Sieć dyskontów Action zamyka rok 2022 ze wzrostami
- W minionym roku sprzedaż netto wzrosła o 30% do 8,9 mld euro, EBITDA operacyjna wyniosła 1,2 mld euro.
- Liczba sklepów sieci wzrosła do 2 263 lokalizacji (wzrost o 280 sklepów) w 10 krajach.
W 2022 roku Action rozpoczął działalność w Hiszpanii (a także w marcu 2023 rozpoczął działalność na 11 rynku europejskim, otwierając pierwszy sklep na Słowacji). - W 2022 roku marka skupiała się na zwiększaniu jakości produktów i zrównoważonym rozwoju dzięki realizacji programu zrównoważonego rozwoju Action.
- W 2022 roku Action utworzył 8 211 nowych miejsc pracy i nadal kontynuuje inwestycje
w rozwój pracowników.
Dyskont Action zamknął rok 2022 z dobrymi wynikami finansowymi. Firma dynamicznie rozwijała się w krajach, w których działa, a liczba sklepów wzrosła o rekordowe 280 nowych placówek. Ponadto osiągnięto bardzo dobre wyniki w zakresie poprawy jakości produktów i działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w opublikowanej dziś aktualizacji działań z minionego roku.
Wynik rośnie dzięki istniejącym i nowym sklepom
Dzięki rozwojowi istniejących sklepów i otwarciu nowych, sprzedaż Action w 2022 roku wyniosła 8,9 mld euro (wzrost o 30% rok do roku). Wynikająca z tego EBITDA operacyjna wzrosła do 1,2 mld euro. W 2022 roku Action otworzyło 280 nowych sklepów, a także rozpoczęło działania na rynku w Hiszpanii, zamykając miniony rok obecnością w 10 krajach europejskich. Liczba sklepów, które prowadzi Action, wzrosła do ponad 2 000 placówek. Na koniec 2022 r. w dziesięciu krajach działało łącznie 2 263 sklepów Action. W marcu 2023 roku Action rozpoczął działalność na jedenastym rynku europejskim, otwierając swój pierwszy sklep na Słowacji.
Odnotowany wzrost sprzedaży jest wynikiem m.in. otwarcia nowych sklepów, większej częstotliwości wizyt klientów i wzrostu wydawanej kwoty za zakupy per wizyta. Częściowy wpływ na wzrost sprzedaży odegrało zniesienie wielu ograniczeń związanych z COVID-19.
Prezes Action, Hajir Hajji, wyjaśnia: "Widzimy wzrost popytu na sklepy dyskontowe. Nasza formuła oparta na asortymencie 6.000 artykułów podzielonych na 14 kategorii produktowych, którą cechuje duża różnorodność, a także najniższe ceny, jest popularna we wszystkich krajach, w których działamy. Nasi klienci odwiedzają Action, aby zakupić zarówno produkty codziennego użytku - środki czystości, artykuły higieny osobistej - jak i np. odzież czy artykuły do majsterkowania. W ubiegłym roku szczególną popularnością cieszyły się produkty sezonowe, takie jak: koce i świece, na które dodatkowo wzrosło zapotrzebowanie m.in. w związku ze podwyższeniem cen energii.”
Action stawia na jakość produktów i zrównoważony rozwój
Action koncentruje się na tym, aby produkty były jakościowe i zrównoważone. Dlatego też realizuje własny program zrównoważonego rozwoju Action Sustainability Program. CEO Hajir Hajii wyjaśnia: „Jesteśmy pewni, że można zaoferować klientom produkty, które mają najniższą cenę i mogą być produkowane w zrównoważony sposób. W 2022 roku zmniejszyliśmy własne emisje CO2 (zakres-1 i -2) o 40%. W miarę postępów stawiamy sobie coraz bardziej ambitne cele. Na przykład termin, w którym 100% naszego drewna i bawełny powinno być pozyskiwane w sposób zrównoważony, został przyspieszony do 2023 r. dla bawełny i 2024 r. dla drewna."
W kontekście zrównoważonego rozwoju produktów Action ustanowiło programy cyrkularności dla wszystkich swoich kategorii, aby jeszcze bardziej poprawić skład, użytkowanie i żywotność produktów. Są one również regularnie nagradzane. W 2022 jeden z produktów marki własnej SuperFinn otrzymał w Belgii nagrodę w kategorii „Najlepszy Produkt Roku 2022-2023[1]”.
W 2022 roku marka odnotowała również postępy w zakresie zrównoważonego rozwoju firmy. Już ponad 1900 sklepów Action nie posiada przyłącza gazowego, a 95% posiada energooszczędne oświetlenie LED. Pozostałe sklepy zrezygnują całkowicie z użytkowania gazu do końca 2024 roku. W ubiegłym roku zaoszczędzono również średnio 10% w energii na metr kwadratowy powierzchni handlowej.
Pracownicy są podstawą sukcesu
Marka inwestuje w ludzi. To właśnie oni tworzą pozytywne doświadczenia zakupowe dla klientów. Action zatrudnia ponad 80 000 osób reprezentujących 136 narodowości. W 2022 roku Action utworzyło aż 8 211 nowych miejsc pracy, przeszkoliło 61 343 osób, a 2 667 współpracowników otrzymało awans wewnętrzny.
Hajir Hajji podsumowuje: "W tym roku Action świętuje swoje trzydziestolecie. Jestem dumna ze wszystkich pracowników, którzy doprowadzili nas do miejsca, w którym jesteśmy dzisiaj. Dzięki pracy, szkoleniom i awansom wewnętrznym, aktywnie zwiększamy możliwości naszych zespołów, dając im szansę na rozwój. Tak działaliśmy w ubiegłym roku i tak będziemy działać w kolejnych latach, aby skutecznie rozwijać Action.”
Update 2022
Dziś Action publikuje Update 2022, w którym szerzej omawia rozwój Action w 2022 roku, w tym postępy w realizacji Programu Zrównoważonego Rozwoju Action (www.action.com/action-updates).
O Action
Action (action.com) jest najszybciej rozwijającym się dyskontem nieżywnościowym w Europie, ze stale zmieniającą się ofertą 6 000 produktów w 2 263 sklepach dla 15 milionów klientów tygodniowo. Ponadto kolejne 6,5 miliona konsumentów odwiedza co tydzień stronę Action.com. Action zatrudnia ponad 80 000 osób w 11 krajach, reprezentujących 136 różnych narodowości. Oferując stale zaskakujący asortyment w najniższych cenach, aktywnie doskonalimy produkty pod względem jakości i zrównoważonego rozwoju, tak aby spełnić obietnicę Action: małe ceny, duże uśmiechy.
[1] Produkt roku jest wybierany online przez tysiące konsumentów. Poprzez głosowanie wybierają produkty, które uważają za najbardziej atrakcyjne
i innowacyjne.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.