Komunikaty PR

Branża elektroniki coraz bliżej zielonej rewolucji

2021-07-12  |  12:30
Biuro prasowe

Konsumpcja sprzętu informatycznego nieustannie wzrasta, a to powoduje, że branża elektroniki w coraz większym stopniu obciąża środowisko naturalne. Szacuje się, że rocznie na wysypiskach śmieci ląduje aż 50 milionów ton e-odpadów. Z tego zaledwie 20% jest odpowiedzialnie przetwarzana[1]. W odpowiedzi na ten problem rośnie znaczenie usług chmurowych i modelu XaaS - według prognoz w bieżącym roku wydatki na rozwiązania chmurowe wzrosną aż o 23%[2]. Popularność zyska również trend wydłużania żywotności produktu, ponowne wykorzystanie sprzętu czy recykling. 

Trend zrównoważonego rozwoju nie ominął branży IT i nowych technologii. Coraz ważniejsze stają się tematy związane z elektroodpadami i przeciwdziałaniem nadmiernej eksploatacji środowiska naturalnego w przypadku sprzętów technologicznych. Według badań Parlamentu Europejskiego w UE zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest najszybciej rosnącym strumieniem odpadów[3]. To pokazuje, jak ważne są zmiany proekologiczne w obszarze elektroniki. 

Drugie życie branży elektroniki

Coraz więcej firm zmierza w kierunku zielonej rewolucji, wcielając proekologiczne działania do swoich strategii. To konsekwencja m.in. regulacji Komisji Europejskiej, która zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

„Zmiany zachodzą w całym cyklu życia produktów, a jednym z popularniejszych przykładów zamknięcia obiegu w branży elektroniki jest model XaaS, czyli wszystko jako usługa. Dotyczy produktu jako usługi w wynajmie i jego procesowania, łącznie np. z finansowaniem. Jako dystrybutor aktywnie włączamy się w trend proekologiczny, który staje się dla nas również szansą biznesową” – mówi Robert Sejda, New Business Development Manager w AB S.A.

Działania zmierzające do zamknięcia obiegu są realizowane także poprzez konserwację i wydłużenie żywotności produktu, m.in. za pomocą sprzedaży części zamiennych. Stawia się na trwałe, naprawialne elementy sprzętów z możliwością ich modernizacji. Takie rozwiązania spotyka się z zainteresowaniem klientów. Badanie pokazało, że około dwóch na trzech Europejczyków deklaruje chęć dłuższego korzystania ze swoich urządzeń cyfrowych, pod warunkiem, że nie będzie to miało istotnego wpływu na ich działanie[4]. 

Naprawiać zamiast wyrzucać

Wprowadzanie elementów gospodarki o obiegu zamkniętym do przedsiębiorstw wiąże się również z ponownym wykorzystaniem sprzętów elektronicznych i wprowadzeniem ich do sprzedaży. Zmierza się do przeprojektowania sprzętu w taki sposób, by klient w najprostszych przypadkach miał możliwość samodzielnej wymiany poszczególnych jego elementów i dokonania prostej naprawy. W tym kontekście ważnym elementem jest dyrektywa o prawie do naprawy sprzętów RTV i AGD, która nakłada na producentów obowiązek naprawy bez względu na gwarancję[5]. Rozwiązanie ma wpłynąć na zmniejszenie ilości elektrośmieci. 

„Kolejnym ogniwem trybów polityki firm opartej na obiegu zamkniętym jest odpowiedzialna utylizacja sprzętów i proces ich recyklingu. Z tym związana jest rozszerzona odpowiedzialność producenta, która zakłada zebranie i zagospodarowanie odpadów powstałych z takich samych produktów, jakie wprowadza na rynek. Istotne jest tworzenie sprzętów elektronicznych z elementów umożliwiających poddanie recyklingowi jak największej części produktu” – dodaje Robert Sejda.

Gospodarka o zamkniętym obiegu sprzyja rozwojowi przedsiębiorczości i wiąże się z nowymi modelami biznesowymi. Zamknięcie obiegu to nie tylko korzyści dla środowiska, ale również benefity ekonomiczne, które są związane ze zmianami na poziomie produkcyjnym, czy konstrukcyjnym. Część podzespołów produktów technologicznych wraca ponownie do obiegu, co generuje mniejsze koszty dla klienta biznesowego.

