Ilu rannych w wypadku poczeka na leczenie w ramach NFZ?
- Każdego roku dziesiątki tysięcy osób zostaje rannych w wypadkach na polskich drogach – w 2023 r. policja naliczyła ok. 24 tys. poszkodowanych.
- Dojście do zdrowia na ścieżce NFZ może trwać miesiącami, np. na wizytę u ortopedy czeka się ponad pół roku.
- W powrocie do zdrowia kierowcom i pasażerom może pomóc specjalne ubezpieczenie zdrowotne, które obejmuje m.in. organizację i rozliczenie wizyt u lekarzy i wsparcie psychologiczne w związku z zespołem stresu pourazowego (PTSD).
- Tego rodzaju ochrona działa jako rozszerzenie obowiązkowej polisy OC oraz autocasco (AC).
Według danych publikowanych przez Komendę Główną Policji, w 2023 r. liczba wypadków drogowych w Polsce wyniosła 20,8 tys. – to spadek o 4,6% w porównaniu z wcześniejszym rokiem. W tych zdarzeniach zginęło 1,8 tys. osób, a 23,9 tys. zostało rannych.
- Łatwo policzyć, że średnio w 57 wypadkach dziennie giną 2 osoby, a 66 doznaje uszczerbków na zdrowiu. Cieszy, że statystyki w każdej z tych kategorii poprawiają się z roku na rok, ale to i tak bardzo wysokie liczby. Dobrze jest mieć tego świadomość m.in. w kontekście niewydolności NFZ - przecież dziesiątki tysięcy rannych w wypadkach – niezależnie od stopnia utraty zdrowia – trafiają do przychodni i szpitali. Tam „wpadają” w długie kolejki, które często uniemożliwiają im sprawny powrót do zdrowia. Jako że z samochodów korzystają w Polsce miliony ludzi, to ryzyko udziału w wypadku jest powszechne. Dlatego warto szukać rozwiązań, które w razie potrzeby usprawnią rekonwalescencję – mówi Marcin Rybarczyk, Zastępca Dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Zdrowotnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
Czas oczekiwania na wizytę, jak wynika z podsumowań NFZ, wynosi w publicznym systemie opieki zdrowotnej od kilkudziesięciu do nawet kilkuset dni. Wśród specjalistów, do których kolejki są najdłuższe, znajdują się bardzo istotni w kontekście poszkodowanych w wypadkach stomatolodzy i ortopedzi. Jeżeli na endoprotezę stawu kolanowego czy rehabilitację w warunkach szpitalnych pacjenci muszą czekać ok. 6,5 miesiąca, to nic dziwnego, że pomocy szukają w prywatnych przychodniach i klinikach.
- Leczenie poza NFZ kosztuje, ale wiele osób widzi w tym jedyną szansę na dojście do sprawności w krótkim czasie. Nie dziwi więc popularność prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych, z których w Polsce korzysta już prawie 5 milionów ludzi. Co ważne dla osób zmotoryzowanych, na rynku dostępne są pakiety skonstruowane z myślą konkretnie o wsparciu osób, które ucierpiały w wypadkach i kolizjach – dodaje Marcin Rybarczyk z Compensy.
Jak działa ubezpieczenie zdrowotne dla poszkodowanych w wypadkach?
Ranni w wypadkach drogowych mogą otrzymać wsparcie finansowe w procesie dochodzenia do zdrowia – przede wszystkim w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC sprawcy wypadku. Na rynku dostępne są także dobrowolne polisy, których zakup oznacza pomoc materialną i organizacyjną.
- OC sprawcy, podobnie jak np. polisa NNW, zapewnia pieniężną rekompensatę za utracone zdrowie, ale to poszkodowany na własną rękę organizuje leczenie i rehabilitację, a następnie ubiega się o zwrot kosztów od ubezpieczyciela. To oczywiście potrzebne wsparcie, ale ono nie rozwiązuje największego problemu, przed jakim stoi ranna w wypadku osoba – mam na myśli dostęp do opieki medycznej. Dopiero ubezpieczenie zdrowotne, np. tak jak u nas działające jako rozszerzenie polis komunikacyjnych OC i AC, polega na przejęciu przez ubezpieczyciela organizacji wizyt u lekarzy oraz pokryciu kosztów konsultacji u specjalistów, badań diagnostycznych i zabiegów – mówi Marcin Rybarczyk z Compensy.
Z tego rodzaju ochrony mogą korzystać wszyscy uczestnicy zdarzenia drogowego, którzy odnieśli obrażenia – poszkodowani oraz sprawcy. W ramach polisy mogą liczyć na wizytę u specjalisty w ciągu 5 dni od zgłoszenia – dotyczy to także m.in. ortopedów, do których na NFZ czeka się miesiącami. Ubezpieczenie zapewnia także opiekę psychologiczną w związku z PTSD. A ponadto w ciągu maks. 10 dni takie badania jak rezonans magnetyczny, USG, RTG, EKG czy tomografia komputerowa.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.