Automatyczne mapowanie tras AGV w logistyce
Get More Services
ul. Rynek 60/2
50-116 Wrocław
w.podsiadly|getmoreservices.pl| |w.podsiadly|getmoreservices.pl
+48571246669
www.getmoreservices.pl
Firma STILL zrealizowała projekt badawczy dotyczący rozwoju funkcjonalności wózków AGV o samodzielne mapowanie przestrzeni obiektów magazynowych. Rozwiązanie upraszcza wdrażanie automatyzacji i poszerza możliwości kooperacyjnych robotów kompletacyjnych.
W ramach dofinansowanego z unijnych funduszy regionalnych projektu badawczego na temat systemów lokalizacji w przemyśle (ang. Industrial Indoor Localisation – IIL) firma STILL ze wsparciem hamburskiej politechniki i partnerów technologicznych opracowała „otwartą architekturę referencyjną do lokalizacji wewnątrz budynków” (ang. open-source reference architecture for indoor localisation – w skrócie RAIL). Rozwiązanie ma w zamyśle wyeliminować część barier dla modernizacji w oparciu o automatyzację. Cel ten realizuje, zapewniając wystandaryzowany, komputerowy system zbierania danych o rozlokowaniu infrastruktury logistycznej. Na tej podstawie generuje z kolei wirtualne mapy obiektu mogące stanowić podstawę do prostego i ekonomicznego wdrożenia wózków AGV.
Wyzwanie
Przyczynkiem do realizacji projektu było stwierdzenie, że jedną z głównych barier dla wdrożeń automatyzacyjnych stanowi obecnie obawa przez wysokim kosztem działań przygotowawczych pozwalających trafnie oszacować potencjał inwestycji. W odpowiedzi na potrzebę redukcji kosztów zbierania danych koniecznych do zmapowania obiektu i tras na rzecz pojazdów autonomicznych firma STILL wyszła z propozycją stworzenia technologicznych ram dla inteligentnych systemów lokalizacyjnych. W założeniu miały one uprościć realizację wdrożeń dzięki maszynowemu tworzeniu planów przestrzeni – bez konieczności angażowania w to zadanie wykwalifikowanych techników. Uznany za przyszłościowy, projekt uzyskał dotację jako narzędzie wzmacniania innowacyjności firm w regionie Hamburga oraz transferu know-how pomiędzy nauką i biznesem.
Rozwiązanie
Jako bazę do rozwiązania tak sformułowanego problemu postanowiono wykorzystać sprawdzony produkt. – Zgodnie z modułową i wielopoziomową koncepcją automatyzacji STILL, staramy się znajdować najbardziej dopasowane do określonych potrzeb rozwiązania. Jeśli zakładane cele można osiągnąć, stosując zaadaptowane do danej sytuacji produkty seryjne, nie tworzymy pojazdu od podstaw – mówi Dominik Jasiok, Advanced Applications Manager STILL Polska. – Podobnie zachowano się w przypadku projektu badawczego IIL / RAIL. Korzystając z już uznanych funkcjonalności OPX iGo neo – laserowych skanerów i procesorów będących w czasie rzeczywistym rozpoznawać infrastrukturę, przeszkody i innych uczestników ruchu – stworzono narzędzie do tworzenia wirtualnych map obiektów logistycznych. Mogą być one następnie wykorzystywane jako punkt odniesienia we wdrożeniach z użyciem pojazdów autonomicznych – relacjonuje Jasiok. Wózki OPX iGo neo to nowa generacja autonomicznych partnerów kompletacji poziomej w ofercie STILL. Pojazd podąża za pickerem, zwalniając go z konieczności wchodzenia do wózka i kierowania nim na krótkich dystansach. Rozwiązanie zyskało uznanie ekspertów, zdobywając Telematik Award 2020 oraz nagrodę dla Produktu Innowacyjnego dla Logistyki, Transportu i Produkcji 2020. Mapowanie to nowy sposób wykorzystania możliwości OPX iGo neo, pozwalające poszerzyć zakres funkcjonalności wózka.
Efekt
Dzięki współpracy z Hamburskim Uniwersytetem Technologicznym i produkującą czujniki firmą Pepperl+Fuchs udało się stworzyć innowacyjny system, dzięki któremu wózki AGV mogą wejść na wyższy poziom autonomii. Dzięki zastosowaniu mapowania STILL OPX iGo neo może swobodnie przełączać się pomiędzy trybem autonomicznej jazdy i automatycznego wsparcia pickera. W praktyce wózek jest w stanie samodzielnie odnaleźć operatora i podjechać do niego z gotową do załadunku paletą. Po jej wypełnieniu towarem w trybie kooperacyjnej kompletacji wózek AGV potrafi na powrót przejść w wariant pracy autonomicznej i przewieźć skompletowane zamówienie do punktu przeładunkowego. W tym czasie operator może rozpocząć kompletację kolejnego zamówienia z innym pojazdem, co pozytywnie wpływa na wydajność całego procesu. – Dzięki zastosowaniu inteligentnego mapowania będziemy w stanie realizować wdrożenia z użyciem automatycznych pojazdów jeszcze szybciej i sprawniej niż dotychczas – mówi Tino Krüger-Basjmeleh, ekspert ds. robotyki odpowiedzialny za projekt po stronie STILL. – Technologia inteligentnej lokalizacji niesie potencjał obniżenia kosztów automatyzacji przy jednoczesnym zwiększeniu produktywności i bezpieczeństwa pracy. Zakończenie z sukcesem projektu IIL to poważny krok w kierunku przezwyciężenia barier upowszechnienia automatyzacji procesów transportu wewnętrznego – podsumowuje. Uczestnicy projektu ILL widzą w nim potencjał jako rozwiązania przełomowego dla upowszechnienia automatyzacji i poprawy efektywności kosztowej wdrożeń z jej udziałem. Kolejnym etapem będzie weryfikacja użyteczności mapowania w praktyce. Na podstawie pilotażowych wdrożeń i informacji zwrotnej od klientów podjęta zostanie decyzja o wprowadzeniu rozwiązania do produkcji seryjnej.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.