Komunikaty PR

„Zielone” firmy logistyczne skuteczniej pozyskują klientów

2023-03-15  |  14:00
Biuro prasowe

 

Samochody dostawcze napędzane wodorem, dostawy przy użyciu drona, a także kurierzy rowerowi w centrum miast – w tym kierunku zmierza przyszłość logistyki e-commerce. Wprowadzanie ekologicznych rozwiązań to nie tylko świadoma decyzja na rzecz klimatu i środowiska, ale też sposób na rozwój biznesu i pozyskiwanie nowych klientów.

 

Wraz z postępem nowoczesnych technologii branża logistyczna w coraz większym stopniu wprowadza odpowiedzialne, ekologiczne praktyki. Robi to nie tylko z uwagi na konieczność spełniania wymogów regulacyjnych i prawnych, ale też z poczucia obowiązku, zdając sobie sprawę z odpowiedzialności ekologicznej, jaka spoczywa na firmach dysponujących dużą flotą pojazdów. Nie bez znaczenia jest też aspekt biznesowy - obecnie większość producentów współpracuje wyłącznie z „zielonymi” firmami logistycznymi, chcąc w ten sposób przyczynić się do redukcji emisji CO2.

 

Takie podejście znajduje odzwierciedlenie w wynikach sondażu przeprowadzonego w ramach raportu „European Logistics & Supply Chain Sustainability 2022”.[1] Aż 69% firm uwzględnia cele związane z ESG (środowisko naturalne, społeczeństwo i ład korporacyjny) w przetargach, a jedna czwarta wpisuje je później jako zobowiązania do umów. Ponadto, połowa respondentów z grupy operatorów logistycznych 3PL (logistyka firm trzecich) uznała, że jeśli cele ESG są wpisane do kontraktu jako obligatoryjne, a nie są zrealizowane, to firma powinna mieć prawo umowę rozwiązać.

 

O biznesowej skuteczności działań ekologicznych świadczy również fakt, iż 66% operatorów 3PL pozyskało nowych klientów dzięki stosowaniu odpowiedzialnych praktyk. Natomiast 87% uważa, że ograniczenie emisji CO2 to najważniejsze zadanie branży z zakresu „zielonych” inicjatyw.

 

Niskoemisyjność w transporcie

Wprowadzenie nowatorskich rozwiązań pro-środowiskowych nie jest łatwe. Proces jest często bardzo skomplikowany oraz kosztowny, co w dzisiejszej rzeczywistości, okresie wysokiej inflacji i niskich marż, odgrywa duże znaczenie. Warto jednak patrzeć na ESG długoterminowo i zdawać sobie sprawę z realnych korzyści, jakie te działania przynoszą dla środowiska, ale też samych firm. „Zielone” przedsiębiorstwa są bowiem postrzegane jako te, które dbają o dobro społeczne, mają nowatorskie podejście do biznesu i cieszą się renomą i zaufaniem.

 

- Największy potencjał w zakresie ograniczenia śladu węglowego widzimy w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym. Dlatego tak istotne jest dla nas wprowadzanie w życie ekologicznych form dostawy. W Czechach i na Słowacji testujemy dostawy dronem, z wykorzystaniem rowerów elektrycznych na odcinku tzw. ostatniej mili, a także wprowadziliśmy tzw. minute delivery, które pozwala co do minuty określić godzinę doręczenia paczki. Dzięki temu klienci wiedzą dokładnie, kiedy mają być w domu, kurier nie realizuje pustych przebiegów i ogranicza w ten sposób emisję CO2 – mówi Justyna Andreas, Managing Director w Packeta Poland.

