Komunikaty PR

90% internautów nie dba o swoje bezpieczeństwo Niepokojące dane w raporcie firm

2021-10-22  |  01:00
Biuro prasowe

Większość internautów nie umie należycie zadbać o ochronę danych i tożsamość - alarmują autorzy badania „2021 Bitdefender Global Report: Cybersecurity and Online Behavior”. Użytkownicy Internetu popełniają wiele prostych błędów, otwierając tym samym furtki przed hakerami.

 

Bitdefender przeprowadził globalne badanie wśród konsumentów z różnych grup wiekowych i środowisk społeczno-demograficznych, korzystających z popularnych platform społecznościowych, aplikacji chmurowych oraz urządzeń łączących się z Internetem. Autorzy raportu zauważają, iż pomimo rosnącej liczby zagrożeń i licznych ostrzeżeń pojawiających się w mediach, internauci nie stosują podstawowych praktyk w zakresie zabezpieczania danych, ochrony tożsamości czy udostępniania informacji.

 

Zrozumienie zachowań konsumentów w Internecie, a zwłaszcza stosowanych przez nich zabezpieczeń ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia cyberbezpieczeństwa w całym społeczeństwie. Napastnicy nieustannie odkrywają nowe metody wykorzystywania ludzkich słabości do kradzieży poufnych danych, wyłudzania pieniędzy lub zdobywania przyczółków w systemach - tłumaczy Bogdan Botezatu, dyrektor ds. badań i raportowania zagrożeń w Bitdefender.

 

abe hasła

Konsumenci bardzo często popełniają błędy już na etapie tworzenia haseł. Aż 55 proc. respondentów przyznaje, że używa jednego hasła do wszystkich kont internetowych, zaś 27 proc. posługuje się bardzo prostym PIN-em „1234” do odblokowania telefonów komórkowych, zaś 11 proc. w ogóle nie stosuje tego rodzaju zabezpieczeń. Używanie nieskomplikowanych haseł najczęściej występuję w grupie wiekowej od 18 do 44 lat, a mężczyźni częściej niż kobiety logują się za pomocą prostych danych uwierzytelniających (31 proc. w porównaniu do 23 proc.).

 

Smartfony bez antywirusów

Konsumenci z dużą beztroską podchodzą do ochrony swoich telefonów komórkowych.  Co zaskakujące, niemal 35 proc. konsumentów twierdzi, że nie instaluje antywirusa na smartfonach,  30 proc. uważa, że są one niepotrzebne, a 16 proc. wychodzi z założenia, iż zabezpieczenia są już wbudowane w kupowanych telefonach. Brak ochrony w urządzeniach przenośnych stanowi poważny problem, ponieważ oszuści coraz częściej biorą na cel właśnie mobilnych użytkowników. Większość respondentów (61 proc.) stwierdziła, że ​​w ciągu ostatnich 12 miesięcy doświadczyło co najmniej jednego mobilnego cyberzagrożenia. Najczęściej wymieniane oszustwa związane z telefonami komórkowymi to niechciane wiadomości tekstowe i połączenia (36 proc.), phishing (23 proc.), naruszenia danych (12 proc.), podszywanie się pod portale społecznościowe (11 proc.).  Wprawdzie zaledwie 9 proc. ankietowanych doświadczyło oszustw finansowych, aczkolwiek 41 proc. najbardziej obawia się właśnie tego typu zagrożeń. Grupą wiekową wyrażającą największe zaniepokojenie cyberatakami skierowanymi przeciwko użytkownikom smartfonów, są osoby liczące sobie od 35 do 44 lat.

 

Brak kontroli nad dziećmi

Dzieci potrafią doskonale poruszać się w wirtualnym świecie. Niestety, hakerzy bardzo często wykorzystują naiwność najmłodszych internautów. Choć większość programów antywirusowych oferuje funkcję kontroli rodzicielskiej, nie wszyscy z nich korzystają. Autorzy badania zapytali rodziców w jakim stopniu monitorują nawyki swoich latorośli związane z przeglądaniem Internetu oraz instalacją aplikacji na urządzeniach. Okazuje się, że 36 proc. dzieci ma swobodny dostęp do komputerów, tabletów oraz telefonów komórkowych. Co ciekawe, w statystykach przodują Stany Zjednoczone, gdzie działania niemal połowy najmłodszych internautów nie są w ogóle nadzorowane przez rodziców.

 

„2021 Bitdefender Global Report: Cybersecurity and Online Behavior” zawiera niezbyt optymistyczne konkluzje. Autorzy raportu na podstawie zebranych informacji uznają, że 60 proc. konsumentów wręcz wystawia się na ataki hakerów lub należy do grupy narażonych na incydenty bezpieczeństwa. Tylko 11 proc. internautów stosuje odpowiednie praktyki w zakresie bezpieczeństwa i można zakwalifikować do kategorii „bezpieczni”.

 

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.