Konsumenci chętnie kupują w sieci – e-commerce ze wzrostami rok do roku
- W kwietniu rdr. w sklepach internetowych wzrosła sprzedaż (+ 16 proc.) oraz liczba transakcji (+ 39 proc.). Jednocześnie okres ten przyniósł spadek średniej wartości koszyka zakupowego (- 16 proc.) – podaje operator płatności Tpay.
- Ożywienie popytu u e-konsumentów i wzrost sprzedaży zaobserwowano szczególnie w kategorii Poligrafia, wydawnictwa i książki (+ 183 proc.)
oraz Usługi turystyczne (+ 138 proc.), zaś osłabienie w przypadku branży Artykuły dziecięce (- 39 proc.). - Wzrosty rdr. w sprzedaży i liczbie transakcji przyniosła również pierwsza połowa maja – odpowiednio o 15 proc. i 29 proc.
Trudne otoczenie gospodarcze wymusiło na konsumentach zmianę strategii zakupowych, które coraz częściej uwzględniają kanał e-commerce. Większy zwrot w kierunku e-zakupów odzwierciedlają także dane zebrane przez Tpay, który podaje, że w kwietniu w sklepach internetowych współpracujących z tym operatorem płatności, rok do roku wzrosła zarówno sprzedaż (+ 16 proc.), jak i liczba transakcji (+ 39 proc.). Jednocześnie zmniejszyła się jednak średnia wartość koszyka zakupowego (- 16 proc.).
- Choć rdr. wzrosła zarówno sprzedaż, jak i liczba transakcji w sklepach internetowych, to spadek wartość koszyka zakupowego pokazuje, że mimo częstszych zakupów online koszyki są skromniejsze, a Polacy wykazują się większą oszczędnością – mówi Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay.
W porównaniu z ubiegłym rokiem, najwięcej transakcji zarejestrowano w takich branżach jak Biżuteria i rękodzieło (+ 176 proc.) oraz Rozrywka (+ 100 proc.), a największy wzrost sprzedaży odnotowano w sektorach: Poligrafia, wydawnictwa i księgarnie (+ 183 proc.) oraz Usługi turystyczne (+ 138 proc.). Z kolei największy spadek zarówno w liczbie transakcji, jak i w sprzedaży nastąpił dla kategorii Artykuły dziecięce (odpowiednio - 34 proc. oraz - 39 proc.).
Strategia sprzedaży odbiciem strategii zakupowych
Raport „(E)mergency Commerce” przygotowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej pokazuje, że polscy konsumenci uważają zakupy online za atrakcyjniejsze od stacjonarnych między innymi ze względu na częstsze promocje (35 proc.), łatwiejsze porównanie cen i cech produktów (29 proc.) czy też większy wybór marek (25 proc.). Zwracają oni również coraz większą uwagę na dodatkowe rozwiązania optymalizujące zakupy, takie jak darmowe zwroty (36 proc.) i dostawa (30 proc.) oraz deklarują chęć skorzystania z opcji porównywania cen (26 proc.) czy zakupu zamienników (23 proc.).
Jak zauważa Dawid Cichy z Tpay, zmieniające się oczekiwania i zachowania zakupowe konsumentów wymagają także aktualizacji strategii sprzedaży wśród właściciele e-commerce’ów:
- Chociaż w dobie galopującej inflacji, obniżki cen lub atrakcyjne promocje bywają trudnym tematem, trzeba zwrócić uwagę również na to, że coraz bardziej świadomi e-konsumenci stawiają także na prosty i intuicyjny proces zakupowy oraz szybkie i wygodne metody płatności. W najbliższym czasie spodziewamy się wzrostu zainteresowania m.in. płatnościami ratalnymi i odroczonymi. Wszystko to finalnie składa się na zbudowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych, a w efekcie może przełożyć się również na lepsze nastroje konsumenckie – dodaje Dawid Cichy.

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.