Gangi ransomware ujawniły dane ponad 2 tysięcy firm
Kiedy w 2013 roku odnotowano pierwsze ataki realizowane za pośrednictwem złośliwego oprogramowania ransomware, napastnicy dążyli do zaszyfrowania danych, a następnie żądali zapłaty okupu za deszyfrator. Jednak począwszy od 2020 roku gangi ransomware zaczęły stosować nową taktykę określaną jako podwójne wymuszanie. Ma ono miejsce, gdy operacje ransomware nie ograniczają się wyłącznie do szyfrowania plików, ale również ich kradzieży. Następnie przestępcy grożą, że jeśli nie zostanie wniesiony okup upublicznią dane. Z danych DarkTracer wynika, że jak do tej pory 34 gangi ransomware ujawniły w sieci dane 2100 firm. Największą aktywnością wykazały się pod tym względem Sodinokibi / REvil (222 wycieki), DoppelPaymer (200 wycieków), Avaddon (123 wycieki) i Pysa (103 wycieki). Do tej grupy można dodać gangi, które już zaprzestały swojej działalności Maze (266 przecieków) i Egregor (206 przecieków).
Eksperci przyznają, że wprowadzenie metody podwójnego wymuszenia sprawia, że działania napastników są bardziej skuteczne. Ofiary niejednokrotnie bardziej obawiają się wycieku danych aniżeli ich zaszyfrowania. Warto podkreślić, iż według Coverware średnia cena okupu płaconego za odszyfrowanie danych wyniosła 220 298 dolarów, to oznacza wzrost o 43 proc. w porównaniu z IV kwartałem ubiegłego roku.
- Chociaż może się wydawać, że lepiej jest zapłacić okup, aby zapobiec wyciekowi danych, tak naprawdę nie ma gwarancji, że informacje nie zostaną ujawnione lub sprzedane innym podmiotom. W przypadku kiedy napastnicy ukradną dane, należy to potraktować jako naruszenie i poinformować klientów bądź kontrahentów, których ono dotyczy. Niestety, cyberprzestępcy szybko dostrzegli korzyści wynikające z zastosowania metody podwójnego wymuszania i uruchamiają nowe rynki wycieku danych - podsumowuje Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora Bitdefender w Polsce.
Źródło: marken.com.pl; bitdefnder.pl
Consdata i Credit Agricole Bank Polska - Low-codowe Śniadanie Technologiczne
Toughbook wspiera żołnierzy na froncie, umożliwiając im komunikację
Czeski startup pomoże w ekspansji zagranicznej polskich firm i organizacji.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.