2021: rekordowy rok pod względem liczby naruszeń danych
Według danych ITRC w pierwszych trzech kwartałach 2021 roku zgłoszono 1291 naruszeń danych, co stanowi 17 proc. wzrost w porównaniu z całym 2020 rokiem. Większość incydentów jest powiązana z cyberatakami, w tym phishingiem (370 przypadków) oraz oprogramowaniem ransomware (244 przypadki).
Incydenty związane z naruszeniem danych dotknęły setki milionów osób, w tym:
- 417 naruszeń danych z 61 003 474 ofiar
- 20 ekspozycji danych z 99 128 886 ofiar (189 552 977 wszystkich ujawnionych rekordów)
- Jeden wyciek danych z 700 000 000 ofiar (w tym ofiary spoza USA)
ITRC podkreśla, że wzrost liczby poszkodowanych wynika przede wszystkim z niewłaściwie lub w ogóle niezabezpieczonych baz danych w chmurze. Autorzy raportu podkreślają, że znaleźli 26 przypadków, kiedy bazy danych w chmurze nie były zabezpieczone. W rezultacie czego hakerzy weszli w posiadanie poufnych danych należących do 99 milionów osób.
- Kwestia ochrony danych jest drażliwym tematem, bowiem usługodawcy często nie biorą na siebie całkowitej odpowiedzialności za wyciek informacji. Chyba najlepszym przykładem są usługi Software as a Service. Usługobiorca powinien w tym przypadku korzystać z własnych narzędzi do backupu, choć często nie zdaje nawet sobie z tego sprawy. Warto też podjąć kroki w celu ochrony swojej prywatności oraz ochrony tożsamości cyfrowej i używać narzędzi przeznaczonych do tego celu. - tłumaczy Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Liczby pochodzące z raportu ITRC pokazują, iż nie można bezgranicznie ufać organizacjom chroniącym dane osobowe. Dlatego też konsumenci, a także właściciele przedsiębiorstw powinni większą uwagę przywiązywać do wyboru usługodawców i podejmować we własnych zakresie więcej decyzji związanych z prywatnością i bezpieczeństwem w Internecie.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.