2021: rekordowy rok pod względem liczby naruszeń danych
Według danych ITRC w pierwszych trzech kwartałach 2021 roku zgłoszono 1291 naruszeń danych, co stanowi 17 proc. wzrost w porównaniu z całym 2020 rokiem. Większość incydentów jest powiązana z cyberatakami, w tym phishingiem (370 przypadków) oraz oprogramowaniem ransomware (244 przypadki).
Incydenty związane z naruszeniem danych dotknęły setki milionów osób, w tym:
- 417 naruszeń danych z 61 003 474 ofiar
- 20 ekspozycji danych z 99 128 886 ofiar (189 552 977 wszystkich ujawnionych rekordów)
- Jeden wyciek danych z 700 000 000 ofiar (w tym ofiary spoza USA)
ITRC podkreśla, że wzrost liczby poszkodowanych wynika przede wszystkim z niewłaściwie lub w ogóle niezabezpieczonych baz danych w chmurze. Autorzy raportu podkreślają, że znaleźli 26 przypadków, kiedy bazy danych w chmurze nie były zabezpieczone. W rezultacie czego hakerzy weszli w posiadanie poufnych danych należących do 99 milionów osób.
- Kwestia ochrony danych jest drażliwym tematem, bowiem usługodawcy często nie biorą na siebie całkowitej odpowiedzialności za wyciek informacji. Chyba najlepszym przykładem są usługi Software as a Service. Usługobiorca powinien w tym przypadku korzystać z własnych narzędzi do backupu, choć często nie zdaje nawet sobie z tego sprawy. Warto też podjąć kroki w celu ochrony swojej prywatności oraz ochrony tożsamości cyfrowej i używać narzędzi przeznaczonych do tego celu. - tłumaczy Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Liczby pochodzące z raportu ITRC pokazują, iż nie można bezgranicznie ufać organizacjom chroniącym dane osobowe. Dlatego też konsumenci, a także właściciele przedsiębiorstw powinni większą uwagę przywiązywać do wyboru usługodawców i podejmować we własnych zakresie więcej decyzji związanych z prywatnością i bezpieczeństwem w Internecie.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.