Kolejny efekt inflacji? Sklepy biorą się za walkę z kradzieżami
Loss Prevention Strategy, czyli strategia przeciwdziałania stratom to obszar, w który branża handlowa inwestować będzie nie mniej chętnie niż w rozwiązania z zakresu e-commerce i sprzedaży online. Jak wynika z najnowszej analizy Pulse of Retail, przygotowanej przez firmę Mercaux, 83% przedstawicieli branży handlowej z całego świata zwiększy swoje nakłady na narzędzia wspierające sprzedaż w kanałach cyfrowych. Niewiele mniej – bo aż 72% spośród nich ma identyczny plan względem rozwiązań technologicznych wdrażanych w fizycznych sklepach[1].
W obliczu tych statystyk trudno więc mówić o odchodzeniu od inwestycji w tradycyjnych obiektach na rzecz e-commerce. Sprzedaż w fizycznych placówkach handlowych to nadal główna arena działań sieci handlowych, gdzie nie brakuje wyzwań i trudności, za które w głównej mierze odpowiada inflacja. Mowa tutaj zwłaszcza o stratach powodowanych przez brak odpowiedniej kontroli łańcuchów dostaw oraz nieuczciwych konsumentów i dynamicznie rosnącą liczbę kradzieży.
Strategia szyta na miarę
Zgodnie z danymi Komendy Głównej Policji, w ubiegłym roku odnotowano 124 tys. przypadków kradzieży, to o ponad 12 tys. więcej (nie licząc wykroczeń) w porównaniu do 2021 roku[2]. W tym wyliczeniu uwzględniono jednak wyłącznie przypadki przestępstw, a więc kradzieży o wartości wyższej niż 500zł. Po uzupełnieniu tej statystyki także o wykroczenia, czy też zdarzenia, które nie zostały w ogóle zgłoszone policji, łączna liczba stwierdzonych przypadków kradzieży znacząco by wzrosła.
Tylko w okresie od stycznia do października 2022 stwierdzono o 29,5 proc. więcej przestępstw kradzieży w sklepach niż w analogicznym czasie 2021 r. (w porównaniu do roku 2020 ten wzrost wyniósł 58,8 proc.) Z kolei wykroczeń związanych z kradzieżą sklepową w 2022 roku było o 18 proc. więcej niż w 2021 roku[3]. Nic też nie wskazuje na to, by proceder miał w najbliższym czasie zahamować.
Niewątpliwie, ogromny wpływ na taki stan rzeczy ma inflacja powodująca zubożenie społeczeństwa. Nadal, niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się dobra luksusowe, w tym m.in. alkohole, odzież czy perfumy i kosmetyki, jednak warto zaznaczyć, że łupem nieuczciwych konsumentów nie padają wyłącznie drogie towary. Sprzedawcy stają więc dziś w obliczu trudnego zadania opracowania kompleksowej strategii przeciwdziałania stratom, która okaże się skuteczna przeciwko „grupom” konsumentów chcących przywłaszczyć sobie oferowane przez nich produkty.
- W obliczu tak dynamicznego przyrostu liczby kradzieży, które przyjmują różne formy, zarówno mniejsi handlowcy jak i sieci handlowe zaczynają uświadamiać sobie, że wdrożenie odpowiedniej polityki bezpieczeństwa w sklepach to nie tylko zakup sprzętu, czy zwiększenie personelu. Nieocenioną wartość ma tutaj także know&how, audyt oraz doradztwo. W ramach programu Check & Secure w rozmowach z daną siecią handlową rozpoznajemy jej specyfikę, przeprowadzamy audyt bezpieczeństwa, dobieramy spersonalizowane rozwiązania, czy szkolimy pracowników. Zaimplementowane rozwiązania zabezpieczające sklep przed kradzieżą są elementem całościowej strategii przeciwdziałania stratom, która będzie w stanie skutecznie przeciwdziałać wszystkim znanym formom kradzieży (Loss Prevention) – tłumaczy Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems.
Klient w centrum zmian
Bez wątpienia akcent na bezpieczeństwo i minimalizację strat ma w obliczu obecnej rzeczywistości ogromne znaczenie. Inwestycje w rozwiązania technologiczne w fizycznych sklepach mają jednak jeszcze jeden, bardzo istotny cel: zapewnienie swoim klientom najlepszych doświadczeń zakupowych. Dowodzą tego również wnioski z analizy Pulse of Retail.
Dla przykładu - aż ośmiu na dziewięciu specjalistów branży handlowej uważa, że kluczowe jest przejście na nowe systemy POS, a 75% chce zmniejszyć kolejki rezygnując z tradycyjnych kas na rzecz zautomatyzowanych rozwiązań[4].
– Pracując wspólnie ze sprzedawcami nad opracowaniem nowej strategii Loss Prevention, nie pomijamy jej wpływu na doświadczenia klienta i jego komfort dokonywania zakupów. Stąd, skupiamy się nie tylko na wyborze i lokalizacji urządzeń przeciwkradzieżowych, opartych już również o technologię RFID, ale także na tym, czy współgrają one z designem i stylem sklepu i czy nie tylko nie utrudniają, ale jak są w stanie przyspieszyć i usprawnić proces zakupu przez klienta – dodaje Robert Głażewski z Checkpoint Systems.
Rozwiązania przeciwkradzieżowe A.D.2023
Potencjał systemów przeciwkradzieżowych, wyposażanych coraz częściej w rozwiązania AI czy Blockchain, zintegrowane ze znacznikami RFID, już dziś wydaje się imponujący. Sektor handlowy z pewnością z dużym zainteresowaniem obserwował będzie rozwój projektów takich jak Project Unlock wdrażany w sieci handlowej Lowe’s Companies[5]. To system, który ma spowodować, że kradzież elektronarzędzi, a w przyszłości być może wszystkich urządzeń elektrycznych przestanie mieć jakikolwiek sens. Otóż, osadzony w urządzeniu chip RFID z unikatowym kodem produktu aktywuje urządzenie, umożliwiając jego pracę, dopiero po chwili, gdy zostanie zeskanowany oraz opłacony w kasie sklepu, co spowoduje odesłanie do urządzenia sygnału oznaczającego jego „rozbrojenie”. W praktyce oznacza to, że narzędzia elektryczne, które opuszczą sklep „inną drogą” zwyczajnie nie zadziałają, co uczyni je bezwartościowymi dla złodziei.
[1] https://chainstoreage.com/retailers-are-investing-these-technologies
[2] https://www.money.pl/gospodarka/nasila-sie-plaga-kradziezy-czesc-winnych-tlumaczy-sie-bieda-policja-komentuje-6857231574288960a.html
[3] https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/30-procentowy-wzrost-kradziezy-w-sklepach-kradna-wszystko-jak-leci/0ww6r2b
[4] https://chainstoreage.com/retailers-are-investing-these-technologies
[5] https://www.digitalcommerce360.com/2023/01/19/lowes-pilots-new-way-to-prevent-theft-at-stores/

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.