Konsumenci chętnie kupują w sieci – e-commerce ze wzrostami rok do roku
- W kwietniu rdr. w sklepach internetowych wzrosła sprzedaż (+ 16 proc.) oraz liczba transakcji (+ 39 proc.). Jednocześnie okres ten przyniósł spadek średniej wartości koszyka zakupowego (- 16 proc.) – podaje operator płatności Tpay.
- Ożywienie popytu u e-konsumentów i wzrost sprzedaży zaobserwowano szczególnie w kategorii Poligrafia, wydawnictwa i książki (+ 183 proc.)
oraz Usługi turystyczne (+ 138 proc.), zaś osłabienie w przypadku branży Artykuły dziecięce (- 39 proc.). - Wzrosty rdr. w sprzedaży i liczbie transakcji przyniosła również pierwsza połowa maja – odpowiednio o 15 proc. i 29 proc.
Trudne otoczenie gospodarcze wymusiło na konsumentach zmianę strategii zakupowych, które coraz częściej uwzględniają kanał e-commerce. Większy zwrot w kierunku e-zakupów odzwierciedlają także dane zebrane przez Tpay, który podaje, że w kwietniu w sklepach internetowych współpracujących z tym operatorem płatności, rok do roku wzrosła zarówno sprzedaż (+ 16 proc.), jak i liczba transakcji (+ 39 proc.). Jednocześnie zmniejszyła się jednak średnia wartość koszyka zakupowego (- 16 proc.).
- Choć rdr. wzrosła zarówno sprzedaż, jak i liczba transakcji w sklepach internetowych, to spadek wartość koszyka zakupowego pokazuje, że mimo częstszych zakupów online koszyki są skromniejsze, a Polacy wykazują się większą oszczędnością – mówi Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay.
W porównaniu z ubiegłym rokiem, najwięcej transakcji zarejestrowano w takich branżach jak Biżuteria i rękodzieło (+ 176 proc.) oraz Rozrywka (+ 100 proc.), a największy wzrost sprzedaży odnotowano w sektorach: Poligrafia, wydawnictwa i księgarnie (+ 183 proc.) oraz Usługi turystyczne (+ 138 proc.). Z kolei największy spadek zarówno w liczbie transakcji, jak i w sprzedaży nastąpił dla kategorii Artykuły dziecięce (odpowiednio - 34 proc. oraz - 39 proc.).
Strategia sprzedaży odbiciem strategii zakupowych
Raport „(E)mergency Commerce” przygotowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej pokazuje, że polscy konsumenci uważają zakupy online za atrakcyjniejsze od stacjonarnych między innymi ze względu na częstsze promocje (35 proc.), łatwiejsze porównanie cen i cech produktów (29 proc.) czy też większy wybór marek (25 proc.). Zwracają oni również coraz większą uwagę na dodatkowe rozwiązania optymalizujące zakupy, takie jak darmowe zwroty (36 proc.) i dostawa (30 proc.) oraz deklarują chęć skorzystania z opcji porównywania cen (26 proc.) czy zakupu zamienników (23 proc.).
Jak zauważa Dawid Cichy z Tpay, zmieniające się oczekiwania i zachowania zakupowe konsumentów wymagają także aktualizacji strategii sprzedaży wśród właściciele e-commerce’ów:
- Chociaż w dobie galopującej inflacji, obniżki cen lub atrakcyjne promocje bywają trudnym tematem, trzeba zwrócić uwagę również na to, że coraz bardziej świadomi e-konsumenci stawiają także na prosty i intuicyjny proces zakupowy oraz szybkie i wygodne metody płatności. W najbliższym czasie spodziewamy się wzrostu zainteresowania m.in. płatnościami ratalnymi i odroczonymi. Wszystko to finalnie składa się na zbudowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych, a w efekcie może przełożyć się również na lepsze nastroje konsumenckie – dodaje Dawid Cichy.

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.