2021: rekordowy rok pod względem liczby naruszeń danych
Według danych ITRC w pierwszych trzech kwartałach 2021 roku zgłoszono 1291 naruszeń danych, co stanowi 17 proc. wzrost w porównaniu z całym 2020 rokiem. Większość incydentów jest powiązana z cyberatakami, w tym phishingiem (370 przypadków) oraz oprogramowaniem ransomware (244 przypadki).
Incydenty związane z naruszeniem danych dotknęły setki milionów osób, w tym:
- 417 naruszeń danych z 61 003 474 ofiar
- 20 ekspozycji danych z 99 128 886 ofiar (189 552 977 wszystkich ujawnionych rekordów)
- Jeden wyciek danych z 700 000 000 ofiar (w tym ofiary spoza USA)
ITRC podkreśla, że wzrost liczby poszkodowanych wynika przede wszystkim z niewłaściwie lub w ogóle niezabezpieczonych baz danych w chmurze. Autorzy raportu podkreślają, że znaleźli 26 przypadków, kiedy bazy danych w chmurze nie były zabezpieczone. W rezultacie czego hakerzy weszli w posiadanie poufnych danych należących do 99 milionów osób.
- Kwestia ochrony danych jest drażliwym tematem, bowiem usługodawcy często nie biorą na siebie całkowitej odpowiedzialności za wyciek informacji. Chyba najlepszym przykładem są usługi Software as a Service. Usługobiorca powinien w tym przypadku korzystać z własnych narzędzi do backupu, choć często nie zdaje nawet sobie z tego sprawy. Warto też podjąć kroki w celu ochrony swojej prywatności oraz ochrony tożsamości cyfrowej i używać narzędzi przeznaczonych do tego celu. - tłumaczy Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Liczby pochodzące z raportu ITRC pokazują, iż nie można bezgranicznie ufać organizacjom chroniącym dane osobowe. Dlatego też konsumenci, a także właściciele przedsiębiorstw powinni większą uwagę przywiązywać do wyboru usługodawców i podejmować we własnych zakresie więcej decyzji związanych z prywatnością i bezpieczeństwem w Internecie.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.