Komunikaty PR

Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości często czuje się bezbronny

2024-12-03  |  15:30
Biuro prasowe
Konfederacja Lewiatan

Klient dokonując zakupów w internecie, często pozostaje bezbronny. Z badań wynika, że tylko 22% Polaków zna swoje prawa konsumenckie, a 65% nie jest w stanie wskazać w umowie zapisów, które świadczą, że jest ona prawidłowa. Bezpieczeństwo transakcji cyfrowych powinno być więc priorytetem – podkreślali uczestnicy konferencji „Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości”, którą zorganizowała Konfederacja Lewiatan.

O bezpieczeństwie zakupów w świecie cyfrowym wspomniała Małgorzata Mroczkowska-Horne, dyrektor generalna Konfederacji Lewiatan, otwierając konferencję. Jej zdaniem nowe technologie dają ogromne możliwości, ale też stawiają przed nami wielkie wyzwania związane np. ze sztuczną inteligencją czy transakcjami cyfrowymi.

Mariusz Mielczarek, dyrektor regionalny na Europę Centralną i Wschodnią, Amazon, zwrócił uwagę, że nowe unijne przepisy, które wchodzą w życie, mają chronić klientów i zapewnić, żeby czuli się bezpiecznie w internecie. – Dla nas klient jest najważniejszy, dlatego dbamy o jego bezpieczeństwo wykorzystując w tym celu innowacyjne technologie – dodał.

– Mamy do czynienia z nierównowagą na rynku cyfrowym. Klienci nie są w stanie nadążać za wszystkimi zmianami w świecie cyfrowym – powiedział Daniel Mańkowski, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wiele firm wykorzystuje ten brak wiedzy i po prostu oszukuje konsumentów. Z międzynarodowych badań wiemy, że średnio w trzech na cztery strony internetowe wykorzystuje się mechanizmy, które wpływają na podejmowanie decyzji zakupowych przez klientów.

W tym miesiącu wchodzą w życie przepisy unijnego rozporządzenia o ogólnym bezpieczeństwie produktów (General Product Safety Regulation) i dyrektywy w sprawie odpowiedzialności za produkty wadliwe (Directive on Liability for Defective Products). Właśnie te nowe regulacje były tematem panelu „Bezpieczeństwo zakupów i produktów w e-commerce – najnowsze trendy, przyszłe wymagania”. Eksperci zgodnie przekonywali, że są one korzystne dla klientów i będą lepiej chroniły ich interesy.

– Każde rozwiązanie, które zwiększa bezpieczeństwo zakupów w internecie  jest dobre dla klientów. Ale konsumenci nie znają i nie czytają informacji, które zawarte są w nowych przepisach. Nie potrafią zadbać o swoje prawa. Bez wsparcia wyspecjalizowanych instytucji (UOKiK, organizacje konsumenckie) nie dadzą sobie rady. Dlatego potrzebna jest szeroka kampania informacyjna, edukacyjna, która spopularyzuje wiedzę o prawach konsumenta – przekonywała Anna Dąbrowska, profesor, Katedra Badań Zachowań Konsumentów, Instytut Zarządzania, SGH.

Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, country leader, Amazon.pl także uważa, że nowe unijne regulacje są korzystne dla klientów, ale ważna będzie ich egzekucja w praktyce. Chodzi o stosowanie równych zasad dla wszystkich.

– Dla nas najważniejszy jest klient, jego dobro. Ma się czuć bezpiecznie w naszym sklepie. Wykorzystujemy nowoczesne technologie, aby ochronić go przed oszustwami – dodała.

Dla Mateusza Winczury, mid-associate, kancelaria KRK Kieszkowska Rutkowska Kolasiński również bardzo ważna jest egzekucja nowych przepisów. – Aby zwiększyć skuteczność nowych rozwiązań trzeba wiernie implementować przepisy dyrektywy oraz zapewnić efektywną ścieżkę dochodzenia roszczeń – powiedział.

W czasie konferencji rozmawiano również o tym jak sztuczna inteligencja może służyć konsumentom, ale i jak może im zaszkodzić. Eksperci zastanawiali się też, jak  Akt o Usługach Cyfrowych zmienia zasady gry dla konsumentów oraz w jaki sposób wybory konsumenckie wpływają na konkurencyjność przedsiębiorstw europejskich?.

Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.