  1. Źródło: Raport Impacts and insights: Circular IT Management in Practice
  2. Źródło: Raport Forecast: Public Cloud Services, Worldwide, 2019-2025, 1Q21 Update 
  3. Źródło: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny w UE: fakty i liczby (infografika) | Aktualności | Parlament Europejski (europa.eu)
  4. Źródło: Specjalne badanie Eurobarometr 503, styczeń 2020
  5. Źródło: REPORT Towards a more sustainable single market for business and consumers (europa.eu)
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-06-25 | 10:00

Program wsparcia dla firm planujących ekspansję w Azji

Astana Hub, największy międzynarodowy park technologiczny w Azji Centralnej, uruchamia program wsparcia dla polskich firm. Objęte nim zostaną spółki, które działają w branży nowych technologii i są
IT i technologie GenAI już w 1/6 Call Center na świecie
2024-06-25 | 09:45

GenAI już w 1/6 Call Center na świecie

Już co szóste Call i Contact Center na świecie wdrożyło rozwiązania GenAI, a ich wpływ na wydajność pracy, satysfakcję klientów i pracowników jest coraz większy.
IT i technologie Nowości AWS w zakresie bezpieczeństwa w chmurze na konferencji re:Inforce 2024
2024-06-24 | 09:00

Nowości AWS w zakresie bezpieczeństwa w chmurze na konferencji re:Inforce 2024

Ulepszenie uwierzytelniania w środowiskach chmurowych, możliwość generatywnego tworzenia zapytań w języku naturalnym w oparciu o sztuczną inteligencję czy też automatyczne wykrywanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy wśród narodów najczęściej odwiedzających Czechy. Południowy sąsiad chce przyciągnąć więcej polskich turystów, nie tylko do Pragi

Prawie połowa polskich turystów podróżujących do Czech obiera za cel stolicę tego kraju. Chociaż w ostatnich latach chętniej podróżujemy do innych regionów naszego południowego sąsiada, wciąż wiele miejsc i atrakcji pozostaje nieodkrytych przez Polaków. Czesi chcą to zmienić i ruszają z dwiema kampaniami promocyjnymi skierowanymi do polskich turystów, które mają pokazać nieco inne Czechy, niż do tej pory znaliśmy. Potencjał jest, bo Polacy już dziś stanowią trzecią najliczniejszą grupę gości zagranicznych na czeskim rynku.

Firma

Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania

Prawie 3/4 polskich start-upów, które rozwijają innowacje w medycynie, nawiązuje współpracę z placówkami medycznymi – pokazuje nowy raport „Top Disruptors in Healthcare 2024”. Wynika z niego też, że największym wyzwaniem dla młodych, innowacyjnych spółek wciąż pozostaje znalezienie inwestora i pozyskanie finansowania. Szansą dla start-upów może się okazać międzynarodowy program eco-Disruptive, prowadzony przez Bupa, właściciela Grupy LUX MED. Obok 200 tys. funtów nagrody finansowej zwycięski start-up może liczyć w nim również na wsparcie doradcze, możliwość dalszego rozwoju swojego produktu bądź usługi oraz szansę zadebiutowania na zagranicznych rynkach.

Ochrona środowiska

Małe i średnie firmy dopiero zapoznają się z tematyką zrównoważonego rozwoju. Oczekiwania ze strony dużych kontrahentów wymuszą na nich szybsze działania

Czynniki ESG, związane ze zrównoważonym rozwojem, odgrywają coraz ważniejszą rolę w działalności firm, bez których zaangażowania niewiele da się zdziałać w kwestii łagodzenia skutków zmian klimatu i zanieczyszczenia środowiska. W Polsce słyszało o nich już 3/4 dużych i 2/3 średnich firm, ale w praktyce długofalową strategię działań w tym obszarze ma o wiele mniej podmiotów. Rodzime przedsiębiorstwa przywiązują też zdecydowanie większą wagę do celów społecznych niż środowiskowych. Jednak unijne regulacje, które wejdą w życie w przyszłym roku, wymuszą poprawę na tym polu, chociaż będą one dotyczyć w pierwszej kolejności dużych podmiotów. One będą z kolei wymagać tego od swoich mniejszych kontrahentów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.