Komunikaty PR

RFreshID – kontroluj daty, zamiast marnować produkty i generować straty

2023-04-13  |  10:51
Biuro prasowe

Problem marnowania żywności jest dość powszechny i dotyczy praktycznie wszystkich gospodarek na świecie. Straty generują gospodarstwa domowe, kupując za dużo żywności, sami producenci, ale także sieci handlowe i sprzedawcy detaliczni, którzy nie pilnują dat przydatności do spożycia lub robią to w nieumiejętny sposób. Obok wymiaru ekologicznego i społecznego, marnowanie żywności ma też bardzo mierzalny wymiar ekonomiczny – wyrzucony towar to nie tylko strata finansowa oraz, co ważne, utracony zysk. Do tego ustawodawcy wprowadzają całe systemy kar za taki proceder, a kary stają się coraz bardziej dotkliwe. Przykładowo jedna z największych brytyjskich sieci handlowych została ukarana grzywną w wysokości ponad 7.5 mln funtów (około 43 mln PLN) za to, że niedokładnie pilnowała terminów przydatności do spożycia, a tym samym narażała klientów na zakup przeterminowanych produktów[1].

Z danych Eurostatu[2] wynika, że niechlubnym liderem rankingu jest Cypr, gdzie średnio jeden mieszkaniec marnuje aż 397 kg żywności rocznie, drugie miejsce zajmuje zaś Dania z wynikiem 221 kg. W przypadku obu tych krajów problemem nie są jednak gospodarstwa domowe – te wyrzucają do kosza odpowiednio 71 i 79 kg – ale producenci i sprzedawcy. A jak na tym tle wypadają Polacy? W naszym kraju statystycznie marnujemy 106 kg żywności rocznie na głowę, a blisko połowa tych strat generowana jest w gospodarstwach domowych. Pozostała część marnowana jest w sklepach, na etapie produkcji czy np. w restauracjach. Z kolei w USA mieszkańcy wyrzucają średnio 131 kg żywności na osobę rocznie[3].

Mimo rosnących obaw związanych z marnowaniem żywności[4], w Europie wyrzuca się do kosza ponad 89 milionów ton jedzenia rocznie. Mniej więcej 5%, czyli ponad 4,45 mln ton, przypada na sektor sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych, gdzie świeżą żywność często wyrzuca się z powodu upływu terminu ważności[5].

 

Zmieniające się nawyki

Sklepy przyzwyczajały przez wiele lat konsumentów, że półki muszą być po brzegi wypełnione towarem, a przykładowo warzywa i owoce muszą wyglądać idealnie, najlepiej tego samego rozmiaru i kształtu. Konsumenci natomiast stronili od towarów z krótką datą przydatności do spożycia, tak samo, jak unikali bananów z brązowymi plamkami na skórce czy marchwi w nietypowym kształcie. Szalejące ceny, ale także zmieniająca się świadomość konsumentów zmieniły te nastawienia. Coraz częściej sięgamy po naturalnie wyglądające owoce i warzywa, a półki z produktami o krótkich datach przydatności cieszą się ogromną popularnością wśród kupujących. I to właśnie tego typu towary coraz częściej są pożądane przez konsumentów.

Coraz lepiej rozumiemy także różnice pomiędzy „najlepiej spożyć przed” oraz „należy spożyć do”. Sektor handlu detalicznego ma tutaj ogromne pole do popisu – od poprawy swojego wizerunku jako marki, która nie marnuje żywności, poprzez zaspokojenie potrzeb coraz bardziej świadomych konsumentów i ochronę ich bezpieczeństwa żywieniowego, aż po ochronę swoich zysków i ograniczenie bardzo wymiernych strat.

