Co czeka e-commerce w 2022 roku i dalszej przyszłości?
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
Polskie firmy szukają sposobów na pozyskanie nowych klientów, inwestując m.in. w rozwiązania wspierające sprzedaż w kanale online. I słusznie, bo e-commerce to najdynamiczniej rozwijający się rynek. To pewne, że sektor handlu internetowego nie zatrzyma się przez najbliższe lata, ponieważ konsumenci deklarują, że nawet w przypadku ustania pandemii nadal będą korzystać ze sklepów internetowych. W efekcie firmy działające w tym segmencie muszą przygotować się nie tylko na przypływ nowych klientów i zadbać o customer experience, ale i odpowiednio zabezpieczyć swoją infrastrukturę przed cyberatakami.
Polska jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie
162 mln zł – to według badania PWC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce” szacowana wartość, jaką osiągnie rynek e-commerce w Polsce w ciągu najbliższych 5 lat. Już w 2020 r. kanał online mógł cieszyć się 14 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce. Wpływ na to miały m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce. Dane wskazują na to, że trend ten będzie się nie tylko utrzymywał, ale i z każdym rokiem rósł w siłę, bo niemal 85 proc. Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. Raport Accenture „Konsument w nowej rzeczywistości” wskazuje, że w maju 2019 roku w sieci kupowało 57 proc. internautów, rok później było to już 72 proc., a obecnie 60 proc. kupuje regularnie. W 2020 roku Polacy dokonali zakupów online na ponad 15,3 mld euro. To wzrost o 31,4 proc. w stosunku do roku 2019. Polski rynek e-commerce należy do najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich. Według badań organizacji eCommerce Europe, Polska uzyskała najlepszy wynik w całej Europie, choć to wynika z tego, że jesteśmy dopiero na początku drogi rozwoju w porównaniu do rynków zachodnich.
Młodość i mobilność idą w parze. Jeśli firmy chcą odnosić sukcesy na płaszczyźnie e-commerce, muszą otworzyć się na potrzeby pokolenia Z, ponieważ w najbliższych latach to ono będzie stanowić główną grupę konsumencką. A jak kupują młodzi? Według badania „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, w najmłodszej grupie respondentów najczęściej wybieranym w kontekście e-commerce’u typem urządzenia jest telefon – wskazało go aż 92 proc. badanych w wieku 15-24 lat. Choć ogólnie, we wszystkich grupach wiekowych, najczęściej w procesie zakupów online używany jest laptop (80 proc. wskazań), a na dalszych miejscach - smartfon (69 proc.) oraz komputer stacjonarny (50 proc.). Wydaje się zatem, że sprawna, kompletna i bezpieczna infrastruktura IT to kluczowy filar dla firm.
- Nie tylko w zachowaniach konsumenckich zaszła zmiana. Pandemia i powracające lockdowny sprawiły, że wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej i postawiło na swój rozwój w świecie online. To, co stanowi teraz dla nich priorytet, to dostosowanie swojej infrastruktury do obsługi większej ilości klientów, zwłaszcza w momentach tzw. pików sprzedażowych oraz utrzymanie ciągłości działania systemów IT, biorąc pod uwagę fakt, że liczba cyberataków drastycznie rośnie - wskazuje Natalia Gawłowska, dyrektor marketingu w firmie Polcom.
Cyfrowe cele Europy: 75 proc. przedsiębiorstw w UE powinno korzystać z chmury do 2030 r.
Jednym z celów Komisji Europejskiej jest digitalizacja przedsiębiorstw do 2030 roku. Zgodnie z tą wizją, 75 proc. firm w Unii Europejskiej powinno korzystać między innymi z rozwiązań chmurowych. Polskie firmy z sektora handlowego już dziś zasługują na pochwałę, bo radzą sobie nieźle, mimo różnych przeciwności. Z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wiemy, że 61 proc. badanych firm i instytucji w Polsce słyszało o przetwarzaniu danych w chmurze, a korzysta z niego - połowa z nich. Firmy, które korzystają z cloud computingu dostrzegają korzyści, ale mają też obawy.
Firmy zmagające się w obliczu pandemii z niemożliwymi do przewidzenia przestojami czy nieobecnościami swoich pracowników musiały w szybkim tempie zbudować cyfrowe kanały i skoncentrować się na działalności online. Biznes w chmurze to przede wszystkim bezpieczeństwo, ale i szansa na optymalizację kosztów, rozwój i zbudowanie przewagi konkurencyjnej, a polscy retailerzy o tym wiedzą.
Poczta Kwiatowa®, firma będąca pionierem w sprzedaży kwiatów za pośrednictwem Internetu, skupiła się na zapewnieniu większego bezpieczeństwa swoich serwerów i gromadzonych danych. W tym celu firma wdrożyła rozwiązanie Polcom SOC, czyli Security Operation Center w modelu usługowym.
- Bez odpowiednio niezawodnej infrastruktury IT, firma nie jest w stanie skutecznie konkurować na rynku e-commerce. Nawet sekundowy przestój w działaniu serwisu wpływa negatywnie na jego ocenę przez klientów i w konsekwencji, skutkuje ich utratą – mówi Mariusz Juranek, dyrektor handlowy w Polcom.
