Komunikaty PR

Doxing niszczy kariery i życie osobiste ofiar

2021-11-04  |  01:00
Biuro prasowe

Internauci zamieszczają w mediach społecznościowych, forach dyskusyjnych czy serwisach ogłoszeniowych oprócz danych osobowych, również informacje o swoich preferencjach, sympatiach politycznych czy przygodach miłosnych. W ten sposób zostawiają po sobie w wirtualnym świecie liczne ślady. Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, iż istnieje pewna grupa osób gromadzących i analizujących tego typu informacje, a następnie starających się je połączyć w logiczną całość. Zjawisko to nazywa się doxingiem i wywodzi się od angielskiego słowa documents i skrótu dox(od docs). Doxing wymaga bardzo dużego wkładu pracy i zdolności analitycznych. Osoby zajmujące się tym procederem nie stanowią jakiejś określony grupy, lecz tym co je łączy jest doskonała znajomość mechanizmów i procesów zachodzących w Internecie. Doxingiem mogą zajmować się zarówno cyberprzestępcy, jak i różnego rodzaju aktywiści.

 

- Osoby zaangażowane w ten proceder koncentrują się przede wszystkim na mediach społecznościowych, ale zdobywają też dane dzięki włamaniom do serwisów internetowych oraz różnego rodzaju socjotechnikom. Ich zadaniem jest zdobycie jak największej liczby informacji na temat konkretnej osoby lub organizacji - zauważa Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.

 

Ostatecznym celem doxingu jest udostępnienie pozyskanych danych szerokiemu gronu internautów, upokorzenie i nękanie ofiary, szantaż i wymuszenia związane z groźbą publikacji pozyskanych materiałów. Ofiarą doxingu może być każdy kto udziela się w Internecie. Im więcej informacji udostępniamy o sobie, tym łatwiej połączyć jest je w spójną całość. Konsekwencje doxingu dla ofiary zależą od napastnika, a konkretnie na ile zamierza jej uprzykrzyć życie bądź karierę zawodową czy polityczną. Przed doxingiem można się bronić, podejmując działania ograniczające do minimum prawdopodobieństwo, że padnie się jego ofiarą.

 

  • Jedną z podstawowych czynności powinna być zmiana ustawień dotyczących prywatności na portalach społecznościowych, tak aby zdjęcia oraz informacje w profilu były dostępne wyłącznie dla znajomych. Warto też pomyśleć o utworzeniu osobnego adresu e-mail oraz numeru telefonu do rejestracji w serwisach internetowych lub publikowania ogłoszeń w sieci. Coraz częściej stosowaną praktyką jest też korzystanie z VPN pozwalającego ukryć IP internauty - doradza Mariusz Politowicz.

 

Raport Anti-Defamation League z 2021 roku szacuje, że 9 proc. Amerykanów doświadczyło już doxingu. W Polsce tego typu badań się nie przeprowadza, a jak zauważa Maciej Kawecki, prorektor Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie, przepisy RODO mówią w art. 9 ust. 1 lit. E, że dopuszczalne jest wtórne przetwarzanie naszych danych osobowych nawet gdy są wrażliwe, o ile wcześniej zostały przez nas upublicznione.

 

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.