Jak polska branża IT przeszła próbę pandemii? - Raport SoDA
SoDA już po raz trzeci przyjrzała się kondycji polskich Software House’ów w obliczu pandemii. W najnowszym raporcie “Wpływ COVID-19 na branżę Software House w Polsce” analizie zostały poddane m.in. obszary zarządzania, transformacji cyfrowej, marketingu i sprzedaży, rentowności oraz stanu zatrudnienia w firmach zrzeszonych i z poza organizacji w 2020 roku.
Dwa pierwsze raporty SoDA (lato i jesień 2020) pokazały, jak polscy dostawcy oprogramowania reagowali na zmiany i wyzwania związane z COVID-19. Klienci działający w branżach takich jak turystyka, transport pasażerski czy hotelarstwo najmocniej odczuli negatywne skutki pandemii. Jednocześnie koronawirus był też silnym impulsem dla rozwoju i digitalizacji innych segmentów gospodarki. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynku wymusiła rewizję planów i prognoz. Teraz zaś przyszedł czas na wyciągnięcie wniosków.
Wzrost i zyski nadal na wysokim poziomie
Mimo wstępnych obaw, w drugim kwartale 2020 roku firmy zadeklarowały, że zwiększyły przychody średnio o 20%, podczas gdy prognozowana rentowność wynosiła 15%. Dodatkowo, ponad jedna czwarta firm odnotowała silny wzrost przychodów - nawet o 30%, a niektóre przekroczyły pułap 100% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego.
- W Future Processing drugi kwartał 2020 roku okazał się bliski prognozom, a nawet nieznacznie je przekroczył pod kątem przychodów i zysku. Z kolei Q4 2020 roku zdecydowanie przewyższył nasze oczekiwania. Zaobserwowaliśmy spore ożywienie na rynku zwłaszcza w obszarach Data oraz Digital Transformation, co przełożyło się na nowe kontrakty oraz rozszerzanie współpracy z dotychczasowymi klientami. Zanotowaliśmy wzrost o 11% względem Q3 i jednocześnie zamknęliśmy rok osiągając 157 milionów złotych przychodu (9% powyżej prognoz)- komentuje Paweł Pustelnik, Managing Director w firmie Future Processing.
Marketing i sprzedaż w nowej odsłonie
Ankietowani kierownicy wyższego szczebla wskazali, że w ich organizacjach zaczęto także eksperymentować z nowymi formami marketingu, a budżet na te działania zwiększono średnio o 58%. Firmy coraz częściej próbowały aktywności online, takie jak podcasty czy webinary, jednak najskuteczniejszymi narzędziami pozostała strona internetowa, media społecznościowe i marketing szeptany. Dodatkowo, jedna czwarta firm podwyższyła prowizję od sprzedaży. 74% firm wspomina, że cyfrowy push jest równie skuteczny co tradycyjny, więc zamierzają go utrzymać.
Zespół rośnie w siłę
84% badanych przedsiębiorstw odczuło wzrost zapotrzebowania na oferowane przez ich usługi
i produkty. Firmy deklarują, że zatrudniają więcej pracowników niż w 2019 roku, a główne potrzeby rekrutacyjne obejmują stanowiska programistyczne. Dodatkowo, średnia wysokość wynagrodzeń wzrosła o 10-20%
Domowe centrum zarządzania
Zdecydowana większość firm w 2020 roku przeszła na zdalny model pracy. Nie wpłynęło to jednak na obniżenie jej standardów i skuteczność zarządzania firmą. Aż 80% menedżerów spełniło oczekiwania swoich pracowników, a respondenci deklarują, że praca z domu korzystnie wpłynęła na ich samopoczucie i zdrowie psychiczne.
Z nadzieją w przyszłość
Aż 70% firm tworzących oprogramowanie ma bardzo dobre nastawienie do przyszłości. Jedna trzecia ankietowanych wspomniała, że skutki pandemii COVID-19 miały pozytywny wpływ na rozwój ich biznesu. Warto podkreślić, że wskaźnik ten wzrósł z 6% do 30% względem roku poprzedniego.
- Ogólne nastroje w branży są pozytywne, jednak coraz większe problemy z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników rodzą obawy o przyszłość. Aby skutecznie radzić sobie ze zmianami, jakie pandemia przyniosła dla naszej branży, powinniśmy najpierw wyciągnąć wnioski z roku 2020. Wyniki raportu pokazują nie tylko, jak bardzo pandemia wpłynęła na nasze firmy i pracowników, ale wskazują też na wyłaniające się nowe możliwości rozwojowe. - komentuje Bartosz Majewski, Założyciel i Prezes SoDA.
Wzrost zapotrzebowania na usługi IT może być dla polskiej gospodarki wyjątkową okazją na wzrost gospodarczy i zbudowanie kolejnego silnego towaru eksportowego. Tej koniunkturze na rynku sprzyja elastyczny management w polskich Software Houses, światowa jakość oferowanych usług oraz wysoka kultura komunikacyjna i pracy. Za wzrostem zapotrzebowania na firmy idzie też wzrost zapotrzebowania na kompetentnych pracowników oraz na wszelkiego rodzaju wsparcie w formie doszkalania i wzmacniania edukacji informatycznej na wszystkich jej poziomach. To właśnie zaadresowanie tego problemu pokaże, czy za kilka lat będziemy mówić o sukcesie polskiej branży Software House.
Po szczegółowe dane zapraszamy do raportu: https://www.sodapl.com/storage/reports/June2021/53LY4721e7GjlWYjgOBt.pdf
O SoDA
Organizacja Pracodawców Usług IT (SoDA) to związek polskich firm technologicznych, wytwarzających oprogramowanie oraz zapewniających szeroki wachlarz outsourcingu usług IT na rzecz klientów na całym świecie. Organizacja powstała w 2018 roku, obecnie zrzesza ponad 130 firm o kapitale polskim i zagranicznym, działających na terenie całego kraju, które zatrudniają w Polsce ponad 21 000 pracowników. Misją SoDA jest integracja polskiej branży IT i jej reprezentacja oraz działania na rzecz jej rozwoju na rynkach zagranicznych. SoDA współpracuje z takimi organizacjami jak: PIIT, PTI, PAIH, ITCorner i Klaster IT.
Kontakt dla mediów
Joanna Lach
+48 600 239 565
joanna.lach@more-ca.com
more communications agency
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.