Komunikaty PR

Hipoteka odwrócona też dla młodych?

2020-06-08  |  15:00
Biuro prasowe

Z raportu „Market Monitor” przygotowywanego cyklicznie przez Key Group wynika, że co trzeci brytyjski senior przeznacza pieniądze z hipoteki odwróconej na darowiznę – w większości przypadków dla swojej rodziny lub przyjaciół.[1] Osoby, które otrzymują te środki przeznaczają je z kolei na wkład własny do zakupu domu lub mieszkania (44 proc.) albo spłatę zadłużenia. - Raport Key Group wykazuje, że w Wielkiej Brytanii można wyróżnić dwie grupy beneficjentów „czerpiących” profity z tytułu hipoteki odwróconej – mówi Robert Majkowski, Prezes Funduszu Hipotecznego DOM. Według niego pierwszą grupą są seniorzy, ale drugą – wszystkie osoby, którym emeryci pomagają finansowo.

 

Brytyjscy seniorzy, zapytani na co przeznaczają środki finansowe pozyskane dzięki hipotece odwróconej (można wskazać kilka odpowiedzi), w większości przypadków odpowiadają, że na remont domu lub mieszkania (63 proc. z nich) oraz na spłatę długów (48 proc.). W rzeczywistości najwięcej środków z hipoteki odwróconej, bo aż 25 proc., ankietowani przeznaczają na spłatę kredytów, a 17 proc. na remont.

Co ciekawe, blisko 30 proc. seniorów przyznaje, że pieniądze z hipoteki odwróconej przeznacza na darowiznę, podarunek. Większość osób, bo 21 proc. deklaruje, że ta darowizna trafia do ich najbliższych: rodziny i przyjaciół. Jak się okazuje – Key Group bada nie tylko to, w jaki sposób wydają pieniądze seniorzy, ale również „wtórni beneficjenci”, a więc osoby obdarowane. Aż 44 proc. obdarowanych przeznacza otrzymane od seniorów pieniądze na wkład własny przy zakupie mieszkania lub domu. Duża część środków jest przeznaczana również na spłatę zadłużenia członków rodziny seniora. 

 

Komentarz Roberta Majkowskiego, Prezesa Funduszu Hipotecznego DOM

W raporcie Key Group można zaobserwować ciekawe zjawisko. Okazuje się, że beneficjentami hipoteki odwróconej w Wielkiej Brytanii są nie tylko seniorzy, którzy korzystają z otrzymywanych środków finansowych, ale również osoby młodsze, najczęściej z rodziny lub bliskich, które również wydatkują te pieniądze i zaspokajają dzięki nim swoje potrzeby.

Analizując oraz porównując rynek brytyjski i polski widzimy dużą różnicę w podejściu do usługi jaką jest hipoteka odwrócona. Po pierwsze - w Polsce na hipotekę odwróconą decydują się zazwyczaj osoby bezdzietne, gdyż większość seniorów chce zostawić mieszkanie dzieciom lub wnukom. Mimo to, na przestrzeni lat zmienia się postrzeganie tej usługi i większość seniorów, którzy mają dzieci, a podpisali już umowę z funduszem hipotecznym przyznaje, że ich potomstwo nie zamierza jej podważać, ani unieważniać. Zrozumienie dla potrzeb rodziców staje się zatem w Polsce coraz bardziej zbliżone chociażby do brytyjskiego.

Po drugie – w Polsce odsetek seniorów, które spłacają dzięki rencie dożywotniej swoje zadłużenie jest znacznie wyższy niż w Wielkiej Brytanii. Tam spłatę zadłużenia deklaruje 48 proc. a w naszych badaniach opinii ponad 60 proc. Powodem jest trudna sytuacja finansowa polskich emerytów oraz świadczenia emerytalne, które są jednymi z najniższych w Europie. Na rodzimym rynku wciąż dość rzadko obserwujemy zatem, by senior, dzięki pieniądzom z hipoteki odwróconej pomagał swoim bliskim, a przecież mogłyby być to środki na wkład własny nie tylko na zakup mieszkania, ale również samochodu, czy rozpoczęcie własnego biznesu. Dokładnie tak jak w Wielkiej Brytanii. Zwłaszcza, że renta dożywotnia może być u nas dostępna nie tylko w formie świadczeń wypłacanych miesięcznie, ale również w formie jednorazowej, dużej wypłaty na samym początku, a później comiesięcznych rat.

W badaniu przeprowadzonym przez Gumtree.pl (na podstawie danych SW Research) [2] pada pytanie o to skąd Polacy mają pieniądze na wkład własny. Respondenci mieli możliwość wielokrotnego wyboru. Aż 55 proc. zadeklarowało, że odłożyło pieniądze, 32 proc. wzięła kredyt, a 31 proc. dostała pieniądze od rodziny. Szacuję, że gdyby ci sami rodzice lub dziadkowie mieli pieniądze z hipoteki odwróconej – mogliby pomóc dzieciom w znacznie większym stopniu, a te mogłyby zainwestować w swoje własne mieszkanie „tu i teraz” zamiast „czekać na spadek”.

 


[1] Raport Key Group „Market Monitor”, I kwartał 2020, strona 8 https://media.keyadvice.co.uk/mediacontainer/medialibraries/keyretirement/marketmonitor/2020_q1-market-monitor-final.pdf?ext=.pdf

[2] Badanie Gumtree.pl „Jak Polacy kupują mieszkania? Oczekiwania, motywacje, obawy”
https://blog.gumtree.pl/jak-polacy-kupuja-mieszkania-nowy-raport-gumtree/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego Biuro prasowe
2024-12-31 | 11:00

5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego

fot. IBI Polska Rok 2024 przyniósł przedsiębiorcom wyzwania związane z wysokimi stopami procentowymi i trudniejszym dostępem do kredytów bankowych. W takich warunkach
Finanse Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
2024-12-29 | 18:00

Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników

Jednym z najbardziej wartościowych świadczeń pozapłacowych jest ubezpieczenie na życie, które nie tylko wspiera zatrudnionych w trudnych chwilach, ale także buduje wizerunek
Finanse Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
2024-12-27 | 17:00

Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych

Obligacje korporacyjne wyemitowane przez Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. zadebiutowały na rynku Catalyst 29 listopada. Papiery dłużne o wartości 6 mln złotych stanowią pierwszy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.