Zaskoczenie w Shopping Index Q3 –gdy świat zwalnia, Europa Środkowa wciąż kupuje
Wzrost kosztów życia, obawy geopolityczne i ograniczenia w łańcuchach dostaw nadal nie oszczędzają światowego handlu online. Według najnowszej odsłony Salesforce Shopping Index, globalna sprzedaż online spadła (w ujęciu globalnym) o 2% rok do roku (YoY) w trzecim kwartale 2022 roku.
Liczba osób dokonujących zakupów przez Internet (-4%) wraz z wartością zamówień (-5%) spadła w porównaniu z rokiem poprzednim, ponieważ konsumenci na całym świecie pozostają ostrożni w wydawaniu pieniędzy – to dane w ujęciu globalnym.
Jeszcze większy spadek odnotowano w przypadku całego Starego Kontynentu. Sprzedaż online w Europie w trzecim kwartale 2022 roku spadła o 9% rok do roku, przy czym wartość zamówień zmniejszyła się o 1%. Konsumenci w regionie wydali więcej na modę - w szczególności Obuwie (+18%), a także Torebki i Bagaż (+17%) - podczas gdy znacznie mniej chętnie sięgali po artykułu z kategorii Zabawki i Nauka (-22%) oraz Dom (-19%). Bardzo widoczny jest tutaj wpływ wojny na Ukrainie, która spowodowała wzrost cen energii i przyczyniła się do notowanych kolejnych rekordów inflacji, a także niepewności gospodarczej i jej negatywnego wpływu na zaufanie konsumentów. W III kwartale ciężkie chwile przeżywała przede wszystkim Wielka Brytania - kraj ten musiał zmagać się z trwającymi skutkami Brexitu, stanem politycznej niepewności oraz wspomnianymi wcześniej problemami, z którymi borykają się detaliści w całej Europie. Sprzedaż online w regionie UKI spadła o 13% rok do roku, wielkość zamówień spadła o 8%, zaś ruch na platformach handlu internetowego pozostał bez zmian.
Wyłączoną z powszechnych spadków zainteresowania e-zakupami enklawą okazała się jednak Europa Środkowo – Wschodnia. Handel elektroniczny w Europie Wschodniej wzrósł w III kwartale o 6%, a liczba zamówień wzrosła o 17%, pomimo 2% spadku ruchu. Wzrost ten można prawdopodobnie przypisać zauważalnym wzrostom nominalnych stawek płac, które były obserwowane w całym regionie w ciągu ostatnich kilku kwartałów, co przekłada się na większą swobodę wydatków. Oxford Economics spodziewa się, że wzrost płac w regionie pozostanie na wysokim poziomie, przy czym należy oczywiście zaznaczyć również fakt, że gwałtowna inflacja w regionie utrzyma się dłużej. Co ciekawe, trendowi malejących obrotów w e-handlu opiera się również Hiszpania. W III kwartale b.r. odnotowała skromny wzrost o 2% w ujęciu rocznym, przy czym liczba zamówień wzrosła o 17%. Ogólny ruch w sieci wzrósł o 10%, dzięki 11% wzrostowi ruchu na komputerach stacjonarnych i 10% wzrostowi ruchu na urządzeniach mobilnych.
Jak przekonuje analiza Salesforce Shopping Index, w związku z tym, że zbliża się szczyt sezonu zakupowego, można się spodziewać, że nie odnotujemy znaczącego wzrostu sprzedaży online w stosunku do roku ubiegłego, niezależnie od tego, że szczyt sezonu zakupowego rozpoczął się w tym roku wcześniej od przewidywań.
Metodologia:
Zasilany danymi z platformy Salesforce, Shopping Index odkrywa prawdziwą historię zakupów. Analizujemy poprzednie dziewięć kwartałów, aby dogłębnie zrozumieć, jak zmieniają się zachowania konsumentów i jak zmienia się rynek. Shopping Index analizuje aktywność i statystyki zakupów online ponad 1,5 miliarda unikalnych globalnych kupujących z ponad 61 krajów. Ten zestaw wskaźników obejmuje zarówno najnowszą historię, jak i obecny stan handlu cyfrowego.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.