 

W Polsce Packeta nie ma własnych punktów odbioru czy sieci kurierów. Model biznesowy zakłada bowiem współpracę z lokalnymi, renomowanymi partnerami, którzy wyznają podobne wartości w zakresie polityki pro-środowiskowej. Zgodnie z raportem „E-commerce w Polsce w roku 2022” (Gemius), najpopularniejszą formą dostawy nad Wisłą jest Paczkomat® firmy InPost (81%), z którą Packeta na co dzień współpracuje na polskim rynku. Popularność automatów wynika nie tylko z wygody, ale też kwestii środowiskowych, które są istotne dla 46% ankietowanych. Tego typu dostawa to nawet do 75% mniejsza emisja dwutlenku węgla w porównaniu z przesyłką do domu, gdyż za jednym podjazdem kurier może dostarczyć nawet do 150 paczek. Przy 1000 paczkach dziennie to oszczędność nawet 350 kg CO2.

 

Energia elektryczna, wodór, słońce

Najwięksi gracze sektora logistycznego w Polsce w coraz większym stopniu posiłkują się niskoemisyjnymi, elektrycznymi samochodami dostawczymi. W pierwszej połowie 2022 roku zarejestrowano ponad 3-krotnie więcej takich pojazdów niż w analogicznym okresie rok wcześniej (dane PZPM). Wzrost ten ma przyspieszyć w najbliższych latach, głównie za sprawą coraz większych zasięgów na jednym ładowaniu, bogatszej oferty pojazdów, a także celów proekologicznych, coraz częściej wpisywanych do strategii firm. Część z nich nie poprzestaje jednak na „elektrykach” i szuka kolejnych, innowacyjnych rozwiązań.  

 

- Do 2025 roku chcemy, aby duża część floty Packety była napędzana paliwami alternatywnymi. Na rynku macierzystym systematycznie wprowadzamy elektryczne samochody dostawcze, a w przyszłości, jako globalna firma, planujemy także testy pojazdów napędzanych wodorem i budowę własnej stacji wodorowej. Będzie ona wykorzystywać energię pozyskaną z paneli fotowoltaicznych, które już teraz są zamontowane na dachach naszych magazynów. Energią słoneczną są również zasilane wszystkie automaty paczkowe Z-BOX, których mamy ponad 6 tysięcy. Zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju, w ciągu najbliższych 5 lat planujemy zmniejszenie śladu węglowego o ponad 30% – dodaje Justyna Andreas.

 

Zgodnie z założeniami firmy, nadwyżka energii z wodoru będzie mogła być dalej dystrybuowana, wspierając w ten sposób strategię energetyczną Unii Europejskiej. Ponadto, stacje napełniania samochodów mają służyć nie tylko flocie, ale także społeczeństwu.

 

Ekologia w opakowaniach

Według szacunków fundacji Oceana, branża e-commerce wygenerowała w 2022 roku aż 1,8 miliarda kilogramów plastikowych opakowań (wliczając też taśmy, etykiety, itp.) i w kolejnych latach ta wartość będzie dynamicznie rosła. Właściwej utylizacji poddawany jest tylko niewielki procent. Firmy logistyczne powinny więc wdrożyć procesy związane z odpowiednim składowaniem odpadów, czyli m.in. recycling zużytych opakowań i używanie tych wielokrotnego użytku oraz wprowadzanie biodegradowalnych taśm pakowych. To nie tylko zachowanie odpowiedzialne, konieczne (zgodnie z dyrektywą UE do 2030 roku wszystkie plastikowe opakowania powinny być recyklingowalne), ale też budujące pozytywną reputację marki. Według sondażu przeprowadzonego przez IBM, dla 77% ankietowanych konsumentów bardzo ważne lub ważne jest to, by dana marka była przyjazna środowisku i wspierała recycling.

 

- Jesteśmy świadomi tego, jakie ilości plastiku są generowane przez sektor e-commerce. Nie chcemy przyczyniać się do pogłębienia tego problemu, dlatego szukaliśmy różnych rozwiązań dla naszych opakowań do zwrotów, nie czekając na wejście w życie unijnej dyrektywy. Po dwóch latach intensywnych prac, opracowaliśmy pudełko z materiału, który w pełni nadaje się do recyclingu i jest 10-krotnie bardziej trwały niż ten stosowany w tradycyjnych kartonach tekturowych. Właśnie takie drobne działania będą miały pozytywny wpływ na środowisko, o ile wdrożymy je wszyscy – podsumowuje Justyna Andreas.

