznesu. Jednak, jak pokazuje najnowsze badanie przeprowadzone przez ABR SESTA, OŚRODEK BADAŃ NAD PRZYSZŁOŚCIĄ COLLEGIUM CIVITAS, FUNDACJĘ BRANDY LAB oraz SYNO POLAND, sposób, w jaki konsumenci odbierają to zaangażowanie, zależy od ich stopnia zaangażowania społecznego.
Punktem wyjścia do badania „Marka Zaangażowana 2.0” były sytuacje, w których konsumenci, jako przedstawiciele społeczeństw, zwracali się do marek niemal jak do osób, by te podjęły lub zaniechały jakiś działań. Było to widoczne zwłaszcza w czasie ostatnich wielkich kryzysów (pandemia, wojna w Ukrainie, katastrofa klimatyczna, nierówności społeczne).
Jak mówi Grażyna Skarżyńska z Ośrodka Badań nad Przyszłością Collegium Civitas „ze względu na zachodzące zmiany w regulacjach oraz przechodzenie np. tematów zielonych do mainstreamowych mediów, wydaje się, że presja by angażować się rośnie. Zaczęliśmy się zastanawiać, jak robić to mądrze i jakie oczekiwania mają konsumenci. Chcieliśmy sprawdzić co czują, gdy marka jest zaangażowana i jakie marki według nich są zaangażowane? Ważne też dla nas było, czy kwestia zaangażowania marki ma wpływ na decyzje zakupowe, czy firmy powinny podejmować działania i się nimi chwalić, czy może lepiej siedzieć cicho?”
Wyniki badania „Marka Zaangażowana 2.0”, przeprowadzonego na ogólnopolskiej próbie N=1000, jednoznacznie pokazują, że sposób, w jaki konsumenci odbierają zaangażowanie marek, zależy od ich stopnia zaangażowania społecznego. W pierwszej części „Co to znaczy zaangażowanie”, dzięki analizie segmentacyjnej, udało się podzielić badanych na trzy grupy: Aktywni Działacze (36% ogółu badanych), Bezsilni Obserwatorzy (27%) i Pasywni Konformiści (37%). Postawy tych grup mają wpływ na sposób, w jaki podchodzą do interakcji z markami.
Każda z trzech grup konsumenckich posiada inne oczekiwania i reakcje na zaangażowanie marek. Działacze oczekują aktywności ze strony firm i są gotowi nagradzać je lojalnością. Obserwatorzy, mimo braku wpływu na marki, oczekują od nich wyrazu solidarności i odpowiedzialności społecznej. Natomiast konformiści, często bierni w swoim zaangażowaniu społecznym, preferują marki, które pozostają neutralne i nie wtrącają się w kontrowersyjne tematy.
Czytelnicy raportu „Marka Zaangażowana 2.0” mogą się spodziewać analiz: znaczenia zaangażowania marek, roli Listy Wstydu i Przebaczenia oraz wpływu postaw konsumenckich na interakcję z markami. Wyniki badania mogą pomóc właścicielom i kreatorom marek w lepszym zrozumieniu tego, co mieści się we współczesnej definicji zaangażowania marki, jak można budować trwałe i mocne relacje oraz jakie kroki podejmować, by miały one szansę przejść pozytywną weryfikację, kiedy konsumenci powiedzą „sprawdzam!”
Autorami badania są eksperci z różnych dziedzin, w tym Jakub Śwircz, strateg marki w obszarze brandingu i designu, dr dr Roland Zarzycki, prorektor ds. dydaktycznych w Collegium Civitas, dr Paweł Jurowczyk, Strategy Business Director w ABR SESTA, Grażyna Skarżyńska, doradca strategiczny ds. brandu i komunikacji oraz Iwona Pulik, badacz w Agencji Badań Rynku ABR SESTA.
Do komentowania opracowanego materiału zaproszeni zostali praktycy i badacze podejmujący w swojej pracy wątki związane z zieloną transformacją.
__________
Technika badawcza: CAWI (Computer-Assisted Web Interview) – wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony www.
Próba: N=1000. | Kobiety i mężczyźni w wieku 16-65 lat. Dobór reprezentatywny ze względu na płeć, wiek, makroregion i wielkość miejsca zamieszkania. Wszystkie analizy zostały przeprowadzone na danych ważonych. Korekta struktury próby poprzez ważenie w szczególności polegała na przybliżeniu reprezentatywności ze względu na region zamieszkania.
Termin realizacji badania: 2-9.12.2022

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Marcowe promocje na smartfony Motorola

Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.