Zredukuj faktury za prąd nawet o 94% - technologią w koszty prowadzania sklepów
Rosnąca lawinowo liczba przypadków kradzieży w punktach sprzedaży detalicznej nie zamierza zatrzymać się wraz z nadejściem nowego roku. Świadomi tego procederu sprzedawcy poszukują więc skutecznych, ale także efektywnych kosztowo rozwiązań pozwalających zabezpieczać ich sklepy. Wraz z planem implementacji nowoczesnych systemów antykradzieżowych pojawia się obawa o koszty energii związane z instalacją licznych urządzeń elektrycznych - zwłaszcza w czasach, gdy wystawiane przedsiębiorcom przez dostawców energii rachunki potrafią wprawić w osłupienie. Jak się okazuje, jest ona jednak bezpodstawna, gdy postawimy na właściwą technologię.
O tym, jak istotne staje się, w dobie bardzo wysokich cen energii, redukowanie jej zużycia przez stosowane w sklepach urządzenia świadczą koszty prądu generowane przez rozwiązania elektromagnetyczne. Checkpoint Systems opracował autorski kalkulator kosztów do porównania zużycia energii elektrycznej przez elektromagnetyczne (EM) oraz radiowe (RF) technologie antykradzieżowe. Już przy założeniu, że w sklepie funkcjonuje 10 tego typu anten, roczny koszt energii elektrycznej w przypadku anten radiowych (RF) będzie niższy nawet o 94% w porównaniu do anten elektromagnetycznych (EM). Czyli, z poziomu prawie 17 766 zł spadnie do niespełna 1065 zł.
Choć obserwując wskaźnik inflacji możemy powiedzieć dziś o pierwszych sygnałach jej lekkiego wstrzymania, trudno oczekiwać, ażeby te śladowe zmiany jakkolwiek poprawiły sytuację w handlu. Przed sprzedawcami detalicznymi kolejny rok niełatwej walki z rosnącymi kosztami działalności, redukcją marż, oczekiwaniami płacowymi czy nieuczciwymi konsumentami. Do tej listy trzeba niestety dodać także rachunki za energię elektryczną.
Prąd na wagę złota
Przedsiębiorstwa handlowe jeszcze w ubiegłym roku licznie wskazywały na problem z lawinowo rosnącymi kosztami energii elektrycznej. Znane są przypadki prognoz sprzedawców, z których wynikało, że będą musieli stawić czoła podwyżkom osiągającym nawet 500%. Takich wyliczeń dokonała jedna z sieci sklepów w Polsce. Wynika z nich, że wartość jej faktur za prąd wzrośnie z poziomu 4 tys. do aż 14 tys. złotych miesięcznie[1]. Już w przypadku mniejszych sklepów, energia stanowi kilkanaście procent ogółu kosztów działalności, zaś po podwyżkach odsetek ten może urosnąć do kilkudziesięciu procent, przekonywał wiceprezes Polskiej Izby Handlu, Maciej Ptaszyński[2].
Oczywiście, im większa skala biznesu, a więc im większy sklep, czy też im liczniejsza w placówki sieć handlowa, tym wyższe będą koszty energii. Naturalnym efektem takiego stanu rzeczy jest poszukiwanie oszczędności w kwestii zużycia energii na wiele sposobów: od redukcji oświetlenia w sklepach, czy na parkingach i wyłączanie podświetlenia logotypów sieci przez odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych, po instalację paneli fotowoltaicznych na dachach budynków[3].
– Kolejnym obszarem o dużej perspektywie ograniczenia zużycia energii elektrycznej są systemy antykradzieżowe i stosowane w nich anteny zabezpieczające. Zdajemy sobie sprawę zarówno z faktu, iż rośnie zainteresowanie sprzedawców detalicznych instalacją rozwiązań ograniczających straty, jak i z presji cenowej związanej z kosztami energii. Stąd też, postanowiliśmy opracować kalkulator zużycia prądu i porównać wydajność energetyczną rozwiązań antykradzieżowych w dwóch dostępnych na rynku technologiach, uświadamiając przedstawicielom branży handlowej, jak znaczne mogą być różnice i jak wiele zależy tutaj od wyboru konkretnego systemu – tłumaczy Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems.
Antykradzieżowo i antykosztowo
Analiza Checkpoint Systems zakłada, że liczba dni roboczych sklepu wynosi 315, wyłączając święta i niedziele niehandlowe, zaś przyjęta orientacyjnie stawka za kilowatogodzinę to 0,94 zł. Decydujące znaczenie ma znaczna różnica w zużyciu energii pomiędzy antenami elektromagnetycznymi, a radiowymi. W przypadku anten elektromagnetycznych jest to 250W na godzinę, zaś dla anten radiowych zaledwie 15W. Zakładając, że w obiekcie handlowym działa 10 anten antykradzieżowych, ten korzystający z urządzeń w technologii EM zapłaci za energię 56,40 zł dziennie, zaś ten który wdrożył anteny radiowe RF zaledwie 3,38 zł. Miesięcznie jest to już odpowiednio do 1480 zł oraz 88 zł, zaś rocznie różnica ta jest już diametralna – 17 766 zł vs 1065 zł.
– Oczywiście, oszczędności należy także pomnożyć przez liczbę sklepów funkcjonujących w ramach sieci, a wówczas sięgają one ogromnych kwot. Trzeba także podkreślić, że redukcja kosztów energii to nie jedyna korzyść z instalacji systemu radiowego. Technologia anten radiowych RF przez cały czas się rozwija i łatwo przejść do systemu RFID, zintegrować z całym systemem identyfikacji towarów w ramach sklepu, a przez to uzyskać kompleksową widoczność stanu produktów, łatwiejszą weryfikację terminów przydatności artykułów spożywczych, czy usprawnić sprzedaż nadmiarowych towarów z magazynu. W przypadku artykułów wyposażonych w znaczniki RFID już na etapie produkcji odchodzi także sporo pracy i czasu, które pracownicy musieliby poświęcić na ręczne zabezpieczanie każdego produktu w sklepie – dodaje Maciej Kowalczyk, Sales Manager z Checkpoint Systems.
[1] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/ceny-pradu-dla-sklepow-w-rok-prawie-500-proc-w-gore-mamy-stanowisko-dostawcy,110792.html
[2] https://www.money.pl/firma/wiadomosci/albo-mocna-podwyzka-cen-albo-widmo-bankructwa-dramatyczny-apel-branzy-handlowej-6811614226025056a.html
[3] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sklepy-oszczedzanie-energia-jak-to-robia

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.