Przedłuż życie swoich butów – z Żabką i woshwosh!
Żabka regularnie rozszerza portfolio oferowanych usług, upraszczając życie klientów, a tym samym uwalniając ich czas. Teraz pomyślała także o ich butach – już od 5 czerwca można je oddać w sklepach sieci do szybkiej, profesjonalnej naprawy lub czyszczenia. To nie tylko wydłuża ich życie nawet o kilka sezonów, ale także pozwala zadbać o środowisko naturalne. Usługi są realizowane wspólnie z woshwosh sp. z o.o., pierwszą w Europie firmą zajmującą się cyrkularnością obuwia, która współpracuje z lokalnymi szewcami, rekultywując to ginące rzemiosło.
Usługi czyszczenia lub naprawy butów można zamawiać w Żabce, poprzez stronę internetową https://woshwosh.zabka.pl/checkout/ lub wchodząc na stronie głównej Żabki w zakładkę „Wygodne usługi”, czyli https://www.zabka.pl/wygodne-uslugi. Klienci mogą wybierać pojedyncze usługi albo pakiety czyszczenia i naprawy, w atrakcyjnych cenach. Przykładowo wymiana fleków lub zelówek kosztuje 35 zł, a standardowe czyszczenie: 59 zł. Dostępne są też pakiety czyszczenia i napraw zawierające impregnację czy ozonowanie oraz pakiety dedykowane butów sportowych lub eleganckich. Czas realizacji zamówienia wynosi do 10 dni dla usługi czyszczenia obuwia oraz do 14 dni dla pakietów i napraw szewskich. Buty należy przynieść do sklepu Żabka wybranego podczas zamawiania usługi i w tym samym miejscu je odebrać.
– Zaskakiwanie naszych klientów kolejnymi wyjątkowymi usługami i rozwiązaniami to specjalność Żabki. Wprowadzając usługi we współpracy z woshwosh, pomagamy klientom oszczędzać ich czas, ale także pieniądze, ponieważ naprawa i czyszczenie obuwia są dużo tańsze niż kupno nowego. Wspólnie z naszymi klientami dbamy także o środowisko, realizując naszą strategię odpowiedzialności i m.in. wcielając w życie zasadę zero waste – jedna para butów rozkłada się średnio aż 50 lat! Dlatego zachęcamy klientów, aby odświeżyli swoje ulubione buty na lato właśnie z woshwosh i Żabką, którą mają tuż za rogiem – mówi Przemysław Tomaszewski, Dyrektor Ds. Sprzedaży i Rozwoju Usług, Żabka Polska.
– Bardzo zależy nam na szerzeniu idei zero waste i popularyzowaniu wśród Polek i Polaków czyszczenia i naprawy butów. Tak jak ubrania oddajemy do pralni, a nie wyrzucamy, tak samo powinniśmy postępować z butami. Przedłużanie im życia jest bardzo ważne z punktu widzenia naszej planety (czyszczenie i naprawa butów versus kupowanie nowych to oszczędność aż 95 proc. CO2). Czyścić buty można w domu, ale bardzo ważne jest to, jak to robimy i dlatego zajmujemy się też edukacją w tym zakresie, bo tradycyjne wrzucanie do pralki zdecydowanie nie jest eko. Dla tych, którzy chcą powierzyć to zadanie profesjonalistom, jest woshwosh. Cieszę się, że wspólnie z Żabką przyczynimy się do popularyzacji idei zero waste – mówi Martyna Zastawna, założycielka woshwosh.
Czyszczenie i naprawa obuwia – działanie na rzecz środowiska
Regularne czyszczenie i naprawa wydłużają życie obuwia nawet o kilka sezonów. Wybierając w Żabce usługę czyszczenia butów wspólnie z woshwosh, a nie piorąc je w pralce, można zmniejszyć ślad węglowy aż o 93 proc[1]. Do prania obuwia w pralce zużywa się bowiem między 35 a 50 litrów wody. Przy każdym praniu z obuwia wydobywają się mikrowłókna, które następnie przyczyniają się do zanieczyszczania wód i oceanów. Pranie butów w pralce powoduje także ich niszczenie, rozklejanie, pękanie i utratę koloru.
Wybierając profesjonalne czyszczenie obuwia zamiast kupna nowych butów, można zaś zmniejszyć ślad węglowy o 85 proc. Produkcja jednej pary obuwia to średnio 14 kg dwutlenku węgla uwalnianego do atmosfery i aż 50 litrów zużytej wody. Jedna para butów rozkłada się średnio 50 lat. Tylko mniej niż 1 proc. wyrzucanych butów podlega recyklingowi.
woshwosh – drugie życie dla ponad pół miliona par butów
woshwosh to pierwsza w Europie firma zajmująca się cyrkularnością obuwia. Powstała z zamiłowania do butów i ekologii oraz potrzeby realizacji idei zero waste. Usługi woshwosh obejmują profesjonalne czyszczenie i naprawę obuwia. Firma dba dodatkowo o edukację i drugi obieg obuwia, organizując zbiórki dla potrzebujących oraz sprzedaż butów używanych. Poprzez współpracę z lokalnymi szewcami woshwosh rekultywuje ginące szewskie rzemiosło. Firma działa na rynku od 2015 roku. Dała drugie życie już ponad pół miliona parom butów.
Zakłady szewskie – ginące rzemiosło
Buty są jednym z najstarszych wynalazków ludzkości. Mieszkający w jaskiniach i chodzący po niewygodnym podłożu ludzie pierwotni wymyślili pierwsze buty, aby ułatwić sobie życie i chronić stopy przed zimnem. O butach była mowa już w dokumentach pochodzących ze starożytnego Egiptu, Grecji czy Chin. Jedne z najstarszych znalezionych przez archeologów butów pochodzą z ok. 3300 r. p.n.e. Odnaleziono je w Alpach – była to podeszwa z niedźwiedziej skóry z siatką ze sznurka, którą w razie potrzeby wypełniano słomą, aby zapewnić ciepło.
Od czasów średniowiecza rzemiosło zajmujące się wytwarzaniem i naprawą obuwia było jednym z najpopularniejszych i najbardziej potrzebnych. Stosowane wówczas podeszwy szybko się zużywały, dlatego popyt na wyroby szewskie był duży i w społeczeństwie było miejsce dla wielu szewców. W połowie XIX wieku, tak w przypadku szewstwa, jak i innych zawodów, zaczęła się szybko postępująca mechanizacja. Od tamtej pory liczba szewców stopniowo się zmniejszała i obecnie jest to już rzadki zawód, ponieważ większość butów jest produkowana w dużych fabrykach. Niewiele osób naprawia obuwie – większość je wyrzuca i kupuje nowe.
Więcej o usługach naprawy i czyszczenia obuwia w Żabce: https://woshwosh.zabka.pl/checkout/
[1] Wyniki zmniejszania śladu węglowego zostały opracowane przez firmę ter.go

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.