Komunikaty PR

GeoPost wykazuje trwałą wydajność operacyjną w trudnym roku 2022

2023-03-08  |  11:10

Dalszy wzrost przychodów mimo niewielkiej korekty wolumenów.

  • 15,6 mld euro przychodów, czyli wzrost o 6 proc. w porównaniu z 2021 r., pokazuje zdolność adaptacji do trudnych warunków rynkowych i do utrzymania wzrostu.
  • 2,1 mld paczek dostarczonych na całym świecie - nieznaczny spadek w stosunku do roku 2021 (-1,3%), który odzwierciedla obniżenie konsumpcji i stabilizację rynku KEP.
  • Spadek wyniku operacyjnego do 669 mln euro z 1,071 euro w 2021 r. spowodowany głównie niewielkim spadkiem wolumenów w wyniku inflacyjnego osłabienia siły nabywczej i efektu bazowego z poprzedniego roku oraz stratami w związku z decyzją o opuszczeniu Rosji (149 mln) oraz rygorystycznej dyscypliny zarządzania kosztami.

 

Kontynuacja wykonania strategicznego planu działania mającego na celu pozycjonowanie GeoPost w roli międzynarodowego punktu odniesienia w obszarze zrównoważonych dostaw i wzrostu dynamiki e-commerce.

  • Przyspieszony wzrost w strategicznych segmentach rynku, takich jak usługi out-of-home, doręczenia żywności, produktów zdrowotnych i dostaw w kontrolowanej temperaturze.
  • Wzmocniona oferta logistyki miejskiej i usług specjalistycznych dzięki przejęciu CitySprint, wiodącej brytyjskiej sieci dostaw realizowanych tego samego dnia oraz CChezVous, podmiotu wyspecjalizowanego w zakresie dostaw ciężkich i wielkogabarytowych towarów we Francji,
  • Dalsza ekspansja międzynarodowa poprzez zwiększenie zaangażowania w spółce Aramex z 24,9% do 28%.
  • Dalsze wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju z celem netto zerowej emisji w 2040 r. oficjalnie zatwierdzonym przez inicjatywę Science Based Targets (SBTI)
  • Nowa tożsamość korporacyjna GeoPost potwierdzająca strategię zorientowaną na klienta i globalną skalę działania.

 

 

„Rok 2022 był niezwykle trudny. Przetestował on odporność i zdolność GeoPost do adaptacji w zmiennych i niekorzystnych warunkach rynkowych. Dzięki ciężkiej pracy i zaangażowaniu wszystkich naszych zespołów byliśmy w stanie utrzymać kurs i odnotować kolejny rok wzrostu przy zachowaniu solidnej wydajności operacyjnej. Spoglądamy na 2023 rok z determinacją i zaufaniem w naszą zdolność do kontynuowania rentownej ścieżki wzrostu. Jako pionier w dekarbonizacji branży doręczania paczek dążymy do przyspieszenia transformacji energetycznej i osiągnięcia ambitnych, opartych na nauce, celów zerowej emisji netto do 2040 roku - komentuje Yves Delmas, CEO GeoPost.

 

GeoPost odnotowała wzrost przychodów w 2022 r. w trudnych warunkach rynkowych

 

Po dwóch latach rekordowych wyników napędzanych dynamicznym wzrostem branży logistycznej w następstwie pandemii COVID-19 i obostrzeń rok 2022 okazał się znacznie trudniejszy w wyniku kilku poważnych wstrząsów geopolitycznych i makroekonomicznych, takich jak wojna w Ukrainie, wysoka inflacja w wielu krajach Europy, gwałtowny wzrost kosztów energii i całościowe spowolnienie konsumpcji gospodarstw domowych.

 

W rezultacie nieznacznie spadły wolumeny (o 1,3 proc. w porównaniu z 2021 r.) przy jednoczesnym utrzymaniu liczby obsłużonych przesyłek na poziomie powyżej 2 miliardów rocznie, co oznacza, że GeoPost codziennie dostarczała ponad 8 milionów paczek. Pomimo wyzwań utrzymano wzrost sprzedaży (+6 proc. wobec 2021), co świadczy o zdolności GeoPost do adaptacji w trudnych warunkach rynkowych i skutecznej polityce cenowej. Ponadto w 2022 r. odnotowano niewielkie przesunięcia wolumenów segmentu B2B względem B2C, co potwierdza skuteczność w realizacji planu strategicznego i modelu hybrydowego GeoPost: W 2022 r. 43 proc. wolumenów stanowił segment B2B wobec 42 proc. w roku 2021 r.

