Komunikaty PR

Co 3. początkujący w IT nie otrzymuje informacji zwrotnej po rekrutacji

2021-06-22  |  13:00
Biuro prasowe

Liczba ogłoszeń kierowanych do juniorów rośnie, ale wciąż jest niska

Rynek pracy IT zdaje się powoli otwierać na juniorów i przybywa ogłoszeń do nich kierowanych. Z badania No Fluff Jobs – portalu z ogłoszeniami o pracę w IT –  wynika, że w I kw. bieżącego roku było ich aż o ¼ więcej, niż w tym samym okresie w roku 2020. W związku z obecną sytuacją, w roku 2021 przybyło także ofert pracy zdalnej i stanowiły one w I kw. ponad 20 proc. wszystkich dedykowanych juniorom.

Pożądane technologie i najpopularniejsze miasta w ofertach pracy

Według danych No Fluff Jobs z czerwca tego roku, poszukiwani są głównie juniorzy, którzy chcieliby rozwijać swoje umiejętności w technologiach takich jak Java i .NET. Na kolejnych pozycjach znalazły się PHP i JavaScript. Z kolei najwięcej ofert pracy dla początkujących w IT pojawiło się w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie oraz Trójmieście. Wśród oferowanych typów umów 57 proc. dotyczyło umowy B2B, a 43 proc. – umowy o pracę.

Choć wzrost liczby ofert pracy dla juniorów wydaje się dość satysfakcjonujący, to wciąż trzeba mieć na uwadze, iż zapotrzebowanie na specjalistów IT jest ogromne. Wszyscy wiemy, że specjalistą nikt nie staje się od razu, dlatego jako firma podkreślamy, jak ważne jest inwestowanie w tych, którzy stawiają w branży swoje pierwsze kroki i zwiększanie im możliwości zdobywania pierwszych zawodowych doświadczeń. Zaowocuje to w przyszłości i pozwoli wypełnić lukę na rynku IT w Polsce, na którym wciąż brakuje około 50 tys. specjalistów z tego sektora i pośrednio przyczyni się do uzupełnienia luki w Europie, gdzie obecnie brakuje aż 600 tys. specjalistów – mówi dr inż. Marek Psiuk, CTO No Fluff Jobs. 


Ponad ¾ rekruterów nie udziela informacji o wynagrodzeniu podczas pierwszego kontaktu z kandydatem

Badanie No Fluff Jobs pokazało, że jeśli chodzi o proces rekrutacji, wciąż wiele jest jeszcze do zrobienia. Juniorzy zapytani o to, co jest dla nich najbardziej istotne podczas pierwszego kontaktu, odpowiedzieli, iż są to informacje o zadaniach na stanowisku (73 proc.) i szczegóły dotyczące poszczególnych etapów rekrutacji (65 proc.). Co drugi chciałby również poznać informacje o wynagrodzeniu, tymczasem według początkujących w IT, aż 87 proc. rekruterów jej nie udziela, a co trzeci uważa, iż przekazywane przez rekrutera informacje są niewystarczające.

Co trzeci junior skarży się również, że nie otrzymuje informacji zwrotnej po zakończonym procesie rekrutacyjnym – dotyczy to również kandydatów, którzy poświęcili swój czas nie tylko na uczestnictwo w rozmowie, ale także na wykonanie zadania rekrutacyjnego lub live coding, czyli programowanie podczas rozmowy o pracę. Co ciekawe, wśród aspirujących do branży IT odsetek ten był jeszcze wyższy – informacji zwrotnej bardzo potrzebuje aż 92 proc. z nich.

Do najczęstszych błędów rekruterów należą, według początkujących w branży IT, niepodawanie lub brak możliwości podania szczegółów dotyczących warunków zatrudnienia (64 proc.), a prawie połowa (46 proc.) wskazała, że nie zapoznają się oni należycie z CV kandydata. Według juniorów rekruterzy nie do końca znają specyfikę branży, stanowiska i technologii oraz zadają im nieadekwatne pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej – tak twierdzi kolejno 42 i 34 proc. adeptów branży IT. 


Najbardziej efektywny proces rekrutacyjny według juniorów

Rozmowa o pracę, szczególnie w przypadku stawiających swoje pierwsze kroki w branży, bywa stresująca. No Fluff Jobs zapytało juniorów, jaka forma sprawdzania wiedzy w procesie rekrutacyjnym jest dla nich najbardziej efektywna – zdecydowana większość ankietowanych, bo aż 75 proc., wskazało na luźną rozmowę, a prawie 70 proc. zadanie do rozwiązania. Niespełna 1/3 badanych wskazała dzień próbny w firmie. Z kolei pytanie na kreatywność i live coding były przez nich wymieniane najrzadziej (po 26 proc.) – w odpowiedziach otwartych skarżyli się, iż programowanie podczas rozmowy o pracę nie sprawdza on umiejętności kandydata, a jedynie odporność na stres. Deklarują przy tym, iż zadanie do wykonania w domu bardziej odzwierciedla prawdziwe warunki pracy, gdyż daje czas do namysłu i pozwala sprawdzić, czy junior potrafi umiejętnie korzystać z dostępnych zasobów.

