Komunikaty PR

Cyborgi cyberprzestępczości przechodzą do ofensywy

2021-05-27  |  01:00
Biuro prasowe

Jednym z ważniejszych trendów w pierwszym kwartale 2021 roku jest wzrost liczby ataków przeprowadzonych bezpośrednio za pośrednictwem ludzi, było ich dwa razy więcej niż w poprzednim kwartale. Trudności finansowe spowodowane pandemią sprawiły, że część internautów zaczęła parać się oszustwami i czerpać z tego procederu zyski. Najczęściej angażują się w działania typu pisanie fałszywych recenzji, rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji w mediach społecznościowych oraz tworzenie fałszywych kont. Arkose Labs sygnalizuje wzrost znaczenia ataków przeprowadzanych przez tzw. cyborgi. To proceder, w którym dla przeprowadzenia skutecznych aktów hybrydowych oszuści działają w kombinacji botów i farm oszustów (człowiek-bot). Jak wynika z raportu Arkose Labs w pierwszym kwartale bieżącego roku 13,4 proc. ataków było przeprowadzonych przez ludzi, a resztę wykonały boty. Natomiast pod względem rodzajów, ataki były bardziej zróżnicowane w porównaniu do poprzednich miesięcy, w których większość ataków koncentrowała się na loginach-hasłach. Co nie zmienia faktu, iż w badanym okresie ataki na loginy-hasła stanowiły 45,4 proc, na kolejnych miejscach uplasowały się:

rejestracja fałszywych kont - 26,6 proc.

oszustwa przy realizacji płatności 19,1 proc.

pozostałe nadużycia 9,4 proc.

Odnotowano też 43 proc. wzrost wskaźnika ataków mobilnych w porównaniu z poprzednim kwartałem. Wyższy był również poziom oszustw pochodzących z urządzeń mobilnych - do 28 proc. wszystkich ataków w porównaniu z 19 proc. w poprzednim kwartale.

 

 

- Cyberprzestępcy wykazują się bardzo dużą elastycznością i potrafią się dostosować do nowych warunków, czego najlepszym przykładem jest pandemia. Co gorsza, swoisty ekosystem cyberprzestępczości cały czas się rozrasta. Nowe narzędzia wykorzystywane przez napastników, a także ludzie pozyskiwani do przestępczego procederu sprawiają, że z kwartału na kwartał możemy czuć się coraz mniej bezpieczni. Nie jesteśmy jednak bezsilni, produkty zabezpieczające również się rozwijają odpowiadając na aktualne zagrożenia. - Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora Bitdefender w Polsce.

 

 

O tym, że napastnicy szybko dostosowują się do nowych warunków, świadczy również fakt przejmowania zaufanych adresów IP, służących do przeprowadzenia ataków. Oszuści wykazują zainteresowanie przede wszystkimi adresami IP z obszarów geograficznych nieutożsamianych z cyberatakami. W ostatnim czasie szczególną popularnością cieszy się Ameryka Północna. Dodatkowo wraz z pojawianiem się coraz większej liczby inteligentnych urządzeń nastąpił proporcjonalny wzrost nowych adresów IP, co skwapliwie wykorzystują oszuści. 

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.