Gangi ransomware ujawniły dane ponad 2 tysięcy firm
Kiedy w 2013 roku odnotowano pierwsze ataki realizowane za pośrednictwem złośliwego oprogramowania ransomware, napastnicy dążyli do zaszyfrowania danych, a następnie żądali zapłaty okupu za deszyfrator. Jednak począwszy od 2020 roku gangi ransomware zaczęły stosować nową taktykę określaną jako podwójne wymuszanie. Ma ono miejsce, gdy operacje ransomware nie ograniczają się wyłącznie do szyfrowania plików, ale również ich kradzieży. Następnie przestępcy grożą, że jeśli nie zostanie wniesiony okup upublicznią dane. Z danych DarkTracer wynika, że jak do tej pory 34 gangi ransomware ujawniły w sieci dane 2100 firm. Największą aktywnością wykazały się pod tym względem Sodinokibi / REvil (222 wycieki), DoppelPaymer (200 wycieków), Avaddon (123 wycieki) i Pysa (103 wycieki). Do tej grupy można dodać gangi, które już zaprzestały swojej działalności Maze (266 przecieków) i Egregor (206 przecieków).
Eksperci przyznają, że wprowadzenie metody podwójnego wymuszenia sprawia, że działania napastników są bardziej skuteczne. Ofiary niejednokrotnie bardziej obawiają się wycieku danych aniżeli ich zaszyfrowania. Warto podkreślić, iż według Coverware średnia cena okupu płaconego za odszyfrowanie danych wyniosła 220 298 dolarów, to oznacza wzrost o 43 proc. w porównaniu z IV kwartałem ubiegłego roku.
- Chociaż może się wydawać, że lepiej jest zapłacić okup, aby zapobiec wyciekowi danych, tak naprawdę nie ma gwarancji, że informacje nie zostaną ujawnione lub sprzedane innym podmiotom. W przypadku kiedy napastnicy ukradną dane, należy to potraktować jako naruszenie i poinformować klientów bądź kontrahentów, których ono dotyczy. Niestety, cyberprzestępcy szybko dostrzegli korzyści wynikające z zastosowania metody podwójnego wymuszania i uruchamiają nowe rynki wycieku danych - podsumowuje Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora Bitdefender w Polsce.
Źródło: marken.com.pl; bitdefnder.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.