Inflacja i niestabilność gospodarcza na szczycie kryzysowych obaw na 2023 rok

Dagmara Gac
Alert Media Communications
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
dagmara.gac|alertmedia.pl| |dagmara.gac|alertmedia.pl
609 329 385
https://alertmedia.pl/
Managerowie ds. komunikacji oraz rzecznicy największych polskich firm i instytucji z pesymizmem patrzą na nadchodzący 2023 rok, szacując prawdopodobieństwo wystąpienia kryzysów wizerunkowych w swoich organizacjach na 57%. To najnowszy odczyt wskaźnika „Kryzysometr”, corocznie tworzonego przez agencję Alert Media Communications. Na czele listy spodziewanych zagrożeń na 2023 rok znalazły się niestabilność gospodarcza i inflacja, wskazywane przez niemal dwóch na trzech badanych. Duże obawy budzi również znaczący i negatywny wpływ polityki na firmy i instytucje, zwłaszcza zbliżająca się kampania wyborcza (41% wskazań), a także kryzysy płynące z internetu (32%).
Kryzysowy krajobraz 2023
„Gospodarka, głupcze!” – hasło, z jakim Bill Clinton ponad 30 lat temu wygrał wybory prezydenckie w USA, znów jest aktualne i u nas, a w ostatnich miesiącach coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Osoby odpowiadające za komunikację w wiodących polskich firmach, państwowych instytucjach i organizacjach pozarządowych właśnie w niestabilności gospodarczej i ryzykach związanych z wysoką inflacją dopatrują się najbardziej prawdopodobnego źródła kryzysów w nadchodzącym roku. To główny wniosek płynący z badania na szerokim panelu eksperckim ponad 100 managerów ds. komunikacji przeprowadzonym przez Alert Media Communications, warszawską agencję public relations specjalizującą się w komunikacji kryzysowej i strategicznym PR. „Kryzysometr” to wskaźnik, który agencja tworzy na wzór indeksów badających nastroje inwestorów giełdowych. Sprawdza on nastawienie, z jakim eksperci od komunikacji wchodzą w kolejny rok.
Na przełomie listopada i grudnia br. agencja przeprowadziła szóstą edycję badania Kryzysometr, pozwalającego ocenić poziom prawdopodobieństwa wystąpienia kryzysów komunikacyjnych. Eksperci panelu[1] oceniają ryzyko wybuchu kryzysu wizerunkowego w swoich organizacjach w skali od 1 do 100. Ze średniej opinii wszystkich respondentów powstaje indeks Kryzysometr, który w tym roku wyniósł 57%. To drugi najwyższy wynik w historii badania, choć w obecnej edycji jest mniejszy o dwa punkty procentowe niż w roku ubiegłym.
„Obserwujemy lekką, mieszcząca się w granicach błędu statystycznego poprawę nastrojów wśród managerów odpowiadających w swoich organizacjach za działania antykryzysowe. Nie zmienia to faktu, że Kryzysometr nadal jest powyżej 50%, czyli eksperci wizerunkowi wciąż uważają, że kryzys w ich organizacjach jest bardziej prawdopodobny niż spokój” – powiedział Adam Łaszyn, CEO Alert Media Communications i dodał: „Tegoroczny wynik pokazuje, że w najbliższych miesiącach wiele organizacji będzie miało pełne ręce roboty przy zarządzaniu otaczającymi nas strachami – z niestabilną gospodarką i zagrożeniami politycznymi na czele. A wzrost napięcia jest niemal gwarantowany w związku narastającą temperaturą sezonu wyborczego. Wiele ryzyka regionalnego i globalnego niesie też nieprzewidywalność związana z trwającą u naszych granic wojną dwóch największych państw europejskich”.
Prognoza kryzysowej pogody – skąd nadejdą burze?
Na szczycie listy obecnych obaw respondentów szerokiego panelu eksperckiego Kryzysometru na 2023 rok znalazły się trudności związane z niepewnością gospodarczą i wysoką inflacją, wskazane przez 61% ankietowanych. To blisko dwukrotny wzrost w stosunku do ubiegłego roku, kiedy obawy przed niestabilnością gospodarczą wskazywało 31% badanych. Na drugim miejscu listy spodziewanych zagrożeń znalazł się negatywny wpływ polityki na funkcjonowanie organizacji, obejmujący np. kwestie światopoglądowe, niekorzystne regulacje czy toczącą się kampanię wyborczą (41% wskazań wobec 50% w 2021 r.[2]). Na „kryzysowym podium” znalazły się jeszcze kryzysy online, czyli takie, które swój początek i przebieg mają w internecie, wskazane przez 32% ankietowanych (spadek aż o 20 punktów w stosunku do ub. r.). Wysoko na liście spodziewanych zagrożeń są jeszcze konflikty pracownicze (21% wskazań) oraz zagrożenia i konsekwencje wojny w Ukrainie (20%).
„Obawiamy się głównie rzeczy nieznanych – takich, na które nie mieliśmy czasu się przygotować. Obecnie ten swoisty efekt kryzysowej świeżości wywołuje galopująca inflacja i towarzysząca jej niestabilność gospodarcza. Dla wielu organizacji to nieznane wody, po których poruszanie się w komunikacji zarówno z pracownikami, jak i partnerami biznesowymi czy klientami będzie trzeba dobrze opanować. Na uwagę zasługuje także spadek obaw przed zagrożeniami płynącymi z internetu, które w poprzednich badaniach „Kryzysometr” znajdywały się na czele listy lęków. Pokazuje to, że organizacje powoli oswajają się z siecią i wynikającymi z niej zagrożeniami, wdrożyły już odpowiednie procedury, nabyły doświadczeń i czują się lepiej przygotowane” – powiedział Krzysztof Tomczyński, Account Director w Alert Media Communications.
Podobnie jak w ubiegłych edycjach Kryzysometru w katalogu obaw znalazły się również takie spodziewane kryzysy, jak: konflikty z instytucjami państwowymi (17%), niewłaściwa obsługa klienta (16%) czy problemy z produktami (8% odpowiedzi). Nikt z ankietowanych nie wskazał zagrożeń związanych z chorobami lub śmiercią pracowników w związku z COVID-19, co pokazuje, że temat pandemii, który jeszcze niedawno znacząco kształtował polski krajobraz kryzysowy, aktualnie odszedł w niepamięć.
W szerokim panelu eksperckim badania Kryzysometr 22/23, przeprowadzonego przez agencję Alert Media Communications na przełomie listopada i grudnia 2022 r., wzięło udział 102 rzeczników, dyrektorów i managerów PR z wiodących polskich firm, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych.
Alert Media Communications to agencja PR, która już od 20 lat dostarcza firmom i instytucjom specjalistyczny serwis oraz unikalne know-how w zakresie komunikacji kryzysowej, strategii komunikowania, relacji z mediami i specjalistycznych szkoleń oraz symulacji w tych obszarach.
[1] W badaniu respondentami byli wyłącznie eksperci PR tzw. in house, czyli zatrudnieni w korporacjach lub instytucjach. Nie brali w nim udziału usługodawcy PR, czyli pracownicy agencji PR.
[2] W odpowiedzi na pytanie można było zaznaczyć do trzech odpowiedzi, dlatego wyniki nie sumują się do 100%.

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

25. Kongres Public Relations – ćwierć wieku refleksji, wiedzy i inspiracji

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.