Cyberprzestępcy wykorzystują phishing do kradzieży… mleka w proszku
FBI i amerykańskie federalne organy regulacyjne wykryły falę incydentów z udziałem oszustów wykorzystujących ataki typu (Business E-mail Compromise) do kradzieży przesyłek produktów spożywczych o wartości setek tysięcy dolarów. Firma, która połknie haczyk, realizuje zamówienie i wysyła towary, ale przestępcy nie płacą za produkty.
Następnie przestępcy przepakowują produkty do dalszej sprzedaży, nie zważając na przepisy bezpieczeństwa i sanitarne, ryzykując zanieczyszczenie lub pomijając niezbędne informacje o składnikach, alergenach czy datach ważności.
W jednym przypadku dostawca mleka w proszku został oszukany na produkt o wartości 160 000 USD po odpowiedzi na fałszywe zamówienie wykorzystujące techniki spear phishingu (rodzaj phishingu o bardziej ukierunkowanym charakterze). Inny stracił przesyłki o wartości 600 000 USD w wyniku podobnego oszustwa. Czym tłumaczyć tak duże zainteresowanie hakerów mlekiem w proszku? Wiąże się to z incydentem z 2008 roku mającym miejsce w Chinach, gdzie mleko w proszku z melaminą zabiło sześcioro dzieci, a tysiące innych trafiło do szpitali. To skłoniło rodziców do unikania chińskiego mleka w proszku i przejścia na zagraniczne marki.
- Ataki BEC opierają się na dość prostym schemacie i nie wymagają od napastników dużych nakładów inwestycyjnych czy specjalistycznej wiedzy. W związku z tym przynoszą oszustom ogromne profity. Ich ofiarami najczęściej padają klienci biznesowi. Jak do tej pory celem cyberprzestępców było przejęcie środków finansowych lub poufnych plików, ale od niedawna próbują w ten sposób pozyskać towary spożywcze. Najlepszym sposobem na uniknięcie tego typu ataków jest weryfikowanie informacji kontaktowych podanych przez domniemanych kupujących, wyszukiwanie błędów gramatycznych lub ortograficznych, a także zwracanie uwagi na fałszywe domeny i adresy e-mail - tłumaczy Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender.
Według FBI, BEC jest jednym z najbardziej szkodliwych finansowo przestępstw internetowych, przynosząc oszustom prawie 2,4 miliarda dolarów w samym 2021 roku, kiedy zarejestrowano 19 954 skarg związanych z tego typu atakami.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.