Czy istnieje przyszłość pracy hybrydowej w sektorze obsługi klienta?
Zanim wszyscy zamknęliśmy się w domach przed dynamicznie rozprzestrzeniającym się koronawirusem, zaledwie 2% pracowników call center pracowało poza biurem. Sytuacja panująca na świecie wpłynęła na wzmocnienie przekonania, że odpowiednio wyposażone zespoły są w stanie szybko dostosować się do koniecznych zmian, nawet jeśli wiąże się to z całkowitą transformacją środowiska pracy. Ponad połowa pracowników (53%) deklaruje, że chciałaby, aby model hybrydowy pozostał jako ten dominujący w firmach, ponieważ zapewnia im dużo większą elastyczność i możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb, wynika z badań Frost&Sullivan. Sprawa dotyczy również osób pracujących w bezpośredniej obsłudze klienta czy call center – jeszcze niedawno, wydawało się niemożliwe, aby przenieść do prywatnych mieszkań specjalistyczny sprzęt potrzebny do codziennej pracy. Jednak dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość brutalnie zweryfikowała te możliwości – okazało się, że pracownicy działu obsługi klienta mogą pracować z dowolnego miejsca i nie tracić przy tym jakości pracy, gdy mają odpowiednie warunki i zaplecze technologiczne.
Wyniki badania CCMA[1] wspieranego przez Poly obrazują widoczny trend wzrostu popularności pracy w modelu zdalnym w contact center. Z raportu wynika, że 17% pracowników pracuję wyłącznie w domu, 34% wykonuje służbowe obowiązki w modelu hybrydowym, ale z większą ilością dni w domu a 33% pracuję mniej więcej tyle samo czasu w siedzibie firmy co z domowego biura. Około 30% pracowników firmy Leesman wykonujących służbowe obowiązki w trybie Home Office na całym świecie nie pracuje w odpowiednim miejscu, które sprzyjałoby komfortowi i wysokiej wydajności świadczonych usług. Oznacza to, że znaczącą rolę w pracy z domu odgrywają konkretne warunki panujące w miejscu jej wykonywania – ta przestrzeń powinna być jak najbardziej komfortowa i sprzyjać koncentracji. Podczas Home Office w dłuższej perspektywie na znaczeniu zyskuje wygodny fotel, dedykowane biurko oraz odpowiednie oświetlenie – to rzeczy, których często nie docenialiśmy w biurze, a teraz po ponad roku pracy z kanapy znacznie zyskują na znaczeniu.
Jednak nadal w modelu zdalnym najważniejsze są narzędzia i technologia umożliwiająca współpracę. Przy pracy zespołu w modelu hybrydowym ważne jest umożliwienie jego członkom pracy razem na jednym projekcie w czasie rzeczywistym bez względu na ich lokalizację. Jeśli mowa o pracownikach obsługi klienta czy call center, muszą mieć oni zapewnione przede wszystkim wygodne zestawy słuchawkowe – podstawowe urządzenie do pracy – oraz takie, które będą kompatybilne ze wszystkimi kluczowymi platformami, tak aby mogli sami wybrać rozwiązanie, które najbardziej odpowiada ich preferencjom. To szczególnie ważne, aby sprzęty technologiczne pozwalały pracownikom na komfortową pracę zarówno w biurze, jak i zaciszu domowym bez utraty jakości świadczonych usług. To istotne, ponieważ pracownicy call center już teraz deklarują, że chcą wykonywać służbowe obowiązki w innym miejscu niż siedziba firmy. W swoich analizach Frost&Sullivan przewiduje, że w najbliższej przyszłości aż 20% z nich będzie wykonywało swoją pracę w domowych warunkach.
Z badania CCMA wynika również, że aż 33% ankietowanych wskazuje iż poczucie bycia częścią zespołu, oraz w przypadku 32% respondentów spotkania towarzyskie z kolegami skłaniają ich do pracy w biurze. Myśląc o pracy hybrydowej, warto zwrócić uwagę, że z perspektywy wielu pracowników społeczny aspekt pracy jest bardzo ważny. Webinary dla pracowników, czy cykliczne spotkania zespołów, to tylko niektóre z działań, które wprowadziliśmy do naszej organizacji i pozycjonujemy je w opracowaniu Poly CSR Report 2020. Celem tych działań jest rozwijanie w pracownikach poczucia przywiązania i bycia częścią całości mimo pracy w modelu rozproszonym – co jest szczególnie ważne w niepewnej pandemicznej sytuacji, która w wielu wywołuje niepewność i obawy.
Podczas gdy ponad połowa pracowników wybrała pracę z domu, pozostała część osób znajdujących się w biurze musi mieć zapewnione dogodne warunki pracy, szczególnie w obecnych realiach, gdy nadal trwa proces szczepień. Większość firm będzie musiała – lub już została zmuszona do tego – aby nieco przearanżować biurowe pomieszczenia w celu zadbania o zdrowie i bezpieczeństwo nawet najmniejszej liczby osób pracujących z biura. To nie lada wyzwanie, aby na niewielkich przestrzeniach zachować dystans społeczny, dlatego czasami jedynym rozwiązaniem jest praca w modelu hybrydowym z możliwością dowolnej konfiguracji grafiku członków zespołu. Mimo tego należy pamiętać o cyklicznych spotkaniach, by pomimo wybranego modelu pracy każdy z pracowników miał poczucie „bycia na bieżąco”. Takie rozwiązanie przyniesie korzyści zarówno dla biznesu, jak i klientów, którzy z pewnością docenią elastyczność oraz profesjonalizm pracowników.
[1] https://connect.poly.com/EMEA-UKI-WB-PS-FY22-Q1-CCMASurveyCC-EN1168552_LP.html

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
O przyspieszenie prac związanych z rozbudową A4 na odcinku Kraków – Katowice o trzeci pas ruchu apeluje spółka Stalexport Autostrady do przedstawicieli strony publicznej. Według zarządcy autostrady projektowanie mogłoby się zacząć niezwłocznie, co znacząco skróciłoby czas realizacji całego przedsięwzięcia. W innym wypadku już za dwa lata użytkownicy trasy będą musieli mierzyć się z problemem korków.
Prawo
Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury

Obecnie w Unii Europejskiej obowiązuje 27 różnych systemów odsyłania migrantów. W efekcie tylko co piąty nakaz powrotu jest faktycznie realizowany. Komisja Europejska zaproponowała wspólny europejski system powrotów, który ma na celu szybsze, prostsze i skuteczniejsze procedury. Nowe przepisy uzupełnią pakt o migracji i azylu przyjęty w zeszłym roku. – Nie rozwiązuje to jednak wszystkich problemów. Konieczna jest restrykcyjna kontrola i wsparcie krajów, żeby zapobiec dalszej migracji – ocenia europoseł Arkadiusz Mularczyk.
Handel
Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu

W 2024 roku eksport polskich produktów i przetworów rolno-spożywczych wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim do rekordowej wartości w euro. Pozytywną dynamikę odnotował handel zarówno z krajami Unii, jak i spoza wspólnoty. Dalsze sukcesy polskich eksporterów będą zależały m.in. od zwiększania udziału produktów wysokoprzetworzonych w zagranicznej sprzedaży. Wszystko zależeć jednak będzie od popytu i międzynarodowych regulacji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.