- Biznes musi spojrzeć na problem dat przydatności bardzo pragmatycznie. Dbałość o zdrowie konsumenta to oczywiście najwyższy priorytet. Jednak tuż za nim należy postawić realny problem strat finansowych. Niesprzedany towar należy oddać lub zutylizować, co kosztuje. Te produkty to również wyrzucone do kosza pieniądze oraz utracony zysk z marży. To wszystko sprawia, że warto zainwestować w technologiczne rozwiązania pozwalające na dokładną kontrolę dat przydatności do spożycia. Coraz bardziej ekologiczni konsumenci, ale także poszerzająca się ostatnio grupa wrażliwych cenowo kupujących – sprawia, że promowanie towarów z dobiegającą datą przydatności wszystkim się opłaca – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.

 

Automatyczne monitorowanie dat przydatności

Dotychczas, chcąc zidentyfikować daty przydatności do spożycia łatwo psujących się produktów i kontrolować potrzebę uzupełniania towarów, sklepy stosowały czasochłonną kontrolę wzrokową, jednocześnie mniej niż połowa z nich[6] wykorzystywała automatyczne systemy kontrolujące poziom zapasów, ale nie terminy ważności[7] produktów. Kontrola wzrokowa to dość pracochłonne i często zawodne narzędzie, a dla sieci handlowych jednym z kluczowych elementów jest przecież dbałość o bezpieczeństwo żywności.

Bezpieczeństwo to jeden aspekt, a wybory konsumenckie to drugi. Raport przygotowany przez Blix i Kantar pokazuje, że 62% konsumentów zrezygnuje z zakupu mięsa, kiedy wygląda ono na nieświeże, a aż 31% nie dokona zakupu, w przypadku zbyt krótkiej daty przydatności do spożycia[8]. Pokazuje to dobitnie, że sklepy mogą tracić spory wolumen kupujących w sytuacji, kiedy źle zarządzają datami przydatności i odpowiednią rotacją towarów.

Rozwiązanie RFreshID™ do kontroli żywności świeżej, wykorzystujące technologię RFID, pozwala na łatwą identyfikację produktów, których termin ważności zbliża się ku końcowi, umożliwiając sklepom dokładne monitorowanie poziomu zapasów i skuteczną rotację towaru.

Korzystający z niego sprzedawcy detaliczni mogą zarządzać zapasami i precyzyjnie planować uzupełniania towarów, a także obniżkę cen w celu ich wyprzedaży. Klienci używający rozwiązania RFreshID zauważyli, że ilość zmarnowanej żywności zmalała o 60%[9], przy jednoczesnym zminimalizowaniu czasu poświęconego na ręczną kontrolę towarów o nawet 78%[10]. Odnotowano również poprawę dokładności stanów magazynowych do 99,99%[11] na magazynie i do 99%[12] na sali sprzedaży. Pozwala to w prosty sposób zwiększyć dostępność produktów, przyczyniając się tym samym do wzrostów sprzedaży.

Takie rozwiązanie umożliwia sklepom procesowanie informacji o produktach i terminach ich ważności, a następnie wydruk spersonalizowanych etykiet RFID, które umieszcza się na opakowaniu. System zapisuje wszystkie dane w chmurze i pozwala analizować liczbę takich produktów, moment ich zakodowania, jak również czas pozostały do upływu terminu ważności.

Pracownicy sklepów używają ręcznych czytników, które szybko i dokładnie zliczają i lokalizują konkretne produkty. W połączeniu z funkcją raportowania, rozwiązanie dostarcza w czasie rzeczywistym przydatnych danych dotyczących zatowarowania, terminów ważności, obniżek, odpadów, produktów do uzupełnienia i zamówienia, a także towarów, które wkrótce stracą lub już straciły ważność.

– Wdrażając zautomatyzowany system zarządzania datami przydatności do spożycia, sklepy nie tylko ułatwiają sobie kontrolę stanów magazynowych, ale przede wszystkim znacząco zmniejszają poziom kosztownego marnotrawienia żywności. RFreshID zapewnia najwyższy poziom precyzji i gwarantuje, że sprzedawcy detaliczni oferują odpowiednią cenę, w odpowiednim momencie oraz na odpowiednim produkcie – dodaje Robert Głażewski.

