Komunikaty PR

GeoPost wykazuje trwałą wydajność operacyjną w trudnym roku 2022

2023-03-08  |  11:10

Dalszy wzrost przychodów mimo niewielkiej korekty wolumenów.

  • 15,6 mld euro przychodów, czyli wzrost o 6 proc. w porównaniu z 2021 r., pokazuje zdolność adaptacji do trudnych warunków rynkowych i do utrzymania wzrostu.
  • 2,1 mld paczek dostarczonych na całym świecie - nieznaczny spadek w stosunku do roku 2021 (-1,3%), który odzwierciedla obniżenie konsumpcji i stabilizację rynku KEP.
  • Spadek wyniku operacyjnego do 669 mln euro z 1,071 euro w 2021 r. spowodowany głównie niewielkim spadkiem wolumenów w wyniku inflacyjnego osłabienia siły nabywczej i efektu bazowego z poprzedniego roku oraz stratami w związku z decyzją o opuszczeniu Rosji (149 mln) oraz rygorystycznej dyscypliny zarządzania kosztami.

 

Kontynuacja wykonania strategicznego planu działania mającego na celu pozycjonowanie GeoPost w roli międzynarodowego punktu odniesienia w obszarze zrównoważonych dostaw i wzrostu dynamiki e-commerce.

  • Przyspieszony wzrost w strategicznych segmentach rynku, takich jak usługi out-of-home, doręczenia żywności, produktów zdrowotnych i dostaw w kontrolowanej temperaturze.
  • Wzmocniona oferta logistyki miejskiej i usług specjalistycznych dzięki przejęciu CitySprint, wiodącej brytyjskiej sieci dostaw realizowanych tego samego dnia oraz CChezVous, podmiotu wyspecjalizowanego w zakresie dostaw ciężkich i wielkogabarytowych towarów we Francji,
  • Dalsza ekspansja międzynarodowa poprzez zwiększenie zaangażowania w spółce Aramex z 24,9% do 28%.
  • Dalsze wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju z celem netto zerowej emisji w 2040 r. oficjalnie zatwierdzonym przez inicjatywę Science Based Targets (SBTI)
  • Nowa tożsamość korporacyjna GeoPost potwierdzająca strategię zorientowaną na klienta i globalną skalę działania.

 

 

„Rok 2022 był niezwykle trudny. Przetestował on odporność i zdolność GeoPost do adaptacji w zmiennych i niekorzystnych warunkach rynkowych. Dzięki ciężkiej pracy i zaangażowaniu wszystkich naszych zespołów byliśmy w stanie utrzymać kurs i odnotować kolejny rok wzrostu przy zachowaniu solidnej wydajności operacyjnej. Spoglądamy na 2023 rok z determinacją i zaufaniem w naszą zdolność do kontynuowania rentownej ścieżki wzrostu. Jako pionier w dekarbonizacji branży doręczania paczek dążymy do przyspieszenia transformacji energetycznej i osiągnięcia ambitnych, opartych na nauce, celów zerowej emisji netto do 2040 roku - komentuje Yves Delmas, CEO GeoPost.

 

GeoPost odnotowała wzrost przychodów w 2022 r. w trudnych warunkach rynkowych

 

Po dwóch latach rekordowych wyników napędzanych dynamicznym wzrostem branży logistycznej w następstwie pandemii COVID-19 i obostrzeń rok 2022 okazał się znacznie trudniejszy w wyniku kilku poważnych wstrząsów geopolitycznych i makroekonomicznych, takich jak wojna w Ukrainie, wysoka inflacja w wielu krajach Europy, gwałtowny wzrost kosztów energii i całościowe spowolnienie konsumpcji gospodarstw domowych.

 

W rezultacie nieznacznie spadły wolumeny (o 1,3 proc. w porównaniu z 2021 r.) przy jednoczesnym utrzymaniu liczby obsłużonych przesyłek na poziomie powyżej 2 miliardów rocznie, co oznacza, że GeoPost codziennie dostarczała ponad 8 milionów paczek. Pomimo wyzwań utrzymano wzrost sprzedaży (+6 proc. wobec 2021), co świadczy o zdolności GeoPost do adaptacji w trudnych warunkach rynkowych i skutecznej polityce cenowej. Ponadto w 2022 r. odnotowano niewielkie przesunięcia wolumenów segmentu B2B względem B2C, co potwierdza skuteczność w realizacji planu strategicznego i modelu hybrydowego GeoPost: W 2022 r. 43 proc. wolumenów stanowił segment B2B wobec 42 proc. w roku 2021 r.

