Polscy e-konsumenci polubili zakupy w sieci na raty
Płatności ratalne online za zakupy internetowe przestają już być nowinką technologiczną, zdobywając coraz większe uznanie wśród e-konsumentów i na stałe goszcząc w ich e-portfelach. Jak podaje operator płatności Tpay, z wykorzystaniem metody płatności ratalnych online w ciągu ostatnich sześciu miesięcy najbardziej wzrosła sprzedaż produktów z kategorii poligrafia, wydawnictwa, księgarnie (+ 748 p.p.), budownictwo i narzędzia specjalistyczne (+ 213 p.p.), portale internetowe (+ 102 p.p.) oraz dom i ogród (+ 96 p.p.). Dlaczego klienci polubili zakupy w takim modelu i jakie korzyści niesie on za sobą zarówno dla nich, jak i dla sprzedawców?
Z możliwości finansowania zakupów, jaką są płatności ratalne online, korzysta 46 proc. internautów – wynika z raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2023” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej. Do wybrania tej metody płatności podczas finalizacji transakcji za zakupy w sieci najbardziej skłania konsumentów opcja rat 0% – wskazało na nią 23 proc. ankietowanych.
Raty z zerowym oprocentowaniem to także najczęściej wskazywana (31 proc. odpowiedzi) zaleta tego sposobu płatności. Innymi, często padającymi korzyściami są: szybka decyzja o przyznaniu kredytu do kilku minut (29 proc.), załatwienie formalności online (25 proc.), możliwość zrobienia zakupów mimo braku środków finansowych (23 proc.).
Za co najczęściej płacimy w ratach?
Popularności tej metody przyjrzał się także Tpay, sprawdzając w jakich branżach sklepy sprzedawców internetowych współpracujących z operatorem, zanotowały największe wzrosty pod względem płatności ratalnych online od Banku Pekao S.A. Na przestrzeni ostatnich sześciu miesięcy, przy wykorzystaniu tej metody płatności najmocniej wzrosła sprzedaż produktów w kategorii poligrafia, wydawnictwa, księgarnie (+ 748 p.p.), budownictwo i narzędzia specjalistyczne (+ 213 p.p.), portale internetowe (+ 102 p.p.) oraz dom i ogród (+ 96 p.p.).
Z kolei największe wzrosty w liczbie transakcji zanotowały takie branże jak portale internetowe
(+ 600 p.p.), budownictwo i narzędzia specjalistyczne (+ 213 p.p.), reklama i media (+ 200 p.p.), sklepy i usługi sportowe (+ 67 p.p.) oraz zdrowie i uroda (+ 45 p.p.).
Średnia wartość koszyka zakupowego z wykorzystaniem metody płatności ratalnych online najbardziej wzrosła w kategoriach motoryzacja (+ 362 p.p.) oraz dom i ogród (+ 96 p.p.).
- Przeprowadzona przez Tpay analiza pokazuje, że trend płatności ratalnych online jest coraz bardziej widoczny w różnych sektorach, wzbudza coraz większe zainteresowanie e-konsumentów i prawdopodobnie będzie nadal rosnąć. Sprzedawcy internetowi powinny dostosować swoje strategie sprzedażowe właśnie w tym kierunku, tym bardziej zważywszy na korzyści, jakie może to przynieść ich sklepom. Jedną z nich, doskonale widoczną w powyższych wynikach, jest zwiększenie średniej wartości koszyka zakupowego klienta – mówi Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay.
- Z roku na roku dane z BIK pokazują rosnący trend na rynku kredytów ratalnych. Między innymi, dlatego też zdecydowaliśmy się na wejście z Ratami z Żubrem w kooperacji z naszym partnerem technologicznym Tpay. Widoczne wzrosty sprzedaży, wynikające z finansowania zakupów kredytem ratalnym, potwierdzają, że klienci chętnie wybierają tę formę płatności co ma wpływ na sprzedaż w danym sklepie, który taką metodę udostępnia. Cieszymy się, że możemy zaoferować produkt spełniający oczekiwania różnych grup odbiorców – mówi Marcin Mikołajczak, Dyrektor Biura sprzedaży ratalnej i e-commerce, Bank Pekao S.A.
Czym są płatności ratalne online i jakie przynoszą korzyści?
Choć raty to wiekowe rozwiązanie, wprowadzone przez banki ok. 30 lat temu, dynamiczny rozwój e-commerce wymusił niejako powstanie jego odświeżonej formy, dostosowanej do oczekiwań sklepów internetowych i ich klientów, czyli płatności ratalnych online.
E-konsumentów od realizacji marzenia o zakupach w tej postaci dzieli tylko kilka prostych i szybkich do wykonania kroków.
- Po dodaniu produktów do koszyka i wybraniu tej metody płatności, klient wypełnia krótki, prosty wniosek kredytowy dostosowany do każdego urządzenia, który jest przesłany do banku. Po kilku minutach pojawia się decyzja o możliwości finalizacji transakcji i wystarczy jedynie potwierdzić jeszcze tożsamości wybierając zdalną metodę weryfikacji, np. wideo. Na koniec klient podpisuje umowę kodem SMS – tłumaczy Marcin Mikołajczak, Dyrektor Biura sprzedaży ratalnej i e-commerce, Bank Pekao S.A.
Również dla e-sklepów ścieżka wdrożenia rozwiązania jest niezwykle prosta i przynosi wiele korzyści, takich jak zyskanie przewagi konkurencyjnej, zwiększenie konwersji czy wzrost średniej wartości koszyka zakupowego. Ponadto, uruchomienie płatności ratalnych online w sklepach internetowych może pomóc w przyciągnięciu klientów, którzy przywykli do zakupów z użyciem smartfona. Ten czynnik wziął przy swojej współpracy z Bankiem Pekao S.A. operator płatności Tpay.
- Sprzedawcy mają możliwość wprowadzenia do swoich e-commerce’ów intuicyjnej bramki płatniczej, która pozwala klientom na łatwą i szybką płatność za e-zakupy z możliwością skorzystania z atrakcyjnej oferty ratalnej banku, dostosowanej właśnie do urządzeń mobilnych – mówi Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay.
![Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_2016262556,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę
![Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_879391473,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa
![Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_55720192,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/bgk,w_274,_small.jpg)
Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają
– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.
Regionalne –
Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pge-bydgoszcz-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.
Nauka
Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zpsk-kadry-kosmos-foto,w_133,r_png,_small.png)
Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.