 

W maju 2022 roku GeoPost ogłosiła wycofanie się z rynku rosyjskiego w następstwie zawieszenia wszystkich przesyłek do i z Rosji w lutym. GeoPost zamortyzowała wartość aktywów rosyjskiej spółki zależnej o 149 milionów euro. Wynik operacyjny GeoPost wynosi po tym odpisie 818 milionów euro w 2022 roku w porównaniu z 1,071 miliarda euro w rekordowym 2021 roku.

 

Zgodnie ze strategią „Together&Beyond” 2025

 

W 2022 roku GeoPost umocniła swoją pozycję jako wiodącej międzynarodowej sieci doręczania paczek w Europie:

• Nr 1 we Francji, Hiszpanii, Irlandii, Włoszech, na Słowacji, Łotwie i Litwie,

• Nr 2 w Portugalii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Czechach, Bułgarii, Polsce i Estonii,

• Nr 3 w Szwajcarii, Chorwacji i Słowenii,

 

Firma kontynuowała ekspansję w trzech strategicznych filarach: działalności podstawowej, przyspieszaniu w strategicznych segmentach i ekspansji zagranicznej.

 

Solidne czynniki wzrostu

 

Nastąpiło przyspieszenie usług out of home na wielu rynkach, na których obecna jest GeoPost i jej spółki zależne. W 2022 r. wolumeny wzrosły o 40 proc. Obecnie firma oferuje o 13 tysięcy więcej punktów odbioru niż pod koniec 2021 roku, tworząc tym samym rozbudowaną sieć prawie 83 tysięcy punktów odbioru na całym świecie.

 

GeoPost planuje do 2025 zwiększyć pokrycie w Europie do poziomu 100 tysięcy punktów Pickup, umożliwiając tym samym 90 proc. mieszkańców Europy dotarcie do punktu Pickup w ciągu 10 minut. Usługi te stanowią centrum globalnej strategii GeoPost z uwagi na ich wymierny wpływ na rozszerzenie zakresu usług, dzięki którym firma może reagować na zmieniające się potrzeby dzisiejszego konsumenta.

 

W obszarze dostaw żywności GeoPost odnotowała niewielki wzrost (+1 proc. sprzedaży w porównaniu z rokiem 2021 r., silnie dotkniętym blokadami z powodu obostrzeń), odzwierciedlając zmiany nawyków konsumenckich na skutek reżimu sanitarnego czasu pandemii. Planując dalszy rozwój, GeoPost nabyła platformę zakupową Pourdebon.com oferującą świeże produkty oraz Cool Runnings, eksperta w zakresie transportu świeżych i mrożonych produktów spożywczych w kontrolowanej temperaturze. GeoPost wzmocniła również swoją spółkę zależną Chronofresh specjalizującą się w zakresie ekspresowych dostaw chłodniczych, która zyskała znaczący impet we Francji.

 

Segment „zdrowie” również odnotował znaczny wzrost sprzedaży (+22,8 proc.). Spółka GeoPost zainwestowała w Chronopost Healthcare w celu zwiększenia możliwości logistycznych w tym obszarze. Biocair, farmaceutyczna i biotechnologiczna spółka zależna ogłosiła, że ubiegły rok upłynął pod znakiem znacznego wzrostu (30 proc. r/r).

 

W 2022 GeoPost umocniła także pozycję w obszarze logistyki miejskiej i logistyki specjalistycznej. Za pośrednictwem swojej spółki zależnej DPD UK, grupa zakończyła przejęcie CitySprint, wiodącej brytyjskiej sieci specjalizującej się w dostawach tego samego dnia. CitySprint ze swojej strony ogłosiła przejęcie dwóch głównych graczy regionalnych, Ecospeed i Astral. We Francji GeoPost nabyła strategiczny pakiet udziałów w CChezVous, eksperta w zakresie dostaw towarów ciężkich i wielkogabarytowych. W Hiszpanii usługa pilnej dostawy SEUR Now jest już dostępna w 10 miastach. Już w 2022 roku SEUR dostarczyła ponad milion paczek prawie całkowicie niskoemisyjną flotą. W Portugalii firma DPD Portugal nawiązała współpracę z firmą Stuart w celu wprowadzenia nowej usługi DPD Now, zapewniającej markom i firmom usługi na żądanie, czyli szybkie, konkurencyjne i elastyczne dostawy.

 

GeoPost wzmocniła swoją obecność w łańcuchu wartości e-commerce poprzez przejęcie przez eShopWorld Scalefast, dostawcę globalnych rozwiązań e-commerce z Los Angeles. EShopWorld jest spółką zależną Asendia, za której zarządzanie operacyjne GeoPost odpowiada od lipca 2021 roku. W 2022 udział Asendii w obrotach GeoPost sięgnął 2, 514 mln euro, co stanowi wzrost o 16 proc. w porównaniu z 2021 roku.

