Co trzecie tradycyjne MŚP jest „chmurowo natywne”
ITBC Communication
Al. Księcia Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
artur_kosior|itbc.pl| |artur_kosior|itbc.pl
+48504327897
www.itbcgroup.pl
Co trzecie tradycyjne MŚP jest „chmurowo natywne”
Najnowsza analiza firmy Digital Ocean: Currents przekonuje, że dziś już 35% „tradycyjnych” przedsiębiorstw MŚP z całego świata, w tym także z Europy i Polski, określa się mianem Cloud Native. Czyli organizacji zaawansowanych w wykorzystaniu cloud computingu na w każdym obszarze zarządzania zasobami.
Choć nadal pozostaje wiele do zrobienia na polu edukacji i popularyzacji chmury w sektorze nie zajmujących się tworzeniem i oferowaniem nowych technologii firm MŚP, jest to sygnał przekonujący, że „klasyczne” branże gospodarki coraz bardziej chcą zmieniać dotychczasowy stosunek do rozwiązań IT. Świadczą o tym także ich relatywnie niemałe wydatki na narzędzia cloud computingu.
Pochwała samodzielności
Termin Cloud Native jest doskonale znany 92% dużych firm i korporacji oraz 88% MŚP z branży stricte technologicznej. W przypadku tradycyjnych branż, w których działają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa odsetek ten jest już znacznie mniejszy i wynosi nieco ponad 50%.
Raport Digital Ocean zwraca uwagę na fakt, iż wynika to w bardzo dużej mierze z braku wykwalifikowanych specjalistów IT oraz managerów zarządzania infrastrukturą informatyczną „na pokładzie” firmy. Aż 98% dużych organizacji ma w swoich strukturach wydzielone działy obsługi i wsparcia środowiska IT, jeśli chodzi zaś o wyspecjalizowane w technologiach przedsiębiorstwa MŚP odsetek ten również jest bardzo wysoki i wynosi 83%. Gdy zaś przyjrzymy się temu jak sytuacja przedstawia się w przypadku MŚP reprezentujących tradycyjne obszary gospodarki okazuje się, że nawet połowa z nich musi radzić sobie z zarządzaniem teleinformatyką samodzielnie. – Bez ekspertów i doświadczonych w tematyce IT osób wśród firmowego personelu, małe i średnie przedsiębiorstwa są niejako zdane same na siebie w kwestii analizy rynku, wyboru właściwej usługi, przeliczenia kosztów i oszczędności. A przede wszystkim, w zrozumieniu tego jak naprawdę działa i co oferuje chmura, co bez obrazowego i przejrzystego wyjaśnienia w sposób czysto biznesowy a nie „techniczny” jest praktycznie niemożliwe – przekonuje Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud.
Ponad połowa MŚP z tradycyjnych branż rozpoczyna swój biznes z infrastrukturą on-premise, podczas gdy w przypadku dużych firm oraz małych i średnich przedsiębiorstw z branży technologicznej jest to nieznacznie ponad 30%.
Klasyczne MŚP nie szczędzi grosza
Z opracowania Digital Ocean można dowiedzieć się również, ile na rozwiązania chmurowe przeznaczają miesięcznie firmy z wszystkich trzech założonych grup. Naturalnie, najwięcej środków lokują w nich największe przedsiębiorstwa i korporacje – 37,7 tys. $, jednak różnica pomiędzy tradycyjnym sektorem MŚP a technologicznym nie jest już tak znaczna. Pierwsza grupa wydaje na usługi cloud computingu średnio 10,5 tys. $, druga zaś – 17,2 tys. – Warto zestawić te kwoty ze średnimi miesięcznymi przychodami. Firmy wyspecjalizowane w opracowywaniu i dostarczaniu rozwiązań IT osiągają według tej analizy 52 mln $ rocznego przychodu, podczas gdy te nie technologiczne 24,5 mln. Relatywnie, tradycyjne branże gospodarki sięgają więc głębiej do swoich budżetów by się cyfryzować i przenosić kolejne obszary zarządzania do chmury – dodaje Marcin Zmaczyński z Aruba Cloud.
Co się sprzedaje poza techem?
Warto zwrócić także uwagę na to które rodzaje rozwiązań chmurowych najczęściej wykorzystują firmy MŚP spoza sektora technologicznego. Zdecydowanie „królują” tutaj narzędzia automatyzujące księgowość – korzysta z nich 46% organizacji z tej grupy. Co ciekawe, to więcej niż w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw działających w branży IT. Na drugim miejscu znalazły się usługi do automatyzacji marketingu (36%), zaś na trzecim chmurowe platformy e-commerce.
Darmowy Ebook „Chmurowy przewodnik dla małych i średnich firm, czyli wszystko, co musisz wiedzieć o chmurze” dostępny jest do pobrania pod tym linkiem: https://www.arubacloud.pl/ebook/chmura-dla-poczatkujacych.aspx.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.