Teraźniejszość i przyszłość promocji w punktach sprzedaży
Proszę coś opowiedzieć o roli materiałów POS w nowoczesnych strategiach marketingowych.
W skrócie można powiedzieć, że strategie związane z użyciem materiałów POS, czyli materiałów reklamowych stosowanych w punktach sprzedaży, mają trzy podstawowe cele: zwrócenie uwagi klienta na produkt, promowanie go w ramach ograniczonej przestrzeni sklepowej i wywarcie jak największego wpływu na konsumentów, szczególnie tych, którzy podejmują decyzje w sposób impulsywny. Chcąc przyciągnąć wzrok stosujemy ciekawy design, a treść przekazu powinna być jasna i krótka. Produkty powinny być zaprezentowane w oryginalny, atrakcyjny wizualnie sposób, również z użyciem technologii cyfrowej, wyświetlaczy, ekranów dotykowych czy rozszerzonej rzeczywistości, światła, dźwięków czy zapachów. Nabywcy kierujący się impulsem często reagują na wyraziste komunikaty wywołujące emocje. Jednak najważniejsze jest zrozumienie tego, że użycie materiałów POS nie ma na celu tylko atrakcyjnie wyeksponować produkt. Celem nadrzędnym jest zawsze wsparcie sprzedaży.
W jaki sposób zmienia się branża materiałów POS, na jakie najważniejsze trendy rynkowe musi odpowiadać?
Branża materiałów POS dostarcza narzędzia marketingowe, które pozwalają sklepom i producentom zwiększyć zyski i poprawić wizerunek marek. W ostatnich latach najważniejszym trendem rynkowym jest wzrost znaczenia technologii cyfrowych i interaktywnych rozwiązań w punktach sprzedaży. Coraz częściej korzystamy z ekranów dotykowych, wirtualnej rzeczywistości, czy nawet emisji zapachu, aby poprawić interakcje z klientami i zwiększyć ich zaangażowanie. Ponadto, coraz bardziej istotne są systemy analizy danych, które pozwalają na lepsze zrozumienie zachowań klientów w sklepie oraz ich preferencji. Umożliwia to lepszą personalizację doświadczenia zakupowego. Kolejnym trendem w branży materiałów POS jest rosnąca świadomość ekologiczna, co prowadzi do zwiększonego zainteresowania rozwiązaniami służącymi zrównoważonemu rozwojowi. W ramach tej tendencji, coraz częściej stosowane są materiały długotrwałe, aby POSy były wielorazowe. Oczywiście najlepiej, gdyby były też biodegradowalne, takie jak papier z recyklingu czy bioplastik, ale ważna jest ich wytrzymałość. Czynniki sukcesu w branży materiałów POS to przede wszystkim innowacyjność i elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniających się potrzeb rynku. Te czynniki najczęściej przekładają się na zdolność do utrzymywania długotrwałych relacji z klientami.
Jednak, jak sam Pan powiedział przed chwilą, nowoczesny marketing w punkcie sprzedaży to coś więcej niż tylko atrakcyjne wyeksponowanie produktu. W jaki sposób można kreatywnie wykorzystywać materiały POS?
Wszystkie uczciwe chwyty są dozwolone, a pomysłów można mieć naprawdę mnóstwo. Kampanie w punktach sprzedaży powinny być nakierowane na natychmiastową sprzedaż określonych produktów. To znaczy, że materiały POS nigdy nie powinny być celem samym w sobie. Muszą być elementem szerszej, dogłębnie przemyślanej strategii. Powinny wspomagać oferty specjalne, cross selling i upselling, programy lojalnościowe, degustacje czy dystrybucję próbek czy kuponów promocyjnych. W każdym przypadku należy pamiętać o tym, że celem kampanii są efekty sprzedażowe. Stopień realizacji celów powinien być na bieżąco badany za pomocą narzędzi statystycznych. W przypadku, gdy efekty są niezadowalające należy modyfikować strategię i sposób użycia narzędzi marketingowych.
Czy znaczenie narzędzi POS w nowoczesnych strategiach marketingowych rośnie czy maleje?
Znaczenie narzędzi POS w nowoczesnych strategiach marketingowych będzie jeszcze długo rosło, ponieważ mają one bezpośrednie przełożenie na budowanie silnych relacji z klientami i wzrost sprzedaży. Chociaż w dzisiejszych czasach klienci coraz częściej dokonują zakupów online, to jednak wielu z nich nadal chętnie odwiedza sklepy stacjonarne, choćby przed realizacją zakupu on-line. To znaczy, że promocja w punktach sprzedaży jest komplementarna a nie konkurencyjna w stosunku do promocji online. Współczesne strategie marketingowe skupiają się na personalizacji i zaspokajaniu potrzeb klientów, a narzędzia POS są doskonałym narzędziem pozwalającym na osiągnięcie tych celów. Na przykład, dzięki wykorzystaniu interaktywnych ekranów dotykowych, sklepy mogą tworzyć hybrydowe strategie marketingowe pozwalające na połączenie zalet tradycyjnych i cyfrowych kanałów sprzedaży. Ponadto, narzędzia POS pozwalają na natychmiastowe wzmocnienie sprzedaży poprzez intensywne oddziaływanie na klienta dokładnie w momencie, w którym podejmuje on decyzję zakupową.
W jaki sposób metody promocji w punktach sprzedaży będą ewoluować w najbliższych latach?
Wykorzystanie narzędzi POS będzie się rozwijać i ewoluować wraz z postępem technologicznym oraz zmieniającymi się potrzebami i preferencjami klientów. Na pewno możemy spodziewać się coraz szerszego wykorzystania technologii w punktach sprzedaży. Klienci będą tylko bardziej zaangażowani poprzez interaktywne doświadczenia zakupowe. Z kolei rozwój technik analizy danych i narzędzi „big data” umożliwi precyzyjniejsze określanie potrzeb i preferencji klientów, co również przełoży się na personalizację doświadczenia zakupowego. Rosnąca świadomość ekologiczna będzie skłaniać sklepy i producentów do stosowania materiałów bardziej przyjaznych dla środowiska. Należy też spodziewać się, że materiały POS będą się integrować z narzędziami e-commerce. Z kolei rozwój automatyzacji i sztucznej inteligencji pozwoli na wprowadzenie bardziej zaawansowanych narzędzi POS, takich jak inteligentne regały i automaty sprzedające, co w perspektywie obniży koszty funkcjonowania tradycyjnych sklepów i pozwoli im na bardziej skuteczną konkurencję w środowisku cyfrowym. Dla producentów narzędzi POS bardzo ważna stanie się umiejętność wprowadzania szybkich zmian i innowacyjnych rozwiązań.

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.