Ciąg dalszy negatywnych nastrojów. Wskaźniki NHT znów po pesymistycznej stronie
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Wrześniowy odczyt wskaźnika nastroju w handlu tradycyjnym (NHT) wśród prowadzących małe sklepy wyniósł 27,1 pkt. i był najniższym odczytem w tym roku. Jedynie 6,3% badanych oceniło wrzesień lepiej niż poprzednie okresy. Poprawy w październiku oczekuje tylko 11,7% detalistów. Wskaźnik wyprzedzający za październik (NHT+) wyniósł natomiast 34,4 pkt. w skali od 0 do 100.
Na rynku panują pesymistyczne nastroje, mimo że we wrześniu zaobserwowaliśmy wzrost obrotów w tym kanale sprzedaży o 2,5%. Podobnie jak w poprzednich miesiącach, wartość sprzedaży wielu kluczowych kategorii, w tym wyrobów tytoniowych (-2,3%), piwa (-7,4%) czy wódki (-4,7%) charakteryzowała się spadkiem sprzedaży.
Na wzrost całkowitych obrotów we wrześniu wpływała grupa produktów świeżych, które częściej niż rok temu pojawiały się na naszych paragonach w handlu tradycyjnym. Także alkohole mocne typu whisky, rum, gin czy likiery zanotowały wzrost wartości sprzedaży o 8,5%. Z naszych danych wynika, że w handlu tradycyjnym liczba transakcji jest od kilku tygodni mniejsza niż przed rokiem, choć jednocześnie nasz koszyk nie zmienia się, jeśli chodzi o jego wielkość. Rosnące ceny powodują jednak, iż za podobny koszyk jak przed rokiem płacimy obecnie o ponad złotówkę więcej – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.
---
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.