Jak wpłynąć na doświadczenie klienta, czyli o roli dźwięku w sklepie
W obliczu niecodziennych warunków, zapewnienie najwyższej jakości obsługi klienta w handlu ma kluczowe znaczenie dla przyciągnięcia kupujących. Sprzedawcy detaliczni mogą bezpośrednio wpływać na klientów, wprowadzając zmiany w ekspozycji, czy dodając dodatkowe usługi. Mało kto zwraca jednak uwagę na… dźwięk. A okazuje się, że może on być jednym z ważnych elementów pozytywnego doświadczenia klienta.
Chociaż często pomijany, dźwięk odgrywa w sklepie jedną z kluczowych ról - nie tylko w tworzeniu odpowiedniej atmosfery, ale również jako środek komunikacji z kupującymi i pracownikami. Niezależnie od tego, czy chcemy wykorzystać go do celów marketingowych, np. informując o promocjach, czy też związanych z ochroną, przekazując komunikaty dotyczące bezpieczeństwa, warto zwrócić uwagę na szerokie możliwości systemów audio.
Kształtowanie wrażenia klientów
Dostarczanie wrażeń, które zachęcą klientów do zakupu i powrotu do sklepu jest bezpośrednio związane z uwagą, jaką kupujący w nim otrzymują. Jeśli sprzedawca ma czas i możliwość zrozumienia potrzeb klienta, zwiększa to prawdopodobieństwo sfinalizowania sprzedaży. Czy technologia może pomóc w tej sytuacji? Przyciągnięcie kupujących do drzwi sklepu jest tylko jedną z części procesu sprzedażowego, kluczowe znaczenie ma jednak wydłużenie czasu ich przebywania wewnątrz. Sieciowe rozwiązania audio mogą stworzyć spokojną i przyjazną atmosferę, która zachęca kupujących do oglądania produktów, zapewniając odpowiednią muzykę w tle. Inteligentne systemy mogą również zająć się zadaniami zwykle wykonywanymi przez personel, aby zaoszczędzić czas. Przykładowo, jeśli dany klient spędza więcej czasu w określonym obszarze, inteligentny czujnik może zaalarmować personel, by przyszedł i pomógł w wyborze odpowiedniego produktu. Jednocześnie można udostępnić wiadomość głosową, aby poinformować klienta, że pomoc jest w drodze.
Systemy audio mogą również pomagać w podejmowaniu decyzji o zakupie lub powiadamiać o okazjach. Komunikaty można dostosować do różnych obszarów sklepów i udostępniać, gdy klient wejdzie do określonych stref. - W realiach, w których niezwykle ważna jest dbałość o bezpieczeństwo, nagrane wcześniej komunikaty dotyczące zachowania dystansu społecznego pozwalają klientowi upewnić się, że sprzedawca troszczy się także o jego zdrowie – podkreśla Dagmara Pomirska z Axis Communications.
Bezpieczeństwo i ochrona
Wymienione kwestie nie dotyczą tylko klientów – skrupulatne przestrzeganie zasad sanitarnych wpływa także na poczucie bezpieczeństwa pracowników. Technologia może wspierać kontrolę obłożenia sklepu – system audio zintegrowany z systemami kamer może samodzielnie liczyć osoby przebywające na jego terenie, a w przypadku przekroczenia dozwolonego limitu, informować o tym za pośrednictwem komunikatu dźwiękowego. Tego typu rozwiązania podnoszą komfort zarówno klientów, jak i pracowników. Potwierdzają to także badania – najnowszy raport GfK wskazuje, że aż 72% kupujących we Włoszech, wskazuje ograniczenie liczby klientów w sklepach jako cenny element doświadczenia zakupowego.
Obok zagadnień związanych z pandemią, system audio może wspierać także odpowiednią ochronę sklepu. Dźwięk odgrywa bowiem ważną rolę w odstraszeniu potencjalnych złodziei – automatyczne komunikaty mogą zniechęcić do dalszego rabunku. Sprzedawcy mogą monitorować także obszary przed sklepami – system poinformuje automatycznie operatora ochrony, jeśli zauważy nietypowe zachowania po godzinach otwarcia sklepu.
Jak wybrać dobry system audio?
Aby system głośników posłużył długie lata warto, by miał nie tylko wymienione wyżej funkcjonalności, ale także był łatwy w obsłudze i nieawaryjny. Kluczowe, by jeden system obsługiwał zarówno kwestie związane z bezpieczeństwem, jak i zapowiedzi, czy muzykę. Posiadanie odrębnych rozwiązań powoduje niepotrzebne komplikacje i powoduje zwielokrotnienie potencjalnych punktów awarii.
Warto także zwrócić uwagę na proces instalacyjny – coraz więcej rozwiązań typu „wszystko w jednym” oferuje wysoką jakość, przy jednoczesnej prostej konfiguracji. Nie trzeba już mieć np. wzmacniacza czy procesora sygnału, wszystkie te elementy zapewnia jeden głośnik. Rozwiązanie zajmuje mniej miejsca i tym samym umożliwia sprzedawcom lepszą optymalizację wnętrza sklepu.
- Znaczenie dźwięku w sklepie będzie z pewnością wzrastało. Może on pomóc sprzedawcom zarówno w poprawie doświadczenia zakupowego ich klientów, jak i w zapewnieniu im bezpieczeństwa. Dlatego ważne, by stawiali na elastyczne systemy o otwartych standardach, które będą mogli rozbudowywać i dopasowywać do swoich potrzeb – dodaje Dagmara Pomirska.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.