Komunikaty PR

Żabka wspiera osoby z niepełnosprawnościami

2023-07-14  |  10:25
Biuro prasowe

Wyemitowane w maju i czerwcu spoty telewizyjne Żabki zostały przetłumaczone na polski język migowy. Inicjatywa ta miała na celu zwrócenie uwagi na niedostępność przekazu telewizyjnego dla osób głuchych i niedosłyszących. Jednocześnie sieć przeprowadziła szereg działań edukacyjnych skierowanych do franczyzobiorców, by przybliżyć im świat osób z niepełnosprawnościami, a także wyzwania, z jakimi osoby te zmagają się na co dzień. Poprzez uczestnictwo w akcji „Szanuję. Nie dyskryminuję!” Fundacji Avalon, firma chce sprawić, by sklepy Żabka stały się bardziej przyjazne osobom z niepełnosprawnościami – zarówno klientom sieci, jak i pracownikom.

Żabka to jedna z najbardziej rozpoznawalnych sieci handlowych w kraju. Rozpoznawalność i sympatia, jakimi darzą nas klienci, nie oznaczają jednak taryfy ulgowej. Wręcz przeciwnie – nasi klienci i franczyzobiorcy oczekują od nas więcej. Coraz większe wymagania stawiamy przed sobą także my sami, również w kwestiach równościowych. Z uwagi na skalę naszej działalności, czyli ponad 9600 sklepów, jesteśmy świadomi wpływu, jaki możemy mieć na przykład na przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami. Spoty w polskim języku migowym czy edukacja naszych franczyzobiorców – to pierwsze z działań, które podjęliśmy, by nasze sklepy stały się miejscem jeszcze bardziej przyjaznym dla osób z niepełnosprawnościami – mówi Katarzyna Zabratańska, menedżerka ds. równości i włączającej kultury organizacji, Żabka Polska.

Od 5 do 7 mln osób z niepełnosprawnościami

Jak podaje Fundacja Avalon, w Polsce żyje od 5 do 7 mln osób z różnymi niepełnosprawnościami. Znaczna część z nich doświadcza dyskryminacji w bardzo wielu obszarach życia.

Niepełnosprawność nie czyni ludzi mniej wartościowymi, mniej istotnymi czy gorszymi. Każdy człowiek jest przede wszystkim człowiekiem, a niepełnosprawność jest jedną z wielu cech składających się na pełnię osobowości – mówi Krzysztof Dobies, dyrektor generalny Fundacji Avalon. – Każdy człowiek powinien być równo traktowany w każdej sferze życia, w szczególności w życiu społecznym, gospodarczym czy politycznym oraz być w sposób adekwatny reprezentowany w przekazie medialnym i rozrywkowym – telewizji, radiu, filmie, sztuce czy reklamie – dodaje.

Miesiąc walki z dyskryminacją osób z niepełnosprawnościami

By zwrócić uwagę na problemy osób z niepełnosprawnościami, Fundacja Avalon zainicjowała akcję „Szanuję. Nie dyskryminuję!”, w ramach której m.in. ogłosiła maj Miesiącem Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami. Grupa Żabka została partnerem strategicznym akcji. W ramach współpracy  zrealizowała szereg działań edukacyjnych, mających na celu lepsze rozpoznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Migane reklamy w maju i czerwcu

Emitowane od 17 maja spoty telewizyjne Żabki, zostały przetłumaczone na polski język migowy. Autorem tłumaczenia i jednocześnie osobą, która w spotach wystąpiła jest Jakub Stanisławczyk – osoba głucha od urodzenia, pochodząca z wielopokoleniowej rodziny Głuchych. Jakub Stanisławczyk jest także mocno zaangażowany w działania mające na celu przełamywanie barier między osobami słyszącymi i niesłyszącymi. Przetłumaczenie reklam Żabki na polski język migowy miało na celu zwrócenie uwagi na niedostępność przekazu telewizyjnego dla osób głuchych i niedosłyszących. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że słownictwo i składnia języka migowego są zupełnie inne niż zasady, jakie rządzą językiem polskim. Wiele komunikatów, w tym również spoty reklamowe są dla nich niezrozumiałe.   

