Viterra stawia na niskoemisyjny transport produktów rolnych
Viterra, wiodący na świecie i w Polsce podmiot na rynku handlu zbożem oraz roślinami oleistymi, ogłasza kolejne inicjatywy na rzecz wprowadzenia bardziej zrównoważonego przewozu produktów rolnych. Firma od dwóch lat systematycznie przechodzi z transportu drogowego na kolejowy oraz morski, a do 2025 roku zamierza 30% wszystkich dostaw w kraju realizować poprzez kolej.
Produkcja zboża w Polsce i Europie z roku na rok rośnie, co przekłada się na wyższy poziom eksportu. Między styczniem a lipcem 2022 roku całkowity eksport produktów rolno-spożywczych z Unii Europejskiej wyniósł 127 mld euro, czyli o 14% więcej w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim.
Jednocześnie transport pozostaje jedyną gałęzią przemysłu, w której emisje gazów cieplarnianych wciąż są wyższe, niż w 1990 roku, czyli tzw. roku bazowym. Szacunki podają, że blisko 30% całkowitej emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej pochodzi z transportu, z czego za 72% odpowiada transport drogowy. Obniżenie tych wskaźników jest konieczne dla osiągnięcia założeń Europejskiego Zielonego Ładu.
– Firmy uczestniczące w żywnościowym łańcuchu dostaw muszą przestawić się na szerokie wykorzystanie bardziej zrównoważonych środków transportu. W Viterra korzystamy globalnie z taboru ponad 2000 własnych lub dzierżawionych wagonów, a do jednego pociągu w Polsce możemy załadować tyle towaru, ile mieści 80 samochodów ciężarowych. Co ciekawe, w innych regionach, np. w Kanadzie, podobne zestawy kolejowe mieszczą ich aż 300 – mówi Agnieszka Szechniuk, członek zarządu Viterra Polska. – Mocno inwestujemy także w infrastrukturę do transportu morskiego, rozbudowując ją zarówno o nowe frachtowce, jak i rozwijając sieć terminali portowych, z którymi współpracujemy. W 2022 roku powiększyliśmy naszą flotę o dwa nowe statki o najwyższej wydajności paliwowej. Każdy z nich posiada ładowność na poziomie 85 DWT – dodaje.
Niskoemisyjny transport to część szerszych działań firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju. W trakcie konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu COP26, jako jeden z 13 sygnatariuszy z obszaru rolnictwa, Viterra podpisała zobowiązanie do działań na rzecz zaprzestania wylesiania planety oraz zmniejszania emisji gazów cieplarnianych w obrębie sektora łańcucha dostaw. W listopadzie 2022 roku powstała w tym zakresie mapa drogowa The Agricultural Sector Roadmap to 1.5°C. Do 2050 roku Viterra planuje osiągnąć całkowitą neutralność klimatyczną w zakresie emisji CO2 z wykorzystywanego paliwa oraz kupowanej energii elektrycznej.
Wraz z rosnącą liczbą ludności wzrasta zapotrzebowanie na żywność, a regularne dostawy płodów rolnych do różnych regionów świata nie tylko pozwalają efektywnie bilansować nadwyżki produkcji rolnej w poszczególnych krajach, ale przede wszystkim umożliwiają utrzymanie bezpieczeństwa żywnościowego w wymiarze globalnym. Z opublikowanego w marcu 2023 raportu na temat działalności marki wynika, że między styczniem a grudniem 2022 roku Viterra przetransportowała rekordowe 102 mln ton metrycznych towarów, dostarczając zboże i inne produkty do 125 krajów na całym świecie. Z tej puli ponad 70 mln ton zostało przewiezionych drogą morską.
Viterra Polska zajmuje się handlem, przerobem, magazynowaniem, przeładunkiem i transportem zboża, roślin oleistych, olejów spożywczych i śruty. Spółka jako część międzynarodowej grupy zadebiutowała w Polsce w 1997 roku. Od tamtej pory ściśle współpracuje z producentami żywności, lokalnymi importerami, dystrybutorami oraz instytucjami państwowymi. Jest odpowiedzialna za dostarczanie polskich upraw do odległych części świata. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej: www.viterrapolska.pl
O Viterra
Polski oddział firmy Viterra jest częścią wiodącej na świecie, w pełni zintegrowanej sieci rolniczej, która łączy producentów z konsumentami za pomocą zrównoważonych i wysoko jakościowych produktów rolnych. Spółka Viterra zatrudnia ponad 18 000 pracowników w 37 krajach i jest liderem rynku produktów rolnych, w tym zbóż, nasion oleistych, roślin strączkowych, cukru, ryżu, bawełny, olejów roślinnych i biodiesla.

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.