 


[1] https://www.bcl.com/tesco-receives-highest-ever-food-safety-fine-of-7-56-million-for-out-of-date-food-offences-a-regulatory-compliance-warning-for-all-businesses/

[2] https://obserwatorgospodarczy.pl/2022/11/17/kazdego-tygodnia-na-europejskie-wysypiska-trafia-ponad-1-mln-ton-jedzenia/

[3] https://www.vox.com/22559293/food-waste-expiration-label-best-before

[4] https://ec.europa.eu/food/safety/food_waste_en

[5] https://www.eurocommerce.eu/media/134575/Food%20Waste%20Brochure%20-%20final.pdf

[6] Zarządzanie odpadami świeżej żywności w dużym centrum dystrybucyjnym: Nielsen/AECOC

[7] Nielsen/AECOC

[8] https://grupablix.pl/raporty/raport-miesny-2023/

[9]  Badania wewnętrzne firmy Checkpoint Systems

[10] Badania wewnętrzne firmy Checkpoint Systems

[11] Badania wewnętrzne firmy Checkpoint Systems

[12] Badania wewnętrzne firmy Checkpoint Systems

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę Biuro prasowe
2024-06-27 | 15:10

Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę

W 2017 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła 27 czerwca Międzynarodowym Dniem Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP). Warto przy tym wspomnieć, że
Handel Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa
2024-06-27 | 11:40

Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa

Lidl, jeden z największych detalistów na świecie, oraz WWF, jedna z najbardziej znanych i niezależnych organizacji zajmujących się ochroną środowiska, ogłaszają nawiązanie nowego
Handel Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes
2024-06-27 | 09:45

Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes

Handel detaliczny należy do jednej z branż, którą bardzo szybko dotykają wszelkie perturbacje rynkowe – od ograniczeń w handlu, poprzez restrykcje znane z pandemii, aż po

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gospodarka

Przyspieszają prace nad zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2025 roku

Ministerstwo Finansów kończy prace nad nowymi przepisami dotyczącymi finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Po prekonsultacjach ze stroną samorządową wkrótce prace nad projektem ustawy zostaną wpisane do prac rządu. – Robimy wszystko, żeby przepisy weszły w życie z początkiem przyszłego roku – mówi Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Reforma jest konieczna, bo sytuacja finansowa samorządów pogorszyła się znacząco w ostatnich latach, głównie z powodu niekorzystnych zmian podatkowych. O ile w 2018 roku tylko 2 proc. JST prognozowało deficyt operacyjny, o tyle w 2023 roku była to już ponad połowa.

Konsument

Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać

Choć wykorzystanie cyfrowych narzędzi w opiece zdrowotnej rośnie, to wciąż papierologia jest zmorą dla personelu medycznego. Podobnie jak obowiązki administracyjne. – W zależności od specjalizacji wypełnianie niezbędnej dokumentacji może zajmować od jednej czwartej do nawet dwóch trzecich czasu, jaki lekarz ma na przyjęcie pacjenta – mówi Paweł Paczuski, współzałożyciel i prezes zarządu upmedic. Polski medtech opracował zasilanego AI inteligentnego asystenta lekarza, który istotnie przyspiesza ten proces. Ma to znaczenie szczególnie w diagnostyce, gdzie na opisy badań pacjenci czekają tygodniami, co przekłada się na skuteczność ich leczenia. W przyszłości ten proces będzie wspierany jeszcze silniej przez dalszy rozwój sztucznej inteligencji.

Ochrona środowiska

Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne

1 lipca wchodzą w życie nowe obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorcy w gastronomii będą musieli oferować klientom alternatywne dla plastikowych opakowania wielorazowego użytku na żywność i napoje. Obowiązkiem staje się także stosowanie zakrętek i wieczek przymocowanych do butelek i kartoników, by ten cenny surowiec trafiał również do przetworzenia. Nowe wymogi to kolejne etapy wdrażania dyrektywy plastikowej, której celem jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych zalegających na wysypiskach śmieci. W planach są kolejne regulacje, które mają sprawić, że opakowania staną się bardziej przyjazne dla środowiska. Globalne badania wskazują, że takie przepisy cieszą się dużym poparciem w społeczeństwach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.