Jak skutecznie kształtować doświadczenia klientów?
Operatorzy centrów handlowych poszukują nowych rozwiązań, które pomogą ułatwić wizytę w przestrzeniach handlowo-rozrywkowych oraz dostarczą klientom pozytywnych wrażeń zakupowych. Najnowsze systemy monitoringu i kontroli dostępu mogą skutecznie wspierać managerów w projektowaniu bezpiecznych przestrzeni zakupowych, dostosowywaniu oferty do nieustannie zmieniających się oczekiwań konsumentów oraz realizowaniu celów sprzedażowych.
Centra handlowe powstały w połowie XX w. i od tego czasu nieustannie ewoluują, starając się odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby klientów. Przed laty były to domy towarowe mieszczące kilka- kilkanaście sklepów. Dzisiaj tego typu obiekty są znacznie większe i pełnią wiele dodatkowych funkcji: znajdziemy w nich powierzchnie biurowe i co-workingowe, punkty usługowe, kina i restauracje, a same zakupy stały się popularną formą spędzania czasu wolnego. W post-pandemicznej rzeczywistości zarządcy centrów handlowych szukają sposobów na zachęcenie klientów do powrotu do tradycyjnych form robienia zakupów. Zapewnienie konsumentom bezpiecznych i przyjaznych warunków stanowi obecnie jedno z najważniejszych wyzwań branży retail. Nieocenione mogą okazać się najnowsze systemy wizyjne.
Nowy typ klienta
Współczesny klient wymaga specjalnego podejścia. Każda minuta spędzona przez niego w centrum handlowym jest bardzo cenna. Kiedy odwiedza dany sklep czy punkt usługowy, chce szybko i sprawnie zaspokoić potrzeby konsumpcyjne, a także spędzić czas w przyjemnej atmosferze. Oczekuje również spersonalizowanej oferty. Ale móc się zrelaksować, podczas całej wizyty musi czuć się przede wszystkim bezpiecznie. Obsługa nowego typu klientów wymaga zatem zintegrowanych działań. Z pomocą przychodzi technologia. Nowoczesne systemy wizyjne, projektowane specjalnie z myślą o branży retail, są w stanie równocześnie monitorować wiele elementów wpływających na doświadczenia konsumentów, w tym np. zliczać osoby przebywające w przestrzeniach galerii czy zapobiegać łamaniu zasad dystansu społecznego i nadmiernemu gromadzeniu się przy kasach i w przestrzeniach restauracyjnych. - Odpowiednio skonfigurowane kamery wyposażone w funkcję IP audio automatycznie powiadomią personel o przekroczeniu dozwolonych limitów osób i nadadzą odpowiedni komunikat zachęcający klientów do skorzystania z oferty innych, mniej zatłoczonych punktów. Ten sam system może również powiadomić operatora np. o przekroczeniu zdefiniowanego progu wizyt w toaletach i konieczności wysłania na miejsce pracowników serwisu sprzątającego – mówi Dagmara Pomirska z Axis Communications.
Bezpieczeństwo i ochrona
Zatłoczone centra handlowe to miejsca, w których dochodzi do licznych kradzieży, aktów wandalizmu czy różnego rodzaju konfliktów międzyludzkich. Pracownicy ochrony muszą mieć zatem oczy i uszy dookoła głowy. Wczesne wykrywanie incydentów pozwala na szybką interwencję oraz umożliwia zapobieganie eskalacji zdarzeń. Inteligentne systemy monitoringu mogą wspierać personel w szybkim reagowaniu na niepożądane aktywności. Kamery wyposażone w funkcję analizy dźwięku wychwycą np. odgłosy kłótni lub tłuczonego szkła i automatycznie zawiadomią operatora o tym, gdzie należy wysłać pracowników ochrony.
Tego typu systemy stosuje już wiele centrów handlowych na całym świecie. Np. centrum Le Piazze w Bolonii zmodernizowało swój system monitoringu, dodając do niego urządzenia z funkcjami IP audio. Pasywny system monitoringu został w ten sposób przekształcony w aktywny – dający możliwość szybkiego reagowania i działań prewencyjnych. Urządzenia mogą teraz nadawać komunikaty głosowe na żywo lub emitować wcześniej nagrane wiadomości. Pozwoliło to lepiej zapobiegać niepożądanym zdarzeniom oraz szybciej reagować w sytuacjach awaryjnych. Doprowadziło to również do znacznych oszczędności – zmniejszenie liczby fałszywych alarmów spowodowało, że ekipy ochroniarskie interweniowały znacznie rzadziej.