 

GeoPost na ścieżce dalszej ekspansji i zagęszczenia globalnej sieci

 

GeoPost umocnił swoją pozycję w firmie Aramex, zwiększając swój udział z 24,9 proc. w 2021 roku do 28 proc. w 2022 roku. Spółka dąży do dalszych synergii z tym operatorem. Aramex dysponuje silną międzynarodową siecią na Bliskim Wschodzie, w Azji, Afryce i Oceanii, która idealnie uzupełnia silną obecność GeoPost na europejskich rynkach dostaw.

 

GeoPost podjęła znaczące zobowiązania zgodnie ze swoją pionierską rolą w obszarze zrównoważonych doręczeń

 

W lipcu 2022 roku spółka przedstawiła przed inicjatywą Science Based Targets swój plan osiągnięcia zerowych emisji netto do 2040 roku, a SBTI formalnie tę deklarację zatwierdziła w lutym 2023 roku. Dzięki temu firma przyczyni się do ograniczenia globalnego wzrostu temperatury do 1,5°C poprzez przyspieszenie planu redukcji emisji gazów cieplarnianych. GeoPost zobowiązuje się do drastycznego zmniejszenia emisji z zakresów 1, 2 i 3, o 43% do 2030 r. i o 90% do 2040 r. w porównaniu z 2020 r. Od 2040 r. przedsiębiorstwo zneutralizuje pozostałą emisję (około 10%) poprzez odpowiednie projekty offsetowe.

Na mocy przyjętych planów GeoPost przyspieszyła w 2022 roku stopniowe przekształcanie floty samochodowej. Do końca roku wprowadzono do niej 8458 pojazdów niskoemisyjnych (elektrycznych, gazowych i rowerów cargo). GeoPost planuje objąć niskoemisyjną flotą do 2025 roku 350 miast w Europie o populacji powyżej 50 tysięcy mieszkańców. Na koniec 2022 roku wdrożenie nowej floty realizowano w 251 miastach europejskich, z czego 97 jest już obsługiwanych w 100 proc. przez pojazdy niskoemisyjne.

 

We wrześniu ubiegłego roku GeoPost dołączyła do inicjatywy EV100+ w roli członka założyciela. Inicjatywą tą kieruje międzynarodowa organizacja non-profit Climate Group. Poprzez ten akces GeoPost zobowiązuje się do przejścia floty pojazdów o masie ponad 7,5 ton na zeroemisyjne środki transportu, do końca 2024 roku.

 

Nowa identyfikacja korporacyjna

 

Zmieniające się realia skłoniły GeoPost/ DPDgroup do podjęcia zmian, które wesprą rozwój i dywersyfikację. W 2023 roku GeoPost/DPDgroup przyjęła nazwę GeoPost, która jako nowa marka skonsoliduje podstawowe obszary eksperckie i przyszły rozwój:

  • Doręczenia: podstawowa działalność GeoPost, czyli B2B, B2C oraz transgraniczne usługi nadań i doręczeń biznesowych, pod adres domowy i out-of-home
  • Doręczenia specjalistyczne: rozwiązania opracowane z myślą o spełnieniu specyficznych potrzeb w obszarach zdrowie, żywność i dostawy tego samego dnia
  • Wsparcie e-commerce: zintegrowane, natywne cyfrowo i oparte na danych rozwiązania, które obejmują cały łańcuch wartości e-commerce i służą przyszłej ekspansji
  • Strategiczne inicjatywy, takie jak badanie Barometr e-shopper, które pomogą zmienić GeoPost i takie jak Driving Change, które działają jako katalizator transformacji ekologicznej i społecznej GeoPostu.

Marki komercyjne (Chronopost, DPD, SEUR, BRT, Jadlog itp.) nie ulegają zmianie. Nowa marka GeoPost będzie je wspierać, tworząc jeden, globalny wizerunek dla wszystkich lokalnych i zróżnicowanych aktywności eksperckich. Jest to działanie zgodne z ambicjami GeoPost, aby stać się punktem odniesienia w obszarze zrównoważonych doręczeń i wiodącym wsparciem dla wzrostu e-commerce.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie Biuro prasowe
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
2025-05-29 | 16:25

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Usługi premium w cieniu presji cenowej Choć dostawy tego samego dnia były niegdyś zapowiadane jako jeden z najważniejszych kierunków rozwoju e-commerce i symbol

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii

Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).

Handel

Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.

Farmacja

Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.