Teraźniejszość i przyszłość promocji w punktach sprzedaży
Proszę coś opowiedzieć o roli materiałów POS w nowoczesnych strategiach marketingowych.
W skrócie można powiedzieć, że strategie związane z użyciem materiałów POS, czyli materiałów reklamowych stosowanych w punktach sprzedaży, mają trzy podstawowe cele: zwrócenie uwagi klienta na produkt, promowanie go w ramach ograniczonej przestrzeni sklepowej i wywarcie jak największego wpływu na konsumentów, szczególnie tych, którzy podejmują decyzje w sposób impulsywny. Chcąc przyciągnąć wzrok stosujemy ciekawy design, a treść przekazu powinna być jasna i krótka. Produkty powinny być zaprezentowane w oryginalny, atrakcyjny wizualnie sposób, również z użyciem technologii cyfrowej, wyświetlaczy, ekranów dotykowych czy rozszerzonej rzeczywistości, światła, dźwięków czy zapachów. Nabywcy kierujący się impulsem często reagują na wyraziste komunikaty wywołujące emocje. Jednak najważniejsze jest zrozumienie tego, że użycie materiałów POS nie ma na celu tylko atrakcyjnie wyeksponować produkt. Celem nadrzędnym jest zawsze wsparcie sprzedaży.
W jaki sposób zmienia się branża materiałów POS, na jakie najważniejsze trendy rynkowe musi odpowiadać?
Branża materiałów POS dostarcza narzędzia marketingowe, które pozwalają sklepom i producentom zwiększyć zyski i poprawić wizerunek marek. W ostatnich latach najważniejszym trendem rynkowym jest wzrost znaczenia technologii cyfrowych i interaktywnych rozwiązań w punktach sprzedaży. Coraz częściej korzystamy z ekranów dotykowych, wirtualnej rzeczywistości, czy nawet emisji zapachu, aby poprawić interakcje z klientami i zwiększyć ich zaangażowanie. Ponadto, coraz bardziej istotne są systemy analizy danych, które pozwalają na lepsze zrozumienie zachowań klientów w sklepie oraz ich preferencji. Umożliwia to lepszą personalizację doświadczenia zakupowego. Kolejnym trendem w branży materiałów POS jest rosnąca świadomość ekologiczna, co prowadzi do zwiększonego zainteresowania rozwiązaniami służącymi zrównoważonemu rozwojowi. W ramach tej tendencji, coraz częściej stosowane są materiały długotrwałe, aby POSy były wielorazowe. Oczywiście najlepiej, gdyby były też biodegradowalne, takie jak papier z recyklingu czy bioplastik, ale ważna jest ich wytrzymałość. Czynniki sukcesu w branży materiałów POS to przede wszystkim innowacyjność i elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniających się potrzeb rynku. Te czynniki najczęściej przekładają się na zdolność do utrzymywania długotrwałych relacji z klientami.
Jednak, jak sam Pan powiedział przed chwilą, nowoczesny marketing w punkcie sprzedaży to coś więcej niż tylko atrakcyjne wyeksponowanie produktu. W jaki sposób można kreatywnie wykorzystywać materiały POS?
Wszystkie uczciwe chwyty są dozwolone, a pomysłów można mieć naprawdę mnóstwo. Kampanie w punktach sprzedaży powinny być nakierowane na natychmiastową sprzedaż określonych produktów. To znaczy, że materiały POS nigdy nie powinny być celem samym w sobie. Muszą być elementem szerszej, dogłębnie przemyślanej strategii. Powinny wspomagać oferty specjalne, cross selling i upselling, programy lojalnościowe, degustacje czy dystrybucję próbek czy kuponów promocyjnych. W każdym przypadku należy pamiętać o tym, że celem kampanii są efekty sprzedażowe. Stopień realizacji celów powinien być na bieżąco badany za pomocą narzędzi statystycznych. W przypadku, gdy efekty są niezadowalające należy modyfikować strategię i sposób użycia narzędzi marketingowych.
Czy znaczenie narzędzi POS w nowoczesnych strategiach marketingowych rośnie czy maleje?
Znaczenie narzędzi POS w nowoczesnych strategiach marketingowych będzie jeszcze długo rosło, ponieważ mają one bezpośrednie przełożenie na budowanie silnych relacji z klientami i wzrost sprzedaży. Chociaż w dzisiejszych czasach klienci coraz częściej dokonują zakupów online, to jednak wielu z nich nadal chętnie odwiedza sklepy stacjonarne, choćby przed realizacją zakupu on-line. To znaczy, że promocja w punktach sprzedaży jest komplementarna a nie konkurencyjna w stosunku do promocji online. Współczesne strategie marketingowe skupiają się na personalizacji i zaspokajaniu potrzeb klientów, a narzędzia POS są doskonałym narzędziem pozwalającym na osiągnięcie tych celów. Na przykład, dzięki wykorzystaniu interaktywnych ekranów dotykowych, sklepy mogą tworzyć hybrydowe strategie marketingowe pozwalające na połączenie zalet tradycyjnych i cyfrowych kanałów sprzedaży. Ponadto, narzędzia POS pozwalają na natychmiastowe wzmocnienie sprzedaży poprzez intensywne oddziaływanie na klienta dokładnie w momencie, w którym podejmuje on decyzję zakupową.
W jaki sposób metody promocji w punktach sprzedaży będą ewoluować w najbliższych latach?
Wykorzystanie narzędzi POS będzie się rozwijać i ewoluować wraz z postępem technologicznym oraz zmieniającymi się potrzebami i preferencjami klientów. Na pewno możemy spodziewać się coraz szerszego wykorzystania technologii w punktach sprzedaży. Klienci będą tylko bardziej zaangażowani poprzez interaktywne doświadczenia zakupowe. Z kolei rozwój technik analizy danych i narzędzi „big data” umożliwi precyzyjniejsze określanie potrzeb i preferencji klientów, co również przełoży się na personalizację doświadczenia zakupowego. Rosnąca świadomość ekologiczna będzie skłaniać sklepy i producentów do stosowania materiałów bardziej przyjaznych dla środowiska. Należy też spodziewać się, że materiały POS będą się integrować z narzędziami e-commerce. Z kolei rozwój automatyzacji i sztucznej inteligencji pozwoli na wprowadzenie bardziej zaawansowanych narzędzi POS, takich jak inteligentne regały i automaty sprzedające, co w perspektywie obniży koszty funkcjonowania tradycyjnych sklepów i pozwoli im na bardziej skuteczną konkurencję w środowisku cyfrowym. Dla producentów narzędzi POS bardzo ważna stanie się umiejętność wprowadzania szybkich zmian i innowacyjnych rozwiązań.

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.