Juniorzy w IT są świadomi swojej trudnej sytuacji, ale ta wcale ich nie zniechęca. Przeciwnie, wykazują się dużą determinacją, znajomością realiów rynku pracy i zwinną reakcją na wszelkie zmiany. Aż 82 proc. juniorów chce znać jak najwięcej szczegółów dotyczących przyczyn odrzucenia ich kandydatury, aby móc wyciągnąć wnioski i dalej się rozwijać. Przy czym według naszego badania, aż 66 proc. adeptów IT twierdzi, że niestety firmy raczej nie są otwarte na informację zwrotną od kandydatów. Proces wymiany wiedzy pomiędzy kandydatami a firmami mógłby przynieść obydwu stronom wymierne korzyści. Kandydatom pomóc w rozwoju, a firmom pomóc usprawnić proces rekrutacji podsumowuje dr inż. Marek Psiuk, CTO w No Fluff Jobs.

No Fluff Jobs zaprasza na Smoothie HR

Już 7 lipca odbędzie się darmowy webinar z edycji Smoothie HR - tym razem w całości poświęcony juniorom. Eksperci No Fluff Jobs omówią szczegółowo wyniki najnowszego raportu “Junior Candidate Experience 2021” oraz sytuację początkujących w branży IT. Więcej informacji już niebawem znaleźć będzie można na kanałach społecznościowych No Fluff Jobs. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Strategiczna współpraca AWS i Deloitte Biuro prasowe
2024-04-26 | 13:00

Strategiczna współpraca AWS i Deloitte

AWS (Amazon Web Services) i Deloitte, wiodący dostawca usług consultingowych, zawarły nową wieloletnią umowę o strategicznej współpracy, aby pomóc organizacjom na
IT i technologie Zalman Alpha2 36 — efektowne chłodzenie typu AiO
2024-04-26 | 10:10

Zalman Alpha2 36 — efektowne chłodzenie typu AiO

Firma Zalman zaprezentowała nowe systemy chłodzenia z linii Alpha2. Topowym modelem z tej serii jest Alpha2 36 z niemal 40-centymetrowym radiatorem i trzema wentylatorami. Zalman Alpha2 36 to
IT i technologie Nowy raport Salesforce State of Service - ciekawe dane z Polski
2024-04-26 | 08:30