– Korzystamy z chmury obliczeniowej już od 4 lat i niejednokrotnie przekonaliśmy się o tym, jak dobry był to wybór. Nowa usługa zapewni szerokie, aktywne wsparcie, szczególnie istotne w okresach zwiększonego zainteresowania naszą ofertą. Cloud computing skutecznie chroni nas przed nagłymi lub zbędnymi wydatkami w infrastrukturę IT. Dzięki chmurze nie doświadczamy problemów w trakcie pików zakupowych i jesteśmy w stanie dostarczyć klientom sprawną platformę, pomimo jej dużego obłożenia, a jednocześnie nie przepłacamy za zasoby, których byśmy nie wykorzystali w spokojniejszych okresach – dodaje Michał Sikora z Poczty Kwiatowej®.
Z przeprowadzonego w sierpniu 2021 r. badania Związku Przedsiębiorców i Pracodawców na podmiotach rynku e-commerce w Polsce, dowiadujemy się też, że są aspekty, których przedstawiciele branży e-commerce obawiają się na swojej drodze do transformacji cyfrowej. Na liście barier znajdują się m.in.: brak wiedzy na temat chmury i innych rozwiązań, niewystarczające środki finansowe, wysokie koszty market place-ów, skomplikowane kwestie prawno-podatkowe lub trudności logistyczne.
Przedsiębiorstwa z branży e-commerce, mimo iż dysponują własnymi zasobami, sięgają po wsparcie wszędzie tam, gdzie im samym brakuje doświadczenia, wiedzy lub narzędzi. Reorganizacja pracy związana z wybuchem pandemii była testem dla wielu przedsiębiorstw e-commerce, a te korzystające z chmury mogą cieszyć się stałą dostępnością systemów, skalowalnością czy elastycznością.
Ciągłość i bezpieczeństwo działania firmy a customer experience
Wygodna płatność, szybka dostawa, intuicyjność procesu zamawiania, brak problemów technicznych np. z dokonaniem płatności lub dostosowaniem strony do urządzeń mobilnych i wiele innych drobnych zdarzeń mogą decydować o customer experience. Jednak obok dbałości o jakości usług, podstawą jest bezpieczeństwo. Według danych CDNetworks, 2020, e-commerce był trzecim najczęstszym celem cyberataków w Polsce, mających na celu przechwycenie danych czy brak dostępu do infrastruktury IT. Stąd np. Poczta Kwiatowa® dążyła do tego, aby zabezpieczyć serwis internetowy przed cyberatakami i utratą danych przenosząc je do chmury, a przy tym jednocześnie zyskać pełne wsparcie w zakresie monitoringu i reakcji na incydenty bezpieczeństwa.
– Zarówno chmura obliczeniowa, jak i SOC, pozwalają optymalizować koszty i chronią przed nieprzewidzianymi wydatkami, które mogłyby zaskoczyć naszą firmę przy korzystaniu z własnej infrastruktury. Szacujemy, że rezygnacja z wdrożenia pełnego systemu monitoringu incydentów bezpieczeństwa na własną rękę na rzecz korzystania z systemu SOC zmniejszyła koszty nawet o 85 proc. Bezpieczeństwo w połączeniu z niezawodnością wynikającą z dostosowania się chmury do zainteresowania klientów, pozwala nam na niemartwienie się kwestiami technicznymi i poświęcenie energii oraz finansów na dalsze rozwijanie firmy oraz dostarczanie klientom usług w niezmiennej jakości – mówi Michał Sikora z Poczty Kwiatowej®.
***
Polcom od niemal 30 lat działa na rynku polskim i europejskim. Początkowo firma była integratorem IT i koncentrowała się na usługach w zakresie przechowywania danych. Obecnie Polcom świadczy przede wszystkim usługi outsourcingu IT, w tym usługi udostępniania mocy obliczeniowej w oparciu o zespół własnych ośrodków przetwarzania danych. Dzięki temu klienci firmy otrzymują unikalną jakość na rynku, pozwalającą na uruchomienie dowolnych aplikacji oraz wsparcie w zarządzaniu IT. Pozwala to na rozpoczęcie jakiegokolwiek projektu informatycznego i swobodną zmianę jego parametrów w czasie. Dowodem na najwyższą jakość usług Polcom są międzynarodowe certyfikaty – m.in. ISO 9001, ISO 27001, ISO 27017 – dokumentujące spełnianie standardów zarządzania bezpieczeństwem informacji oraz zarządzania jakością w organizacji. Dzięki indywidualnemu podejściu do potrzeb klientów, Polcom cieszy się uznaniem na rynku, co skutkuje długofalowymi relacjami biznesowymi. Wśród grona klientów Polcom znajdują się m.in. Allegro, BNP Paribas, Skanska, Polimex-Mostostal, Grupa Nowy Styl, Amway, Synthos czy Brenntag Polska Sp. z o.o. Więcej informacji na stronie: www.polcom.com.pl.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.