 

W maju 2022 roku GeoPost ogłosiła wycofanie się z rynku rosyjskiego w następstwie zawieszenia wszystkich przesyłek do i z Rosji w lutym. GeoPost zamortyzowała wartość aktywów rosyjskiej spółki zależnej o 149 milionów euro. Wynik operacyjny GeoPost wynosi po tym odpisie 818 milionów euro w 2022 roku w porównaniu z 1,071 miliarda euro w rekordowym 2021 roku.

 

Zgodnie ze strategią „Together&Beyond” 2025

 

W 2022 roku GeoPost umocniła swoją pozycję jako wiodącej międzynarodowej sieci doręczania paczek w Europie:

• Nr 1 we Francji, Hiszpanii, Irlandii, Włoszech, na Słowacji, Łotwie i Litwie,

• Nr 2 w Portugalii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Czechach, Bułgarii, Polsce i Estonii,

• Nr 3 w Szwajcarii, Chorwacji i Słowenii,

 

Firma kontynuowała ekspansję w trzech strategicznych filarach: działalności podstawowej, przyspieszaniu w strategicznych segmentach i ekspansji zagranicznej.

 

Solidne czynniki wzrostu

 

Nastąpiło przyspieszenie usług out of home na wielu rynkach, na których obecna jest GeoPost i jej spółki zależne. W 2022 r. wolumeny wzrosły o 40 proc. Obecnie firma oferuje o 13 tysięcy więcej punktów odbioru niż pod koniec 2021 roku, tworząc tym samym rozbudowaną sieć prawie 83 tysięcy punktów odbioru na całym świecie.

 

GeoPost planuje do 2025 zwiększyć pokrycie w Europie do poziomu 100 tysięcy punktów Pickup, umożliwiając tym samym 90 proc. mieszkańców Europy dotarcie do punktu Pickup w ciągu 10 minut. Usługi te stanowią centrum globalnej strategii GeoPost z uwagi na ich wymierny wpływ na rozszerzenie zakresu usług, dzięki którym firma może reagować na zmieniające się potrzeby dzisiejszego konsumenta.

 

W obszarze dostaw żywności GeoPost odnotowała niewielki wzrost (+1 proc. sprzedaży w porównaniu z rokiem 2021 r., silnie dotkniętym blokadami z powodu obostrzeń), odzwierciedlając zmiany nawyków konsumenckich na skutek reżimu sanitarnego czasu pandemii. Planując dalszy rozwój, GeoPost nabyła platformę zakupową Pourdebon.com oferującą świeże produkty oraz Cool Runnings, eksperta w zakresie transportu świeżych i mrożonych produktów spożywczych w kontrolowanej temperaturze. GeoPost wzmocniła również swoją spółkę zależną Chronofresh specjalizującą się w zakresie ekspresowych dostaw chłodniczych, która zyskała znaczący impet we Francji.

 

Segment „zdrowie” również odnotował znaczny wzrost sprzedaży (+22,8 proc.). Spółka GeoPost zainwestowała w Chronopost Healthcare w celu zwiększenia możliwości logistycznych w tym obszarze. Biocair, farmaceutyczna i biotechnologiczna spółka zależna ogłosiła, że ubiegły rok upłynął pod znakiem znacznego wzrostu (30 proc. r/r).

 

W 2022 GeoPost umocniła także pozycję w obszarze logistyki miejskiej i logistyki specjalistycznej. Za pośrednictwem swojej spółki zależnej DPD UK, grupa zakończyła przejęcie CitySprint, wiodącej brytyjskiej sieci specjalizującej się w dostawach tego samego dnia. CitySprint ze swojej strony ogłosiła przejęcie dwóch głównych graczy regionalnych, Ecospeed i Astral. We Francji GeoPost nabyła strategiczny pakiet udziałów w CChezVous, eksperta w zakresie dostaw towarów ciężkich i wielkogabarytowych. W Hiszpanii usługa pilnej dostawy SEUR Now jest już dostępna w 10 miastach. Już w 2022 roku SEUR dostarczyła ponad milion paczek prawie całkowicie niskoemisyjną flotą. W Portugalii firma DPD Portugal nawiązała współpracę z firmą Stuart w celu wprowadzenia nowej usługi DPD Now, zapewniającej markom i firmom usługi na żądanie, czyli szybkie, konkurencyjne i elastyczne dostawy.

 

GeoPost wzmocniła swoją obecność w łańcuchu wartości e-commerce poprzez przejęcie przez eShopWorld Scalefast, dostawcę globalnych rozwiązań e-commerce z Los Angeles. EShopWorld jest spółką zależną Asendia, za której zarządzanie operacyjne GeoPost odpowiada od lipca 2021 roku. W 2022 udział Asendii w obrotach GeoPost sięgnął 2, 514 mln euro, co stanowi wzrost o 16 proc. w porównaniu z 2021 roku.