Artykuły i webinar nt. inkluzywności miejsca pracy

Żabka zorganizowała również szereg działań edukacyjnych skierowanych do franczyzobiorców, przez cztery tygodnie wspierała także komunikacyjnie działania Fundacji Avalon, publikując artykuły dedykowane akcji oraz przeprowadzając webinar, w którym wziął udział prezes Fundacji Avalon, Sebastian Luty. O swoich doświadczeniach opowiadał również franczyzobiorca Paweł Błachowicz, poruszający się na wózku, który od prawie sześciu lat prowadzi 2 sklepy Żabka. Ważny głos w rozmowie na temat inkluzywności miejsca pracy zabrała Katarzyna Zabratańska, menadżerka ds. równości i włączającej kultury organizacyjnej w Grupie Żabka. Webinar został poprowadzony przez menedżera ds. komunikacji wewnętrznej Wojciecha Mrugalskiego.

Współpraca z przyszłością

Zaangażowanie w akcję „Szanuję. Nie dyskryminuję!” to początek współpracy Grupy Żabka i Fundacji Avalon, która w kolejnych miesiącach prowadzić będzie do systemowego zwiększenia otwartości Żabki na klientów, ale także pracowników z niepełnosprawnościami.

Współpraca z Żabką to naprawdę bezpieczny i wygodny biznes także dla osób z niepełnosprawnościami. Firma dostosowała placówkę do moich potrzeb – podjazd, toaleta, możliwość zdalnego zarządzania sklepem i wiele innych. Ta mała ewolucja była możliwa tylko dlatego, że Żabka to niezwykle nowoczesna sieć, która nieustannie się rozwija. Zmiana podejścia wynikała także z tego, że Żabka to firma, dla której ważni są ludzie i jej otoczenie biznesowe, a nie tylko na sam biznes – mówi Paweł Błachowicz, franczyzobiorca sieci z Bystrzycy Kłodzkiej, który mimo niepełnosprawności realizuje marzenia o swoich sklepach. – Poza tym trzeba pamiętać, że 90 proc. niepowodzeń we własnej działalności gospodarczej wynika moim zdaniem z braku zaangażowania i dopilnowania podstawowych kwestii, a nie ze stopnia sprawności fizycznej. W moich Żabkach pojawiam się codziennie, czasem nawet po kilka razy i nie wyobrażam sobie, aby mogło być inaczej. Dodatkowo, firma bardzo wspiera prowadzenie sklepu. Aplikacja Cyberstore to jak dla mnie mistrzostwo świata. Połączenie wszystkich funkcji związanych z zamówieniami, sprzedażą czy logistyką w jednym miejscu pozwala mi w dużym stopniu na zdalne zarządzanie sklepami przy pomocy telefonu. Towar mogę zamówić na odległość, otrzymuję go bezpośrednio do sklepu, nigdzie nie muszę jeździć. Dodatkowo, jeśli coś się zepsuje, zgłaszam to i przyjeżdża serwis z Żabki – zaznacza pan Paweł.

Bieg ze skrzydłami

Grupa Żabka nie ogranicza swoich działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami jedynie do współpracy z Fundacją Avalon. Chętnie angażuje się w inne akcje charytatywne na rzecz osób ze szczególnymi potrzebami. W maju prawie 130 pracowników i franczyzobiorców razem z rodzinami wzięło udział w międzynarodowym biegu Wings for Life. Drużyna Żabki pokonała prawie 1200 km, zajmując wysokie, 68. miejsce w światowej rywalizacji drużyn (łącznie zgłoszonych było blisko 1500 zespołów).

Indywidualnie najlepsi byli: Paweł Paziewski, który przebiegł dystans 40,09 km. Wśród kobiet najlepsza okazała się Anna Kokocińska, która uciekała przed autem przez 20,21 km. Dochód z biegu Wings for Life przeznaczony jest na badania nad urazami rdzenia kręgowego.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie Biuro prasowe
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
2025-05-29 | 16:25

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Usługi premium w cieniu presji cenowej Choć dostawy tego samego dnia były niegdyś zapowiadane jako jeden z najważniejszych kierunków rozwoju e-commerce i symbol

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.