Podejmowanie decyzji w oparciu o twarde dane
Projektowanie spójnego i spersonalizowanego doświadczenia wymaga zrozumienia potrzeb klienta. Najnowsze systemy wizyjne są w stanie dostarczyć odpowiedzi na szereg pytań, które mogą znacznie ułatwić pracę managerów i zarządców obiektów handlowo-usługowych, np. jakie są jego nawyki zakupowe, gdzie lubi spędzać najwięcej czasu i jak długo przebywa w centrum handlowym. – Dzięki kamerom sieciowym z funkcją analiz opartych na technologii sztucznej inteligencji, detaliści i managerowie zyskują dostęp do niezwykle cennych danych dotyczących zachowań zakupowych klientów i mogą precyzyjnie dostosowywać swoją ofertę do preferencji poszczególnych grup demograficznych. Statystyki pochodzące z urządzeń zliczających klientów mogą służyć do planowania strategii marketingowych, co pozwala zwiększać wyniki sprzedażowe oraz daje gwarancję, że dotrzemy do klientów z właściwym przekazem w odpowiednim czasie – dodaje Dagmara Pomirska.
Niezwykle cenne w tym kontekście są również dane dotyczące produktów, przy których zatrzymują się klienci lub stref, w których spędzają najwięcej czasu. Właściciele sklepów mogą wykorzystywać te informacje, aby zrozumieć, co przyciąga klienta, a co rozprasza jego uwagę. Umożliwia to też lepsze zarządzanie poszczególnymi strefami oraz dostosowywanie wystroju i ekspozycji sklepów do preferencji kupujących. Najnowsze oprogramowanie analityczne umożliwia również mierzenie efektywności konkretnej kampanii oraz pozwala elastycznie dostosowywać jej język i przekaz.
Tego typu systemy zastosowano m.in. w Galați Shopping City w Rumunii. Urządzenia zliczające pozwoliły managerom na dokładne przeanalizowanie godzin największego natężenia ruchu i dostosowanie liczebności personelu potrzebnego na poszczególnych zmianach.
- Trendy pokazują, że technologia będzie odgrywać coraz większą rolę w kształtowaniu doświadczeń zakupowych klientów oraz projektowaniu innowacyjnych, spersonalizowanych usług. Urządzenia wyposażone w oprogramowanie analityczne są również w stanie skutecznie optymalizować procesy zarządzania centrami handlowymi. Zintegrowane systemy monitoringu w znaczący sposób wpływają również na poprawę bezpieczeństwa oraz ochronę zdrowia konsumentów. Kamery sieciowe z funkcją analizy obrazu coraz powszechniej wykorzystuje się również na parkingach przy centrach handlowych: odpowiednie aplikacje zintegrowane z systemem monitoringu dostarczają kierowcom informacji o dostępnych miejscach parkingowych, a po powrocie z zakupów pomagają im zlokalizować ich samochody – podsumowuje Dagmara Pomirska.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model ma wiele korzyści, zarówno po stronie pracowników, jak i firm.
Bankowość
Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców
W sądach toczy się około 200 tys. spraw dotyczących kredytów frankowych. Prawomocnym wyrokiem zakończyło się 30 tys. Na drogę sądową zdecydowała się jednak tylko część kredytobiorców. Umów objętych ryzykiem walutowym było blisko milion, a ich wartość w szczytowym okresie, czyli w 2011 roku, osiągnęła niemal 200 mld zł.
Handel
Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
Świat biznesu z niepokojem czeka na pierwsze decyzje Donalda Trumpa, zwłaszcza w sprawie wprowadzenia głośno zapowiadanych ceł na towary z zagranicy. Zdaniem Marcina Nowackiego, wiceszefa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Unia Europejska musi się przygotować na większy odbiór produktów i usług ze Stanów Zjednoczonych, które mają wysoki deficyt w handlu ze Starym Kontynentem. Tradycyjnie życzliwie nastawiona do USA Polska mogłaby wykorzystać swoją prezydencję w Radzie UE, by doprowadzić do porozumienia między obu stronami.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.