 

GeoPost na ścieżce dalszej ekspansji i zagęszczenia globalnej sieci

 

GeoPost umocnił swoją pozycję w firmie Aramex, zwiększając swój udział z 24,9 proc. w 2021 roku do 28 proc. w 2022 roku. Spółka dąży do dalszych synergii z tym operatorem. Aramex dysponuje silną międzynarodową siecią na Bliskim Wschodzie, w Azji, Afryce i Oceanii, która idealnie uzupełnia silną obecność GeoPost na europejskich rynkach dostaw.

 

GeoPost podjęła znaczące zobowiązania zgodnie ze swoją pionierską rolą w obszarze zrównoważonych doręczeń

 

W lipcu 2022 roku spółka przedstawiła przed inicjatywą Science Based Targets swój plan osiągnięcia zerowych emisji netto do 2040 roku, a SBTI formalnie tę deklarację zatwierdziła w lutym 2023 roku. Dzięki temu firma przyczyni się do ograniczenia globalnego wzrostu temperatury do 1,5°C poprzez przyspieszenie planu redukcji emisji gazów cieplarnianych. GeoPost zobowiązuje się do drastycznego zmniejszenia emisji z zakresów 1, 2 i 3, o 43% do 2030 r. i o 90% do 2040 r. w porównaniu z 2020 r. Od 2040 r. przedsiębiorstwo zneutralizuje pozostałą emisję (około 10%) poprzez odpowiednie projekty offsetowe.

Na mocy przyjętych planów GeoPost przyspieszyła w 2022 roku stopniowe przekształcanie floty samochodowej. Do końca roku wprowadzono do niej 8458 pojazdów niskoemisyjnych (elektrycznych, gazowych i rowerów cargo). GeoPost planuje objąć niskoemisyjną flotą do 2025 roku 350 miast w Europie o populacji powyżej 50 tysięcy mieszkańców. Na koniec 2022 roku wdrożenie nowej floty realizowano w 251 miastach europejskich, z czego 97 jest już obsługiwanych w 100 proc. przez pojazdy niskoemisyjne.

 

We wrześniu ubiegłego roku GeoPost dołączyła do inicjatywy EV100+ w roli członka założyciela. Inicjatywą tą kieruje międzynarodowa organizacja non-profit Climate Group. Poprzez ten akces GeoPost zobowiązuje się do przejścia floty pojazdów o masie ponad 7,5 ton na zeroemisyjne środki transportu, do końca 2024 roku.

 

Nowa identyfikacja korporacyjna

 

Zmieniające się realia skłoniły GeoPost/ DPDgroup do podjęcia zmian, które wesprą rozwój i dywersyfikację. W 2023 roku GeoPost/DPDgroup przyjęła nazwę GeoPost, która jako nowa marka skonsoliduje podstawowe obszary eksperckie i przyszły rozwój:

  • Doręczenia: podstawowa działalność GeoPost, czyli B2B, B2C oraz transgraniczne usługi nadań i doręczeń biznesowych, pod adres domowy i out-of-home
  • Doręczenia specjalistyczne: rozwiązania opracowane z myślą o spełnieniu specyficznych potrzeb w obszarach zdrowie, żywność i dostawy tego samego dnia
  • Wsparcie e-commerce: zintegrowane, natywne cyfrowo i oparte na danych rozwiązania, które obejmują cały łańcuch wartości e-commerce i służą przyszłej ekspansji
  • Strategiczne inicjatywy, takie jak badanie Barometr e-shopper, które pomogą zmienić GeoPost i takie jak Driving Change, które działają jako katalizator transformacji ekologicznej i społecznej GeoPostu.

Marki komercyjne (Chronopost, DPD, SEUR, BRT, Jadlog itp.) nie ulegają zmianie. Nowa marka GeoPost będzie je wspierać, tworząc jeden, globalny wizerunek dla wszystkich lokalnych i zróżnicowanych aktywności eksperckich. Jest to działanie zgodne z ambicjami GeoPost, aby stać się punktem odniesienia w obszarze zrównoważonych doręczeń i wiodącym wsparciem dla wzrostu e-commerce.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę Biuro prasowe
2025-07-14 | 00:15

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Czy Europa konsekwentnie broni zdrowia swoich obywateli i wspiera zrównoważone rolnictwo? A może stosuje podwójne standardy, dopuszczając import żywności produkowanej przy
Handel Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.