Jak wpłynąć na doświadczenie klienta, czyli o roli dźwięku w sklepie
W obliczu niecodziennych warunków, zapewnienie najwyższej jakości obsługi klienta w handlu ma kluczowe znaczenie dla przyciągnięcia kupujących. Sprzedawcy detaliczni mogą bezpośrednio wpływać na klientów, wprowadzając zmiany w ekspozycji, czy dodając dodatkowe usługi. Mało kto zwraca jednak uwagę na… dźwięk. A okazuje się, że może on być jednym z ważnych elementów pozytywnego doświadczenia klienta.
Chociaż często pomijany, dźwięk odgrywa w sklepie jedną z kluczowych ról - nie tylko w tworzeniu odpowiedniej atmosfery, ale również jako środek komunikacji z kupującymi i pracownikami. Niezależnie od tego, czy chcemy wykorzystać go do celów marketingowych, np. informując o promocjach, czy też związanych z ochroną, przekazując komunikaty dotyczące bezpieczeństwa, warto zwrócić uwagę na szerokie możliwości systemów audio.
Kształtowanie wrażenia klientów
Dostarczanie wrażeń, które zachęcą klientów do zakupu i powrotu do sklepu jest bezpośrednio związane z uwagą, jaką kupujący w nim otrzymują. Jeśli sprzedawca ma czas i możliwość zrozumienia potrzeb klienta, zwiększa to prawdopodobieństwo sfinalizowania sprzedaży. Czy technologia może pomóc w tej sytuacji? Przyciągnięcie kupujących do drzwi sklepu jest tylko jedną z części procesu sprzedażowego, kluczowe znaczenie ma jednak wydłużenie czasu ich przebywania wewnątrz. Sieciowe rozwiązania audio mogą stworzyć spokojną i przyjazną atmosferę, która zachęca kupujących do oglądania produktów, zapewniając odpowiednią muzykę w tle. Inteligentne systemy mogą również zająć się zadaniami zwykle wykonywanymi przez personel, aby zaoszczędzić czas. Przykładowo, jeśli dany klient spędza więcej czasu w określonym obszarze, inteligentny czujnik może zaalarmować personel, by przyszedł i pomógł w wyborze odpowiedniego produktu. Jednocześnie można udostępnić wiadomość głosową, aby poinformować klienta, że pomoc jest w drodze.
Systemy audio mogą również pomagać w podejmowaniu decyzji o zakupie lub powiadamiać o okazjach. Komunikaty można dostosować do różnych obszarów sklepów i udostępniać, gdy klient wejdzie do określonych stref. - W realiach, w których niezwykle ważna jest dbałość o bezpieczeństwo, nagrane wcześniej komunikaty dotyczące zachowania dystansu społecznego pozwalają klientowi upewnić się, że sprzedawca troszczy się także o jego zdrowie – podkreśla Dagmara Pomirska z Axis Communications.
Bezpieczeństwo i ochrona
Wymienione kwestie nie dotyczą tylko klientów – skrupulatne przestrzeganie zasad sanitarnych wpływa także na poczucie bezpieczeństwa pracowników. Technologia może wspierać kontrolę obłożenia sklepu – system audio zintegrowany z systemami kamer może samodzielnie liczyć osoby przebywające na jego terenie, a w przypadku przekroczenia dozwolonego limitu, informować o tym za pośrednictwem komunikatu dźwiękowego. Tego typu rozwiązania podnoszą komfort zarówno klientów, jak i pracowników. Potwierdzają to także badania – najnowszy raport GfK wskazuje, że aż 72% kupujących we Włoszech, wskazuje ograniczenie liczby klientów w sklepach jako cenny element doświadczenia zakupowego.
Obok zagadnień związanych z pandemią, system audio może wspierać także odpowiednią ochronę sklepu. Dźwięk odgrywa bowiem ważną rolę w odstraszeniu potencjalnych złodziei – automatyczne komunikaty mogą zniechęcić do dalszego rabunku. Sprzedawcy mogą monitorować także obszary przed sklepami – system poinformuje automatycznie operatora ochrony, jeśli zauważy nietypowe zachowania po godzinach otwarcia sklepu.
Jak wybrać dobry system audio?
Aby system głośników posłużył długie lata warto, by miał nie tylko wymienione wyżej funkcjonalności, ale także był łatwy w obsłudze i nieawaryjny. Kluczowe, by jeden system obsługiwał zarówno kwestie związane z bezpieczeństwem, jak i zapowiedzi, czy muzykę. Posiadanie odrębnych rozwiązań powoduje niepotrzebne komplikacje i powoduje zwielokrotnienie potencjalnych punktów awarii.
Warto także zwrócić uwagę na proces instalacyjny – coraz więcej rozwiązań typu „wszystko w jednym” oferuje wysoką jakość, przy jednoczesnej prostej konfiguracji. Nie trzeba już mieć np. wzmacniacza czy procesora sygnału, wszystkie te elementy zapewnia jeden głośnik. Rozwiązanie zajmuje mniej miejsca i tym samym umożliwia sprzedawcom lepszą optymalizację wnętrza sklepu.
- Znaczenie dźwięku w sklepie będzie z pewnością wzrastało. Może on pomóc sprzedawcom zarówno w poprawie doświadczenia zakupowego ich klientów, jak i w zapewnieniu im bezpieczeństwa. Dlatego ważne, by stawiali na elastyczne systemy o otwartych standardach, które będą mogli rozbudowywać i dopasowywać do swoich potrzeb – dodaje Dagmara Pomirska.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech
Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.
Handel
Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.
Nauka
Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.