 

 

 

***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,3 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6,3 tys. Z-Boxów), 125 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2022 roku obsłużyła przeszło 90 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 

 

 


[1] W ramach raportu „European Logistics & Supply Chain Sustainability 2022” przeprowadzono sondaż w 12 krajach europejskich, Belgii, Czechach, Danii, Francji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Holandii, Polsce, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, wśród dostawców usług logistycznych 3PL (logistyka firm trzecich) oraz nabywców usług logistycznych z sektora produkcyjnego i handlowego.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę Biuro prasowe
2024-06-27 | 15:10

Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę

W 2017 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła 27 czerwca Międzynarodowym Dniem Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP). Warto przy tym wspomnieć, że
Handel Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa
2024-06-27 | 11:40

Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa

Lidl, jeden z największych detalistów na świecie, oraz WWF, jedna z najbardziej znanych i niezależnych organizacji zajmujących się ochroną środowiska, ogłaszają nawiązanie nowego
Handel Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes
2024-06-27 | 09:45

Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes

Handel detaliczny należy do jednej z branż, którą bardzo szybko dotykają wszelkie perturbacje rynkowe – od ograniczeń w handlu, poprzez restrykcje znane z pandemii, aż po

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gospodarka

Przyspieszają prace nad zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2025 roku

Ministerstwo Finansów kończy prace nad nowymi przepisami dotyczącymi finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Po prekonsultacjach ze stroną samorządową wkrótce prace nad projektem ustawy zostaną wpisane do prac rządu. – Robimy wszystko, żeby przepisy weszły w życie z początkiem przyszłego roku – mówi Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Reforma jest konieczna, bo sytuacja finansowa samorządów pogorszyła się znacząco w ostatnich latach, głównie z powodu niekorzystnych zmian podatkowych. O ile w 2018 roku tylko 2 proc. JST prognozowało deficyt operacyjny, o tyle w 2023 roku była to już ponad połowa.

Konsument

Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać

Choć wykorzystanie cyfrowych narzędzi w opiece zdrowotnej rośnie, to wciąż papierologia jest zmorą dla personelu medycznego. Podobnie jak obowiązki administracyjne. – W zależności od specjalizacji wypełnianie niezbędnej dokumentacji może zajmować od jednej czwartej do nawet dwóch trzecich czasu, jaki lekarz ma na przyjęcie pacjenta – mówi Paweł Paczuski, współzałożyciel i prezes zarządu upmedic. Polski medtech opracował zasilanego AI inteligentnego asystenta lekarza, który istotnie przyspiesza ten proces. Ma to znaczenie szczególnie w diagnostyce, gdzie na opisy badań pacjenci czekają tygodniami, co przekłada się na skuteczność ich leczenia. W przyszłości ten proces będzie wspierany jeszcze silniej przez dalszy rozwój sztucznej inteligencji.

Ochrona środowiska

Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne

1 lipca wchodzą w życie nowe obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorcy w gastronomii będą musieli oferować klientom alternatywne dla plastikowych opakowania wielorazowego użytku na żywność i napoje. Obowiązkiem staje się także stosowanie zakrętek i wieczek przymocowanych do butelek i kartoników, by ten cenny surowiec trafiał również do przetworzenia. Nowe wymogi to kolejne etapy wdrażania dyrektywy plastikowej, której celem jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych zalegających na wysypiskach śmieci. W planach są kolejne regulacje, które mają sprawić, że opakowania staną się bardziej przyjazne dla środowiska. Globalne badania wskazują, że takie przepisy cieszą się dużym poparciem w społeczeństwach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.