Teraźniejszość i przyszłość promocji w punktach sprzedaży
Proszę coś opowiedzieć o roli materiałów POS w nowoczesnych strategiach marketingowych.
W skrócie można powiedzieć, że strategie związane z użyciem materiałów POS, czyli materiałów reklamowych stosowanych w punktach sprzedaży, mają trzy podstawowe cele: zwrócenie uwagi klienta na produkt, promowanie go w ramach ograniczonej przestrzeni sklepowej i wywarcie jak największego wpływu na konsumentów, szczególnie tych, którzy podejmują decyzje w sposób impulsywny. Chcąc przyciągnąć wzrok stosujemy ciekawy design, a treść przekazu powinna być jasna i krótka. Produkty powinny być zaprezentowane w oryginalny, atrakcyjny wizualnie sposób, również z użyciem technologii cyfrowej, wyświetlaczy, ekranów dotykowych czy rozszerzonej rzeczywistości, światła, dźwięków czy zapachów. Nabywcy kierujący się impulsem często reagują na wyraziste komunikaty wywołujące emocje. Jednak najważniejsze jest zrozumienie tego, że użycie materiałów POS nie ma na celu tylko atrakcyjnie wyeksponować produkt. Celem nadrzędnym jest zawsze wsparcie sprzedaży.
W jaki sposób zmienia się branża materiałów POS, na jakie najważniejsze trendy rynkowe musi odpowiadać?
Branża materiałów POS dostarcza narzędzia marketingowe, które pozwalają sklepom i producentom zwiększyć zyski i poprawić wizerunek marek. W ostatnich latach najważniejszym trendem rynkowym jest wzrost znaczenia technologii cyfrowych i interaktywnych rozwiązań w punktach sprzedaży. Coraz częściej korzystamy z ekranów dotykowych, wirtualnej rzeczywistości, czy nawet emisji zapachu, aby poprawić interakcje z klientami i zwiększyć ich zaangażowanie. Ponadto, coraz bardziej istotne są systemy analizy danych, które pozwalają na lepsze zrozumienie zachowań klientów w sklepie oraz ich preferencji. Umożliwia to lepszą personalizację doświadczenia zakupowego. Kolejnym trendem w branży materiałów POS jest rosnąca świadomość ekologiczna, co prowadzi do zwiększonego zainteresowania rozwiązaniami służącymi zrównoważonemu rozwojowi. W ramach tej tendencji, coraz częściej stosowane są materiały długotrwałe, aby POSy były wielorazowe. Oczywiście najlepiej, gdyby były też biodegradowalne, takie jak papier z recyklingu czy bioplastik, ale ważna jest ich wytrzymałość. Czynniki sukcesu w branży materiałów POS to przede wszystkim innowacyjność i elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniających się potrzeb rynku. Te czynniki najczęściej przekładają się na zdolność do utrzymywania długotrwałych relacji z klientami.
Jednak, jak sam Pan powiedział przed chwilą, nowoczesny marketing w punkcie sprzedaży to coś więcej niż tylko atrakcyjne wyeksponowanie produktu. W jaki sposób można kreatywnie wykorzystywać materiały POS?
Wszystkie uczciwe chwyty są dozwolone, a pomysłów można mieć naprawdę mnóstwo. Kampanie w punktach sprzedaży powinny być nakierowane na natychmiastową sprzedaż określonych produktów. To znaczy, że materiały POS nigdy nie powinny być celem samym w sobie. Muszą być elementem szerszej, dogłębnie przemyślanej strategii. Powinny wspomagać oferty specjalne, cross selling i upselling, programy lojalnościowe, degustacje czy dystrybucję próbek czy kuponów promocyjnych. W każdym przypadku należy pamiętać o tym, że celem kampanii są efekty sprzedażowe. Stopień realizacji celów powinien być na bieżąco badany za pomocą narzędzi statystycznych. W przypadku, gdy efekty są niezadowalające należy modyfikować strategię i sposób użycia narzędzi marketingowych.
Czy znaczenie narzędzi POS w nowoczesnych strategiach marketingowych rośnie czy maleje?
Znaczenie narzędzi POS w nowoczesnych strategiach marketingowych będzie jeszcze długo rosło, ponieważ mają one bezpośrednie przełożenie na budowanie silnych relacji z klientami i wzrost sprzedaży. Chociaż w dzisiejszych czasach klienci coraz częściej dokonują zakupów online, to jednak wielu z nich nadal chętnie odwiedza sklepy stacjonarne, choćby przed realizacją zakupu on-line. To znaczy, że promocja w punktach sprzedaży jest komplementarna a nie konkurencyjna w stosunku do promocji online. Współczesne strategie marketingowe skupiają się na personalizacji i zaspokajaniu potrzeb klientów, a narzędzia POS są doskonałym narzędziem pozwalającym na osiągnięcie tych celów. Na przykład, dzięki wykorzystaniu interaktywnych ekranów dotykowych, sklepy mogą tworzyć hybrydowe strategie marketingowe pozwalające na połączenie zalet tradycyjnych i cyfrowych kanałów sprzedaży. Ponadto, narzędzia POS pozwalają na natychmiastowe wzmocnienie sprzedaży poprzez intensywne oddziaływanie na klienta dokładnie w momencie, w którym podejmuje on decyzję zakupową.
W jaki sposób metody promocji w punktach sprzedaży będą ewoluować w najbliższych latach?
Wykorzystanie narzędzi POS będzie się rozwijać i ewoluować wraz z postępem technologicznym oraz zmieniającymi się potrzebami i preferencjami klientów. Na pewno możemy spodziewać się coraz szerszego wykorzystania technologii w punktach sprzedaży. Klienci będą tylko bardziej zaangażowani poprzez interaktywne doświadczenia zakupowe. Z kolei rozwój technik analizy danych i narzędzi „big data” umożliwi precyzyjniejsze określanie potrzeb i preferencji klientów, co również przełoży się na personalizację doświadczenia zakupowego. Rosnąca świadomość ekologiczna będzie skłaniać sklepy i producentów do stosowania materiałów bardziej przyjaznych dla środowiska. Należy też spodziewać się, że materiały POS będą się integrować z narzędziami e-commerce. Z kolei rozwój automatyzacji i sztucznej inteligencji pozwoli na wprowadzenie bardziej zaawansowanych narzędzi POS, takich jak inteligentne regały i automaty sprzedające, co w perspektywie obniży koszty funkcjonowania tradycyjnych sklepów i pozwoli im na bardziej skuteczną konkurencję w środowisku cyfrowym. Dla producentów narzędzi POS bardzo ważna stanie się umiejętność wprowadzania szybkich zmian i innowacyjnych rozwiązań.

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.