Komunikaty PR

Szara strefa treści online. Wyniki badania Magna & Channel Factory

2023-01-31  |  01:00
Biuro prasowe

23 stycznia MAGNA Media Trials, we współpracy z Channel Factory opublikowały wyniki badania Quantifying the Grey: The Nuances of Questionable Content dotyczącego wątpliwych treści w reklamie online i ich wpływu na postrzeganie marki.

Reklamowanie marki przy treściach, które nie są zgodne z jej wartościami jest od dawna wyzwaniem dla osób zajmujących się cyfrową reklamą. Niewłaściwe dopasowanie treści osłabia odbiór i wpływ reklamy, co w konsekwencji może prowadzić do porzucenia zamiaru zakupu reklamowanego produktu lub, w skrajnych przypadkach, zupełnego odwrócenia się od danej marki.

Obszar “wątpliwych treści”, nazywany również w cyfrowym krajobrazie “szarą strefą”, wciąż pozostaje niedostatecznie zbadany. MAGNA Media Trials, wiodąca w branży firma badawcza IPG Mediabrands MAGNA, we współpracy z Channel Factory, zagłębiła się w ten temat w raporcie Quantifying the Grey: The Nuances of Questionable Content. W badaniu sprawdzono jak treści wątpliwe, których nie można jednoznacznie skategoryzować - wpływają na postrzeganie i odbiór marki przez konsumentów.

Mimo, że badanie swoim zasięgiem nie objęło krajów UE, zauważam wiele punktów styku, jeśli popatrzymy na naszą sytuację rynkową. Rozpatrując przykładowo platformę YouTube, wiemy, że stanowi ona bardzo złożony ekosystem reklamowy. Wiemy również, że dodatkowych komplikacji przysparza wybór odpowiednich treści, przy których emitowana będzie kampania reklamowa. Prowadzimy i realizujemy wiele raportów z kampanii realizowanych przez klientów oraz agencje, z których wynika, że prawie 30 proc. emisji kampanii wyświetlanych jest przy źle dopasowanych i kontrowersyjnych treściach. W większości są to treści niebezpieczne dla marki lub treści dziecięce, które nie stanowią zagrożenia sensu stricto, jednak wpływają na wizerunek i postrzeganie marki mówi Szymon Szmigiel, Managing Director, Channel Factory Polska.

Główne wnioski z badania: 

·       Marki najwięcej do stracenia mają zwłaszcza wśród młodszych pokoleń. Intencje zakupowe u Gen Z spadły o 7 proc., natomiast u Millenialsów o 5 proc. w przypadku, gdy marka reklamowała się przy wątpliwych treściach.

·       Marki odpowiadają za treści, z którymi sąsiadują: 49 proc. brytyjskich konsumentów zgodziło się, że marka wspiera treści, przy których wyświetlana jest ich reklama. Większa świadomość dotycząca ekosystemu reklamowego sprawia również, że konsumenci czują, że reklama wyświetlana przed filmem ma jakiś rodzaj bezpośredniego związku z marką.

·       Konsumenci z Wielkiej Brytanii mieli silniejsze skojarzenia z przekazem przy treściach standardowych (+14 proc. powyżej neutralnej normy) w porównaniu z reklamami przy treściach źle dopasowanych (+4 proc.).

·       Treści odpowiednie dla jednej marki, mogą być nieadekwatne dla innej: postrzeganie adekwatności różni się w zależności od marki; podczas gdy wątpliwe treści są najbardziej nieodpowiednie dla marek zabawek (+26 powyżej wskaźnika oznaczającego treści standardowe/neutralne) i usług finansowych (+11), rzadziej są one postrzegane jako niewłaściwe dla marek napojów (-14) i szybkiej obsługi (-22).

·       W środowisku zawodowym marki powinny być jeszcze bardziej ostrożne w kwestii adekwatności: w przypadku kierowania reklamy do odbiorców B2B, wątpliwe treści są uznawane przez konsumentów za jeszcze mniej odpowiednie – 45 proc. z nich zauważa niedopasowanie treści, jeśli chodzi o marki usług finansowych B2B, a 38 proc. w przypadku tożsamych usług B2C.

Marki muszą pochylić się nad wyzwaniami, jakie stawia szara strefa treści w reklamie online. Reklamodawcy, którzy uszyją strategie pod oczekiwania konsumentów, odniosą zdecydowanie większy sukces w kontekście postrzegania marki oraz intencji zakupowychmówi Szymon Szmigiel i dodaje podobnie jak marki od zawsze podejmowały decyzje o tym, gdzie kupić reklamy drukowane lub umieścić swoje billboardy, uważam, że marki kupujące media placement w wideo online również powinny trzymać się podobnej zasady, w kontekście treści występujących w ich sąsiedztwie.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę Biuro prasowe
2025-07-14 | 00:15

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Czy Europa konsekwentnie broni zdrowia swoich obywateli i wspiera zrównoważone rolnictwo? A może stosuje podwójne standardy, dopuszczając import żywności produkowanej przy
Handel Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.