Komunikaty PR

Cyfryzacja branży pożyczkowej. Oferta dostosowana do nowych warunków

2021-10-27  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Bartosz Sosnówka
2pr

ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Do pobrania Komentarz ( 0.06 MB )

Ubiegły rok przyniósł zastój na rynku pożyczek pozabankowych, który nadal nie odbudował się po pandemii. Niepewna sytuacja gospodarcza i epidemiczna oraz niestabilne otoczenie regulacyjne utrudniają realne odbicie po wielu miesiącach przestoju. Firmy pożyczkowe, którym udało się przetrwać, muszą rewidować swoje modele biznesowe i dostosowywać ofertę do nowych warunków, cyfryzując produkty i usługi dla konsumentów.

Ostatni rok był trudny dla branży pożyczkowej i wszystkie podmioty musiały stanąć przed zupełnie nowymi wyzwaniami związanymi z obostrzeniami oraz ze zmniejszoną aktywnością konsumencką. Ponadto, branża została wyłączona z jakiejkolwiek pomocy w kolejnych tarczach finansowych. Z dnia na dzień zmieniono też przepisy, które zasadniczo wpłynęły na rentowność firm pożyczkowych. Tylko nieliczni – ci, którzy działali w sposób najbardziej efektywny, mieli i mają właściwe zaplecze kapitałowe, zaufanie inwestorów i potrafią sprawnie dostosowywać się do nowych okoliczności – byli w stanie przetrwać. W wyniku tego liczba podmiotów oferujących pożyczki na rynku uległa redukcji.

Zmniejszenie akcji pożyczkowej

Podmioty, które przetrwały ten wymagający okres, zmniejszyły akcję pożyczkową, a sam rynek zasadniczo nie wrócił do tej pory do stanu sprzed pandemii. Statystyki pokazują jednak, że branża pożyczkowa powoli zaczęła odrabiać straty wywołane przez COVID-19. Z wewnętrznych badań AIQLabs wynika, że na przestrzeni ostatniego roku kanał online wzrósł o 50%, jeśli chodzi o udzielony kapitał oraz o ponad 30% w zakresie liczby udzielonych pożyczek, natomiast w kanale tradycyjnym wartość ta spadła o ponad 25%. Co więcej, średnia kwota pożyczki wzrosła o ponad 15%. Rok do roku zyskaliśmy także ponad 30% nowych klientów. W strukturze wewnętrznej od kwietnia ponownie duży nacisk kładziemy na call center jako kanał sprzedaży oraz kanał dotarcia do tych klientów, którzy do tej pory korzystali z tradycyjnych placówek. Udział tego kanału w sprzedaży po zaledwie sześciu miesiącach wynosi obecnie ok. 12%, jednak jego potencjał jest zdecydowanie większy. Na rynku wciąż jest miejsce dla firm operujących pozabankowo i adresujących potrzeby klientów, którzy z różnych względów nie mogą albo nie chcą być obsłużeni przez banki. Po pierwsze, zaawansowane FinTechy wciąż działają szybciej. Po drugie, banki prowadzą bardziej restrykcyjną politykę kredytową i nie są w stanie sfinansować wszystkich, którzy tego potrzebują.

Alternatywa dla sektora bankowego

Pozabankowy sektor pożyczkowy będzie coraz bardziej zbliżać się poziomem kosztów do oferty banków. Zapewne wciąż będzie trochę droższy, ale ewentualną różnicę zniweluje jakością, szybkością obsługi, dostępnością finansowania i dywersyfikacją produktów. W AIQLabs wdrożyliśmy i testujemy ofertę z RRSO poniżej 50%. Potrzebę zmian pokazała już pandemia. Rozwój wielu produktów nabrał dynamicznego przyspieszenia. Jednym z przykładów jest umożliwienie klientom podpisywania umów przy użyciu kanałów zdalnych. Sprawnie działające call center pozwalają zawrzeć umowę i wypłacić środki bez konieczności obiegu dokumentów. Mocno rozwija się również branża odroczonych płatności BNPL – Buy Now, Pay Later. Tu jesteśmy jednak dopiero na początku drogi, ponieważ w Polsce takich transakcji jest wciąż kilkakrotnie mniej niż na rynkach Europy Zachodniej, choćby w Niemczech.

Podczas pandemii wielu konsumentów obawiało się wychodzenia z domu lub było odciętych od możliwości kontaktu z przedstawicielem w placówce. Jeżeli potrzebowali finansowania, siłą rzeczy próbowali załatwiać to drogą online’ową. Ten trend jest zauważalny nie tylko w branży finansowej, ale w niej jest szczególnie widoczny. Z perspektywy AIQLabs, przed pandemią znaczna część ruchu pochodziła z placówek stacjonarnych od tzw. integratorów. Teraz większość klientów wybiera online, kanały zdalne i call center. Udział kanału online w sprzedaży wynosi obecnie 55%, natomiast kanału tradycyjnego spadł do 33%. Reszta to ciągle rosnące call center. Podobnie będzie z usługami finansowymi, gdzie wszystko można już załatwić przez Internet. Te procesy zostały przez pandemię tylko przyspieszone, uwypuklone i z pewnością będą się nadal rozwijać.

Piotr Siwiec

Prezes zarządu

AIQLabs 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 2pr
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Showroom VisionCube z Sony Crystal LED Biuro prasowe
2024-06-27 | 16:15

Showroom VisionCube z Sony Crystal LED

Atutem showroomów jest możliwość przetestowania wysoko zaawansowanych rozwiązań przed zakupem. To szansa na rozmowę z ekspertami, aby pozyskać wiedzę, sprecyzować oczekiwania i na
IT i technologie Kolejny nowy najemca w Blue City - to szybko rosnąca hiszpańska marka
2024-06-27 | 14:00

Kolejny nowy najemca w Blue City - to szybko rosnąca hiszpańska marka

Niespełna dwa tygodnie po otwarciu butiku RP Store na klientów Blue City czeka kolejna nowość - sklep hiszpańskiej marki Kamalion, pełen nowoczesnych akcesoriów
IT i technologie Ponadczasowa Podróż: Kroniki Titanic Belfast
2024-06-27 | 13:00

Ponadczasowa Podróż: Kroniki Titanic Belfast

Panasonic przekształca Titanic Belfast, oferując niezwykle silne i poruszające doświadczenie immersyjne. Dzięki zaawansowanej technologii LCD, ta znana atrakcja turystyczna zapewnia

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają

– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.

Regionalne –

Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych

Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.

Nauka

Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr

Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.