Nowy raport Salesforce State of Service - ciekawe dane z Polski

Salesforce (NYSE: CRM), światowy lider w dziedzinie CRM, opublikował nowy raport State of Service, dzieląc się spostrzeżeniami ponad 5 500 specjalistów ds. obsługi klienta w 30 krajach – w tym 200 z Polski. Raport opisuje priorytety, wyzwania i strategie kształtujące obsługę klienta, w tym sposoby, w jaki zespoły wykorzystują sztuczną inteligencję oraz dane w celu zwiększenia przychodów, wydajności i zadowolenia klientów w obliczu rosnących oczekiwań.   Kluczowe wnioski:   Organizacje stawiają na sztuczną inteligencję w celu zwiększenia wydajności. Chcąc skalować usługi bez utraty jakości, organizacje coraz częściej sięgają po sztuczną inteligencję. 82% organizacji usługowych w Polsce wykorzystuje lub ocenia możliwości sztucznej inteligencji. 79% organizacji usługowych w Polsce planuje w tym roku zwiększyć inwestycje w sztuczną inteligencję. Trzy najważniejsze przypadki wykorzystania AI w usługach w Polsce: odpowiedzi serwisowe, zautomatyzowane podsumowania i raporty, inteligentni asystenci dla klientów/ inteligentni asystenci dla agentów. 93% specjalistów ds. usług w Polsce korzystających ze sztucznej inteligencji twierdzi, że oszczędza ona ich czas.   Organizacje usługowe podwajają przychody. Trend postrzegania usług jako czynnika generującego przychody, a nie centrum kosztów, znacznie przyspiesza. 74% organizacji w Polsce oczekuje, że usługi przyniosą w tym roku większe przychody. 77% organizacji usługowych w Polsce spodziewa się większego budżetu w tym roku. 66% organizacji usługowych w Polsce spodziewa się zwiększenia zatrudnienia w tym roku.   Rosnące wymagania wywierają presję na zespoły obsługi. Wraz ze wzrostem oczekiwań klientów, pracownicy działów wsparcia kontrahenta odczuwają coraz silniejszą presję. Pracownicy działów obsługi klienta w Polsce poświęcają średnio zaledwie 35% swojego czasu na pomoc klientom. 69% organizacji usługowych w Polsce spodziewa się wzrostu liczby spraw w przyszłym roku. 81% specjalistów ds. usług w Polsce twierdzi, że klienci są bardziej wymagający niż kiedyś.   Obsługa klienta zwiększa swoje możliwości w zakresie danych. Organizacje usługowe zwiększają swoje wysiłki w zakresie integracji danych, aby zasilić zasoby pracowników i systemy sztucznej inteligencji. 88% specjalistów ds. usług w Polsce twierdzi, że lepszy dostęp do danych z innych zespołów poprawiłby jakość udzielanego wsparcia. 74% organizacji usługowych w Polsce zamierza w tym roku zwiększyć inwestycje w integrację danych.   Organizacje usługowe podwajają przychody (wszystkie dane poniżej dotyczą całej próby badawczej, bez podziału na kraje)   Trend postrzegania usług jako czynnika generującego przychody, zamiast centrum kosztów, nabiera tempa. Aż 85% osób podejmujących decyzje dotyczące usług twierdzi obecnie, że ich zespoły będą miały większy udział w przychodach w nadchodzącym roku dzięki sprzedaży dodatkowej, sprzedaży krzyżowej i utrzymaniu klientów. Jest to równoznaczne ze wzrostem liczby organizacji śledzących przychody z usług – z 51% w 2018 roku do 91% w 2024 roku. Strategiczny nacisk na generowanie przychodów ma ogromny wpływ na większe budżety i zespoły. Ogólnie rzecz biorąc, osoby podejmujące decyzje dotyczące usług spodziewają się wzrostu budżetów średnio o 23% w ciągu najbliższego roku. Tymczasem ponad trzy czwarte (76%) przewiduje zwiększenie zatrudnienia.   Agenci i pracownicy mobilni stoją w obliczu rosnącej presji   Biorąc pod uwagę, że aż 88% klientów twierdzi, że dobra obsługa zwiększa prawdopodobieństwo ponownego zakupu od tej samej firmy, jasne jest, że doświadczenie klienta jest kluczem do zwiększenia przychodów. Jednak spełnianie oczekiwań nie jest tak proste, jak w przeszłości. 86% pracowników działu obsługi i 74% pracowników mobilnych twierdzi, że żądania klientów są coraz wyższe, a zdecydowana większość z nich uważa, że klienci liczą na bardziej  osobiste podejście. Być może dlatego osoby podejmujące decyzje dotyczące usług wymieniają nadążanie za zmieniającymi się roszczeniami klientów jako największe wyzwanie dla swoich organizacji.   Jedno oczekiwanie jest szczególnie trudne. Ponad połowa klientów (53%) – i prawie trzy czwarte nabywców biznesowych (73%) – chce, aby firmy przewidywały ich potrzeby, zanim się pojawią. Istnieje jednak rozdźwięk między tym, co firmy myślą, że robią, a tym, czego klienci faktycznie doświadczają. Podczas gdy 61% zespołów serwisowych uważa, że są one proaktywne w rozwiązywaniu problemów, tylko jedna trzecia klientów (33%) zgadza się, że firmy przewidują i działają na ich potrzeby z wyprzedzeniem. Oprócz coraz bardziej wyrafinowanych wymagań klientów, 76% organizacji usługowych spodziewa się większej liczby spraw w nadchodzącym roku. Ryzyko wypalenia lub niepowodzenia w tym scenariuszu jest głównym zagrożeniem dla agentów, którzy i tak są już bardzo obciążeni.   Organizacje wykorzystują sztuczną inteligencję, automatyzację i dane w celu zwiększenia wydajności i sprzedaży   Sztuczna inteligencja i automatyzacja mogą stanowić rozwiązanie dla przeciążonych agentów, których zadaniem jest generowanie przychodów. Obecnie spędzają oni zaledwie 39% swojego czasu na obsłudze klientów pośród konkurencyjnych wymagań, takich jak spotkania wewnętrzne, zadania administracyjne i ręczne rejestrowanie notatek. Aż 93% specjalistów ds. usług w organizacjach korzystających ze sztucznej inteligencji twierdzi, że technologia ta pozwala im zaoszczędzić czas. Odpowiadając na proste zapytania i tworząc artykuły samopomocy, sztuczna inteligencja otwiera drogę dla ludzi, którzy mogą skupić się na bardziej satysfakcjonującej i wartościowej pracy, takiej jak budowanie relacji z klientami i rozwiązywanie złożonych spraw.   W firmach korzystających ze sztucznej inteligencji 88% agentów wymienia budowanie relacji z klientami jako kluczowy obowiązek. Tymczasem tylko 75% agentów twierdzi tak w organizacjach bez AI. Organizacje usługowe zgłaszają również wykorzystanie sztucznej inteligencji do bezpośredniej pomocy w generowaniu przychodów poprzez dostarczanie agentom dopasowanych do klienta rekomendacji i ofert.  

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.