Komunikaty PR

Jak wykorzystać technologię do usprawnienia łańcucha dostaw?

2021-09-22  |  14:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Pod wpływem nowych technologii oraz ciągle zmieniających się oczekiwań konsumentów, w handlu detalicznym i e-commerce nastąpiła swoista zmiana paradygmatu. Konsumenci domagają się już nie tylko natychmiastowej wysyłki towarów, ale również wysokiej jakości dostawy uzupełnionej pozytywnymi wrażeniami z internetowych zakupów. Ten trend najbardziej widoczny jest w sektorze FMCG, napędzanym przez masowe przejście na zakupy online. Tymczasem najnowsze systemy monitoringu mogą wspierać sprzedawców na różnych etapach dostawy i usprawniać łańcuch dostaw.

W niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się pojawienia się nowego typu konsumenta – oczekującego jeszcze szybszej dostawy, wyższej jakości produktów i gwarancji bezpieczeństwa zakupów. Detaliści będą musieli sprostać tym wymaganiom. Wielu z nich przechodzi na model wielokanałowej sprzedaży (tzw. omnichannel): w tradycyjnych sklepach, w Internecie i przez aplikacje mobilne. Powodzenie takiego przedsięwzięcia zależy jednak od solidnego łańcucha dostaw i dobrze skoordynowanych procesów logistycznych.

Zautomatyzowane odbiory i zwroty

Sukces połączenia tradycyjnego sklepu ze sklepem online zależy od sprawnej komunikacji wewnętrznej i niezawodnej logistyki. Aby sprzedawcy byli w stanie sprostać rosnącej liczbie zamówień, coraz ważniejsza staje się wydajność procesów magazynowych, szczególnie w przypadku produktów FMCG. Kompletowanie towarów, pakowanie i wysyłka muszą zostać zoptymalizowane. Technologia może skutecznie wspierać ten proces. Kamery z odpowiednim oprogramowaniem analitycznym, umożliwiającym zarządzanie zapasami oraz kolejkami przy kasach lub w punktach odbioru towarów, coraz powszechniej stosuje się w sklepach i centrach dystrybucji lub magazynach.

- Konsumenci, którzy odbierają produkty zakupione online w sklepie nie lubią stać w długich kolejkach. Dzięki odpowiednio skonfigurowanemu systemowi, kamery mogą monitorować strefy odbioru i alarmować managera sklepu o tworzących się zatorach. Aby zapewnić bezpieczny, bezkontaktowy odbiór towarów, do komunikacji między pracownikiem a klientem można użyć zintegrowanych domofonów – mówi Dagmara Pomirska z Axis Communications.

W podobny sposób można też ulepszyć proces zwrotu produktów, który jest zazwyczaj niewygodny i skomplikowany, może irytować klientów oraz zniechęcać ich do ponownych zakupów. Na popularności zyskują metody zbliżeniowe, takie jak np. zwroty do automatycznych skrytek, obsługiwanych za pomocą kodów QR. Co ważne – wszystkie te technologie mogą działać w obrębie jednego, zdalnie zarządzanego systemu, a te same urządzenia, które wchodzą w skład systemu bezpieczeństwa sklepu, dzięki odpowiedniemu konfiguracji, mogą równocześnie zarządzać kolejką lub optymalizować prace magazynowe.

Usprawnienia operacyjne w magazynach

Zadowolenie współczesnego konsumenta wymaga zwiększenia dokładności realizacji zamówień oraz optymalizacji czasu dostawy. To kolejny obszar, w którym sprawdzi się technologia. Wdrożenie odpowiednich rozwiązań pomoże usprawnić procesy i wyeliminuje wąskie gardła, a automatyzacja procedur może np. skrócić roboczogodziny i poprawić wydajność operacyjną w magazynach. Nie musi to oznaczać kosztownej inwestycji w nowe urządzenia. Można do tego wykorzystać istniejący sieciowy system bezpieczeństwa, który uzupełniony o oprogramowanie analityczne, zyska nowe funkcjonalności.

- Bemol, brazylijski sprzedawca elektroniki, potrzebował systemu monitoringu do swoich obiektów. Zaproponowaliśmy kompleksowe rozwiązanie, dzięki któremu urządzenia zostały również wykorzystane do optymalizacji prac magazynowych, koordynacji dostaw i kontroli produkcji. Dzięki specjalnemu oprogramowaniu kamery mogą sczytywać kody produktów i np. automatycznie wysyłać informacje o stanie magazynowym do centrum dystrybucji lub sklepu  – opowiada Dagmara Pomirska.

Inwestycje w łańcuch dostaw

Podczas pandemii zakupy online zyskały na popularności, a wzmożona aktywność konsumentów w Internecie ujawniła nieefektywność łańcuchów logistycznych. Najbardziej odczuli to detaliści, którzy – szczególnie w pierwszych miesiącach pandemii – borykali się z trudnościami w realizacji zamówień. Można się spodziewać, że utrzymujące się w branżach e-commerce i FMCG wzrosty spowodują inwestycje w usprawnienie łańcuchów dostaw oraz optymalizację procesów zarządzania magazynami.

Jednym z aspektów, którego nie można pominąć podczas planowaniu zakupu nowych urządzeń i technologii jest bezpieczeństwo. Digitalizacja procesów operacyjnych w logistyce niesie za sobą wzmożone zagrożenie cyberatakami, a to może mieć znaczący wpływ nie tylko na wyniki finansowe sprzedawcy, ale także na obsługę klienta oraz opóźnienia spowodowane zakłóceniami łańcucha dostaw. Na rynku jest już dostępne oprogramowanie, dzięki któremu sprzedawcy mogą monitorować drogę towaru z magazynu do klienta oraz szybko reagować na ewentualne problemy. Inne kluczowe funkcje takiego oprogramowania obejmują scentralizowane zarządzanie usługami transportowymi i kurierskimi.

Zwiększony popyt na produkty FMCG będzie się utrzymywał, a na detalistach ciążyć będzie coraz większa presja zapewnienia bezpieczeństwa zakupów i optymalizacji procesu dostaw. Różnorodne zachowania zakupowe oraz rosnące wymagania konsumentów, dotyczące wygody oraz szybkości dostaw sprawią zapewne, że model omnichannel będzie nadal zyskiwał na popularności. - Technologia może odegrać tutaj znaczącą rolę, skutecznie zwiększając szybkość i dokładność realizacji dostaw w branży FMCG. Poprawa wydajności poszczególnych etapów podróży produktu z magazynu do klienta pozytywnie wpłynie na cały łańcuch dostaw. Zyskają nie tylko sprzedawcy, ale również firmy kurierskie i spedycyjne – dodaje Dagmara Pomirska.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.