Co trzecie tradycyjne MŚP jest „chmurowo natywne”
ITBC Communication
Al. Księcia Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
artur_kosior|itbc.pl| |artur_kosior|itbc.pl
+48504327897
www.itbcgroup.pl
Co trzecie tradycyjne MŚP jest „chmurowo natywne”
Najnowsza analiza firmy Digital Ocean: Currents przekonuje, że dziś już 35% „tradycyjnych” przedsiębiorstw MŚP z całego świata, w tym także z Europy i Polski, określa się mianem Cloud Native. Czyli organizacji zaawansowanych w wykorzystaniu cloud computingu na w każdym obszarze zarządzania zasobami.
Choć nadal pozostaje wiele do zrobienia na polu edukacji i popularyzacji chmury w sektorze nie zajmujących się tworzeniem i oferowaniem nowych technologii firm MŚP, jest to sygnał przekonujący, że „klasyczne” branże gospodarki coraz bardziej chcą zmieniać dotychczasowy stosunek do rozwiązań IT. Świadczą o tym także ich relatywnie niemałe wydatki na narzędzia cloud computingu.
Pochwała samodzielności
Termin Cloud Native jest doskonale znany 92% dużych firm i korporacji oraz 88% MŚP z branży stricte technologicznej. W przypadku tradycyjnych branż, w których działają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa odsetek ten jest już znacznie mniejszy i wynosi nieco ponad 50%.
Raport Digital Ocean zwraca uwagę na fakt, iż wynika to w bardzo dużej mierze z braku wykwalifikowanych specjalistów IT oraz managerów zarządzania infrastrukturą informatyczną „na pokładzie” firmy. Aż 98% dużych organizacji ma w swoich strukturach wydzielone działy obsługi i wsparcia środowiska IT, jeśli chodzi zaś o wyspecjalizowane w technologiach przedsiębiorstwa MŚP odsetek ten również jest bardzo wysoki i wynosi 83%. Gdy zaś przyjrzymy się temu jak sytuacja przedstawia się w przypadku MŚP reprezentujących tradycyjne obszary gospodarki okazuje się, że nawet połowa z nich musi radzić sobie z zarządzaniem teleinformatyką samodzielnie. – Bez ekspertów i doświadczonych w tematyce IT osób wśród firmowego personelu, małe i średnie przedsiębiorstwa są niejako zdane same na siebie w kwestii analizy rynku, wyboru właściwej usługi, przeliczenia kosztów i oszczędności. A przede wszystkim, w zrozumieniu tego jak naprawdę działa i co oferuje chmura, co bez obrazowego i przejrzystego wyjaśnienia w sposób czysto biznesowy a nie „techniczny” jest praktycznie niemożliwe – przekonuje Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud.
Ponad połowa MŚP z tradycyjnych branż rozpoczyna swój biznes z infrastrukturą on-premise, podczas gdy w przypadku dużych firm oraz małych i średnich przedsiębiorstw z branży technologicznej jest to nieznacznie ponad 30%.
Klasyczne MŚP nie szczędzi grosza
Z opracowania Digital Ocean można dowiedzieć się również, ile na rozwiązania chmurowe przeznaczają miesięcznie firmy z wszystkich trzech założonych grup. Naturalnie, najwięcej środków lokują w nich największe przedsiębiorstwa i korporacje – 37,7 tys. $, jednak różnica pomiędzy tradycyjnym sektorem MŚP a technologicznym nie jest już tak znaczna. Pierwsza grupa wydaje na usługi cloud computingu średnio 10,5 tys. $, druga zaś – 17,2 tys. – Warto zestawić te kwoty ze średnimi miesięcznymi przychodami. Firmy wyspecjalizowane w opracowywaniu i dostarczaniu rozwiązań IT osiągają według tej analizy 52 mln $ rocznego przychodu, podczas gdy te nie technologiczne 24,5 mln. Relatywnie, tradycyjne branże gospodarki sięgają więc głębiej do swoich budżetów by się cyfryzować i przenosić kolejne obszary zarządzania do chmury – dodaje Marcin Zmaczyński z Aruba Cloud.
Co się sprzedaje poza techem?
Warto zwrócić także uwagę na to które rodzaje rozwiązań chmurowych najczęściej wykorzystują firmy MŚP spoza sektora technologicznego. Zdecydowanie „królują” tutaj narzędzia automatyzujące księgowość – korzysta z nich 46% organizacji z tej grupy. Co ciekawe, to więcej niż w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw działających w branży IT. Na drugim miejscu znalazły się usługi do automatyzacji marketingu (36%), zaś na trzecim chmurowe platformy e-commerce.
Darmowy Ebook „Chmurowy przewodnik dla małych i średnich firm, czyli wszystko, co musisz wiedzieć o chmurze” dostępny jest do pobrania pod tym linkiem: https://www.arubacloud.pl/ebook/chmura-dla-poczatkujacych.aspx.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym przewiduje objęcie podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów, w tym wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. W tym pierwszym przypadku ustawodawca chce opodatkować nie tylko samo urządzenie, ale także POD, czyli wkład do niego. Organizacje przedsiębiorców i plantatorów tytoniu ostrzegają, że to prowadziłoby do sytuacji, w której jeden produkt byłby opodatkowany dwu-, a nawet trzykrotnie, z negatywnymi skutkami dla obrotu gospodarczego w Polsce.
Polityka
Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
Na pierwszej w tym roku sesji Parlamentu Europejskiego europosłowie będą debatować nad przyszłością relacji na linii UE–USA. Przewodnicząca PE Roberta Metsola podczas otwarcia sesji podkreśliła, że obecne realia polityczne będą wymagały odnowionego sojuszu transatlantyckiego, a Europa jest gotowa do współpracy z administracją 47. prezydenta Stanów Zjednoczonych. Donald Trump w swoim przemówieniu po zaprzysiężeniu zapowiedział wysiłki na rzecz kończenia wojen i wprowadzania pokoju na świecie.
Handel
W tym roku import cementu z Ukrainy może przekroczyć milion ton. To oznacza problemy polskich producentów
Polscy producenci cementu obawiają się silnej konkurencji z Ukrainy. W ubiegłym roku import tego surowca zza wschodniej granicy wyniósł ok. 600–700 tys. t, prawie dwa razy więcej niż rok wcześniej. W kolejnych miesiącach dynamika może jeszcze przyspieszyć, dlatego sektor apeluje o kontyngenty ilościowe lub inny rodzaj wsparcia ze strony UE. Bez tego trudno będzie mu rywalizować z producentami z Ukrainy i innych państw, które nie muszą spełniać klimatycznych wymogów UE.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.